وب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

همه
۱۳۹۹/۰۶/۲۰

معرفی وبسایت جدید جستجو برای دسترسی به همه منابع آکادمیک رایگان موجود در اینترنت

موتور جستجوی جورن/jurn اخیرا دسترسی به میلونها منابع آکادمیک شامل مقاله، فصول و پایان نامه رو فراهم کرده است. این موتور جستجو با استفاده از بستر گوگل بر همه منابع علمی قابل دسترس در اینترنت متمرکز می شود. برای اطلاعات بیشتر و دسترسی به این لینک مراجعه کنید.
۱۳۹۹/۰۳/۱۷

امکانات جدید آنلاین برای پژوهش درباره هنر نسخ خطی اسلامی (قرآنی و غیر قرآنی)، دانشگاه هامبورگ، آلمان

مرکز دانشگاه هامبورگ برای مطالعه نسخ خطی و صفحه آرایی های اسلامی یک تمهید جدید برخط برای پژوهشگران فراهم کرده است. این دیتا بیس به طور خاص برای پژوهشگرانی که بر روی نسخ خطی اسلامی (قرآنی و غیرقرآنی) کار می کنند مفید است. این دیتابیس امکان جستجو در حدود 4700 مدخل مربوط قرآن های تاریخی را که مروبط به 110 مجموعه در سرتاسر جهان میشود فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. در معرفی این وب سایت چنین آمده است:
۱۳۹۷/۰۳/۲۳

آرشیو آن لاین اشیای موزه هنرهای اسلامی برلین، آلمان

اشیای موزه هنرهای اسلامی برلین در وب سایت موزه شهری برلین به روز رسانی شد. در وب سایت این موزه یازده هزار شی تاریخی با اطلاعات و توضیحات برای استفاده پژوهشگران قرار داده شده است. 

۱۳۹۷/۰۲/۰۳

بانک اطلاعاتى – تصویرى اسناد تاریخى ایران و آسیاى مرکزى، دانشگاه ماربورگ، آلمان

دانشگاه ماربورگ واقع در کشور آلمان، اقدام به راه اندازی بانک اطلاعاتى - تصويرى اسناد تاريخى ايران و آسياى مرکزى کرده است. علاقه مندان در این بانک می توانند اطلاعات بسیاری درباره ایران و آسیای مرکزی بیابند. 

۱۳۹۷/۰۲/۰۱

پروژه «کتاب» برای تحلیل متون عربی کهن

پروژه «کتاب» برای تحلیل متون عربی کهن، طرحی است که در قالب یک وب سایت انگلیسی زبان، توسط شماری از اسلام شناسان معاصر ارائه شده است. علاقه مندان در این وب سایت می توانند اطلاعات مختلف تحلیلی درباره متون عربی-اسلامی را بیابند.

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

آرشیو دیجیتال نسخه‌های خطی کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه نسخه‌های خطی موجود در آن کتابخانه را در اینترنت قرار داده است. علاقه‌مندان می‌توانند با جستجو در وب سایت این کتابخانه، از نسخه‌های خطی آن لاین آن استفاده کنند. 

۱۳۹۷/۰۱/۱۵

آغاز به کار بانک اطلاعات کتیبه‌های عثمانی

بانک اطلاعات کتیبه‌های عثمانی در قالب یک وب سایت به زبان‌های انگلیسی و ترکی استانبولی آغاز به کار کرد. علاقه‌مندان در این وب سایت می‌توانند شمار زیادی از کتیبه‌های عثمانی را بیابند و در پژوهش‌های خود مورد استفاده قرار دهند. 

۱۳۹۶/۱۱/۱۲

دانشنامه آن لاین تاریخ فرهنگی ادیان

دانشنامه آن لاین تاریخ فرهنگی ادیان، به معرفی شماری از سنت‌های دینی و بروزات فرهنگی آنها می‌پردازد. علاقه‌مندان در این وب‌سایت با انبوهی از اطلاعات مواجه می‌شوند و می‌توانند به صورت‌های گوناگونی در آنها به جستجو بپردازند. 

۱۳۹۶/۱۰/۲۸

بانک اطلاعات زنان و مطالعات اسلامی

دکتر کریستین پترسون استاد مطالعات دینی در دانشگاه نبراسکای آمریکا، در حال تهیه و تدوین بانکی مربوط به مسائل زنان در مطالعات اسلامی است. این بانک اطلاعات شامل پژوهش ها درباره زنان در خلال تحقیقاتی است که در زمینه مطالعات اسلامی صورت گرفته است.

۱۳۹۶/۰۹/۱۶

وب‌سایت حسابگر عدد ابجد

محاسبه ابجد همواره یکی از نیازهای شماری از پژوهشگران مطالعات اسلامی بوده است. اخیراً وب‌سایتی برای محاسبه حساب ابجد ایجاد شده که به صورت آن لاین آن را محاسبه می‌کند.

۱۳۹۶/۰۹/۱۰

بانک اطلاعاتی جنبش‌های هزاره‌ای و آخرالزمانی

مرکز مطالعات انتقادی جنبش‌های هزاره‌ای و آخرالزمانی، مستقر در بدفرود انگلستان‏، وب‌سایتی حاوی اطلاعات جنبش‌های هزاره‌ای و آخرالزمانی راه‌اندازی کرده است. در این وب‌سایت، اطلاعات فراوانی درباره این گونه جنبش‌ها موجود است.

۱۳۹۶/۰۸/۳۰

منبع‌شناسی دیجیتال مطالعات دینی

شماری از پژوهشگران دانشگاه توبینگن در کشور آلمان، وب‌سایتی برای ارائه آثار موجود در زمینه مطالعات دینی طراحی کرده‌اند. در این وب‌سایت منبع‌شناسی جامعی از پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه مطالعات دینی به چشم می‌خورد. 

۱۳۹۶/۰۴/۱۹

گنجینه دیجیتال نسخه‌های خطی طبی مصر در قرون میانه، دانشگاه کمبریج، انگلستان

کتابخانه دانشگاه کمبریج واقع در کشور انگلستان، شمار زیادی از نسخه‌های خطبی طبی متعلق به مصر قرون میانه را در شبکه اینترنت قرار داده است. 

۱۳۹۶/۰۴/۱۳

انتشار فهرست آثار تاریخی دیجیتال شده در کتابخانه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا، اخیرا فهرست حجم عظیمی از آثار تاریخی دیجیتال شده خود را منتشر کرده است. این آثار، مباحث تاریخی متعلق به فرهنگ‌های مختلف را شامل می‌شود. 

۱۳۹۵/۰۶/۰۴

وبسایت چکیده های ایران شناسی

«چکیده های ایران شناسی» ضمیمه ای است که به شکل سالیانه برای مجله Studia Iranica منتشر می شود و به معرفی مهمترین مطالعات در زمینه ایران شناسی و آریایی شناسی در همه ادوار تاریخی می پردازد.