Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • ایسلند
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • فقه و حقوق
          • زبان‌شناسی
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • کوچ نشینی
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • خیلی گذشته، خیلی حالا (عادل هاشمی)
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۷)
۱۳۹۸/۰۷/۱۲
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۸ و نیم)
۱۳۹۸/۰۷/۱۲
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۸)
  دسته بندی ها: مطالعات ادیان و اسلامی
۱۳۹۸/۰۷/۱۲
نویسنده: خیلی گذشته، خیلی حالا

در قسمت قبلی نوشتم که رابطه بین گناه و مفهوم شهادت در کتابهای مکابی ها و در طول زمان تغییر می کنه. در کتاب اول مکابی ها کشته شدن سربازان یهودا مکابی در جنگ با کافران سلوکی به پای به همراه داشتن بت گذاشته میشه. در کتاب دوم و قصه اِلیعِیزِر و مادر و هفت برادر اما صحبت از «قهرمانان» و یهودیان «مؤمن» و به دور از خطا و گناه هست که به خاطر حفظ شریعت خدا و نیز به تاوان گناه دیگر یهودیان داوطلبانه تسلیم مرگ می شوند. و سرانجام در کتاب چهارم که در اوایل قرن اول نوشته شده، با مطرح بودن مساله مسیح و به صلیب کشیده شدن شفاعت گونه اش، نقل داستان به این شکل تغییر پیدا می کنه که اِلیعِیزِر از خدایش می خواهد که ریخته شدن خونش رو با بخشایش سایر یهودیان هم عصرش جبران کنه.

 

معتبر بودن کتاب چهارم مکابی ها در میان مسیحیان (و این فرض که کتاب چهارم تاثیر گرفته از اندیشه مسیحی بوده) نشان می دهد که در مسیحیت اولیه، مفهموم شهادت (که اصطلاحش در همان زمان ابداع شد) قبل از هر چیز دیگه با کفاره و شفاعت و بخشایش گناه پیوند خورده بود. مسیح به عنوان حامل گناه جهانیان کشته شدن رو انتخاب کرد تا بشریت رو نجات بده و رابطه بین خدا و مردمش رو که به دلیل گناه مختل شده بود روبراه کنه. همچنین به دلیل اینکه بنیان مسیحیت با مصایب مسیح و کشته شدن و سپس برانگیخته شدنش پس از سه روز شکل گرفت، اصطلاح شهادت اهمیت دینی ویژه ای پیدا کرد و حداقل برای دو سه قرن تبدیل به یکی از پایه های اصلی اندیشه مسیحیت اولیه شد. البته شکل برعکس این قضیه هم قابل استدلال هست. به قول یکی از محققان بایبل،[۱] اعتقاد به اینکه مرگ شهید باعث بخشایش گناهان میشه در واقع بیانگر نخستین برداشت و تفسیر مسیحیان اولیه از چرایی «مرگ مسیح» هست. به عبارت دیگه، چون مسیحیان قرن اول قبلا با داستان شهیدان مطرح شده در کتابهای مکابی ها (به خصوص کتاب چهارم) آشنا بودند اولین تصویری که از داستان مرگ مسیح در ذهن آنها شکل گرفت قربانی شدن مسیح برای آمرزش و بخشایش و سعادت پیروانش بود. بنابراین نخستین نوشته های در توصیف مسیح مرگ مسیح رو فداکارانه و به عنوان قربانی کردن حقیقی جلوه دادند.

 

این نگرش فداکارانه به شهادت و شکل گیری داستان قربانی شدن مسیح برای سعادت آدمیان و آمرزش گناهان آنها اما در مورد شهیدان مسیحی با مقداری تفاوت ماهوی ظاهر میشد. نکته اینجاست که دو دیدگاه در ادبیات مسیحی دیده میشه. یکی اینکه مسیح به عنوان شهید حقیقی و اصلی مطرح هست و سایر افرادی که به عنوان شهید میشناسیم در واقع افرادی بودند که از او تقلید کردند و شاید بهتر باشه آنها رو شهید صوری بنامیم. حالت دوم هم این هست که مسیح شخصیتی فراتر از شهید هست و در تعریف شهید قرار نمیگیره، بنابراین اطلاق این عنوان برای او شایسته نیست؛ در واقع شهید کسی هست که به حقانیت مسیح شهادت میده. بگذریم از این بحث فعلا و اول نگاهی خیلی مختصر بیندازیم به احوال دو تن از معروفترین شهیدان در میان مسیحیان اولیه: اگناتیوس انطاکی[۲] و پولیکارپ[۳] (هر دو در قرن اول و اوایل قرن دوم میزیستند).

 

اگناتیوس (۳۵ تا ۱۰۸ میلادی) به خصوص شخصیت جالبی بود و میشه گفت که در گسترش بعضا افراطی اندیشه شهادت طلبی داوطلبانه در میان مسیحان اولیه تاثیر گذارترین نقش رو داشت. او که از شاگردان حواری یوحنا و اسقف انطاکیه بود پس از دستگیری توسط رومیان در حال اسارت با کاروانی به روم فرستاده میشه تا در آنجا محاکمه و اعدام بشه. در طول راه در شهر های مختلفی که اتراق می کنند جماعت مسیحیان کم و بیش اجازه داشتند تا با اگناتیوس در بند و غل و زنجیر دیدار داشته باشند و او از این طریق ۶ نامه به کلیساهای اطراف فرستاد و یک نامه هم جداگانه برای پولیکارپ نوشت. در آن نامه ها (که منبع خوبی هستند برای درک اعتقادات و اندیشه مسیحیان اولیه)، اگناتیوس مسیحیان رو پند و اندرز کرد و هدف خود مبنی بر کشته شدن در راه مسیح رو شرح داد و از آنها خواست که مبادا با میانجیگری و «لطف و مهربانی بی جا» جلوی کشته شدن او رو بگیرند! اگناتیوس در آن نامه ها نوشت که بیصبرانه منتظر هست که هر چه زودتر حکم اعدامش اجرا شود و جلوی حیوانات درنده انداخته شود تا گوشت و خونش رو فدای مسیح کند. در نامه ای برای رومیان خودش رو «ملعون» خطاب می کنه و در مرتبه پایینتری نسبت به حواریون قرار میده و اعتقاد داره که تنها با شهادت در راه مسیح روحش پاک خواهد شد و به درجات عالی حواریون نزدیک میشه. برای اگناتیوس زندگی عادی بی معنی بود و بنابراین هدف اصلی در زندگی رو تلاش برای کسب شهادت می دانست. او در همان نامه دعا می کنه حیوانات درنده در هنگام شهید شدنش تمام گوشت و خونش رو بخورند تا هیچ اثری از او در زمین نمونه تا به صورت کامل فدای خدا (و مسیح) بشه و به قرب الهی برسه.[۴]

 

پولیکارپ (۶۹ تا ۱۵۵ میلادی) هم که چند سال بعد از اگناتیوس توسط رومیان اعدام و شهید میشه همچون او مرگش رو به عنوان قربانی کردن خودش برای خدا و تبعیت از مسیح قلمداد می کنه. نوشته شده پیش از اعدام در راز و نیاز با خدایش شکرگزاری می کنه که خدا او رو لایق چنان سرنوشتی (کشته شدن به خاطر خدا) کرده است. در ادامه از خدا می خواهد که او را در زمره شهیدان قرار بده و به عنوان یک «قربانی» در راهش قبول کنه.[۵]

 

تفاوتی که در اندیشه شهادت طلبی اگناتیوس و پولیکارپ نسبت به یهودیان هم عصر آنها دیده میشه نگرش شخصی و فردگرایانه این دو شهید مسیحی هست چرا که از نظر آنها شهادت بیش از هر چیز باعث بخشایش و ارتقای درجه فرد شهید میشه. برخلاف اندیشه یهودی تا آن دوران که در نوشته های قبلی توضیح دادم، در مدل مسیحی مرگ شهید سبب بخشایش امت و فروکاستن خشم خدا از گناه آنها نیست؛ به نظر اندیشمندان مسیحی یکی دو قرن اول میلادی، این کار مختص شخص مسیح بوده و (همانطور که بالاتر اشاره کردم) سایر شهیدان فقط با اقرار علنی به وجود و حقانیت و هدف مسیح داوطلبانه راه مرگ رو انتخاب می کردند چرا که تنها در آن صورت می توانستند خود را «مسیحی واقعی» بنامند و در پرتو مسیح به سعادت حقیقی برسند.

بسیاری از بایبل شناسان نظرشون اینه که در مسیحیت اولیه کلا بحثی از شفاعت و بخشایش گناهان دیگران توسط «شهید» نبوده. به قول یکی از محققان این زمینه: «شهدا برای گستراندن پیام «حامل گناه» بودن مسیح مردند [و بنابراین] اینکه شهدا حامل گناهان دیگران باشند اون هدفی که برای آن کشته شده بودند رو نقض می کنه».[۶] همین نظر رو یکی از محققان پر کار و نسبتا جوان حال حاضر (کَندیدا ماس) در مورد مسیحیان اولیه ابراز کرده: «بر خلاف کتابهای دوم و چهارم مکابیها، (در مورد مسیحیان) هیچ سندی نیست مبنی بر اینکه یک فرد مسیحی بمیره برای بخشیده شدن گناهان جمع شده و خطاهای دیگر مردمان. در واقع هیچ اشاره ای به گناه جمعی به عنوان دلیل مرگ (شهیدان) وجود نداره.»[۷]

با تمام این احوال، می شه گفت که اینطوری هم نبوده که در گفتمان شهادت در مسیحیت اولیه جای عنصر گناه خالی بوده. اوریجن (۱۸۴ تا ۲۵۳ میلادی)[۸] که از اکابر دانشوران و پدران اولیه کلیسای مسیحی بوده، در کتاب خود به نام «اندرزهایی در مورد شهادت»[۹] با اشاره به شهدای مکابی ها شهادت رو از زاویه شفاعت و بخشایش گناه برای مخاطبان مسیحی خودش شرح و بسط میده و حتی شهادت رو «غسل تعمید دوم» نامگذاری می کنه: «به یاد داشته باشیم گناهانی رو که مرتکب شده ایم؛ و اینکه به غیر از غسل تعمید امکان محو گناهان نیست. اما بر اساس قانون انجیل، یک نفر نمی تونه دوبار در آب غسل تعمید بکنه تا گناهان (بعدی اش) هم بخشیده بشه. با این حال ما غسل تعمید شهادت داریم… دقت کنید که غسل تعمید شهادت، همانگونه که توسط منجی ما (مسیح) دریافت شد، گناه جهانیان رو پاک می کنه؛ به همین ترتیب اگه ما هم (غسل تعمید شهادت) رو دریافت کنیم باعث بخشایش گناهان بسیاری از مردم خواهد شد.»[۱۰] این مدل نگرش به خاصیت شفاعت گونه شهادت به خصوص بعداً در میان کاتولیکها ریشه دار تر شد و به همین دلیل توسل جستن به شهیدان کلیسا و بزرگداشت ها جزو آیین مذهب شد.

تا بعد…

________________________________________

۱) Frances Young

۲) Ignatius of Antioch

۳) Polycarp

۴) William R Schoedel, Ignatius of Antioch a Commentary on the Letters of Ignatius of Antioch, vol. 81, Hermeneia–a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis: Fortress Press, 1985), 175.

۵) Herbert Musurillo, The Acts of the Christian Martyrs (Oxford: Oxford University Press, 1972), 15.

۶) Thomas Wespetal, “Martyrdom and the Furtherance of God’s Plan,” in Suffering, Persecution and Martyrdom, ed. Christof Sauer and Richard Howell (Johannesburg: AcadSA Publishing, 2010), 244.

۷) Moss, The Other Christs: Imitating Jesus in Ancient Christian Ideologies of Martyrdom, 87.

۸) Origen of Alexandria

۹) Exhortation to Martyrdom

۱۰) Origen, Prayer: Exhortation to Martyrdom, trans. John Joseph O’Meara (New York: Newman Press, 1954), 171.

  برچسب ها: تاریخ اندیشه
١٢٣ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین‌شناسی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.