۱۴۰۴/۰۸/۱۷
۱۴۰۴/۰۵/۲۷
آنچه در این مدرسه میآموزیم:
چرا و چگونه پذیرش بگیریم؟
آموزش گامبهگام پذیرش و پژوهش در فضای آکادمیک بینالمللی
آشنایی با اجزای بستۀ پذیرش
آشنایی با اصول پروپوزالنویسی موفق
فراگیری شیوۀ اصولی نمونهکارنویسی
مواجهۀ دقیقتر با فرم و محتوای مصاحبه
یادگیری شیوۀ پذیرش در برخی قالبهای غیر تحصیلی: شرکت در کنفرانسها و کارگاهها
۱۴۰۴/۰۲/۲۶
در این دوره از مدرسۀ طومار اندیشه به شناسایی چند نمونه از مهمترین نهادهای حامی علوم انسانی در ایران و جهان
پرداخته خواهد شد که از طریق اعطای گرنت و حمایتهای زیرساختی به توسعه علوم انسانی کمک میکنند.
۱۴۰۳/۱۱/۰۳
🔰دومین مدرسه فصلی آکادمی طومار اندیشه 🌐توانمندسازی برای مقالهنویسی بینالمللی علوم انسانی | زمستان ۱۴۰۳ ▪️مهلت ثبتنام زودهنگام: ۱۸ بهمن ▫️آخرین مهلت ثبتنام: ۳ اسفند 👤۴ […]
۱۴۰۳/۰۸/۱۳
اولین مدرسه فصلی آکادمی طومار اندیشه با عنوان فرصتها و مهارتهای آکادمیک در جغرافیای بینالمللی علوم انسانی در پاییز ۱۴۰۳ برگزار میشود. این مدرسه فصلی شامل ۶ استاد و ۶ ارائه جمعا به مدت ۱۲ ساعت بوده که هفته اول و دوم آذرماه فقط به صورت آنلاین (برخط) برگزار خواهد شد. اساتید این دوره عبارتند از: دکتر امیرمحمد اسماعیلی، دکتر محمد فضلهاشمی، دکتر سیدمحمدهادی گرامی، سیدکوهزاد اسماعیلی، دکتر مینو میرشاهولد و دکتر پیمان اسحاقی.
۱۴۰۲/۰۷/۲۹
در دو دهۀ اخیر توجه جدی پژوهشگران علوم انسانی به حوزۀ مطالعاتی نسبتاً جدیدی تحت عنوان الهیات سیاسی جلب شده است. بسیاری از اندیشمندان غربی در زمینههایی چون فلسفه، مطالعات دین، اندیشه سیاسی و جامعه شناسی به مفاهیم و نظریاتی توجه نشان میدهند که برای نخستین بار از سوی متفکران حوزه الهیات سیاسی، مانند کارل اشمیت، والتر بنیامین، و ارنست کانترویچ صورتبندی شد. بدین معنا الهیات سیاسی صرفاً کاربست الهیات در سیاست نیست، بلکه با ارائه درک بسیار گستردهتر و پیچیدهتری از هر دو مفهوم الهیات و سیاست، میکوشد به مسائلی توجه کند که کمابیش مورد غفلت قرار گرفته بودند یا به حاشیه رانده شده بودند. الهیات سیاسی، به طور خلاصه، نقش عناصر«غیرعقلانی» چون ایمان و امید در سیاست را در کانون توجه خود قرار میدهد و به این معنا از حوزه مطالعات دین فراتر رفته و مفاهیم و نظریههایی بدیع در اختیار ما میگذارد تا حیات بشری و پیچیدگیهای آن را بهتر درک کنیم.
۱۴۰۲/۰۳/۲۱
در این دوره نگرشها، فنون و مهارتهای پایهای پژوهش یاد داده میشود و کلاس روش تحقیق به معنای مصطلح نیست. همچنین روشهای تحقیق میدانی بحث نمیشود. تمام جلسات کارگاه، عملی و تکلیف محور است و لازم است شرکتکنندگان تکالیف را خارج از کارگاه انجام و نتیجه را در جلسۀ بعدی ارائه فرمایند. در طول دوره، مدرس به صورت تمام وقت پاسخگوي سئوالات شركت كنندگان خواهد بود و در زمانِ مقررِ کلاس نیز، استاد به صورت عملی و فرد به فرد با دانشپژوهان کار میکند –ازینرو ظرفیت شرکتکنندگان محدود است.
۱۴۰۱/۱۱/۲۹
پسادکتری (Postdoc) دورهای معمولاً یک تا پنج ساله (در بیشتر موارد دو ساله) است که دانشجویان سال آخر دکتری، فارغالتحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها میتوانند در آن مشارکت کنند. دورههای پسادکتری در اغلب قریب به اتفاق موارد به عنوان یک شغل تعریف میشوند و پذیرفتهشدگان حقوق دریافت میکنند. به سبب اینکه در نظام آموزشی کشور ما پسادکترا تقریبا تعریف ناشده است، دانشجویان, فارغالتحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاهی معمولاً اطلاعی دقیق از ماهیت این دوره و چگونگی اقدام و پذیرش برای آن را ندارد. در کارگاه حاضر تلاش میشود تا ابعاد مختلف این موضوع برای مخاطبان علاقهمند به استفاده از فرصتهای بین المللی در زمینه پسادکتری توضیح داده شود.
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
در کارگاه زبانهای مدرن و باستانی در دین شناسی به مطالب زیر پرداخته میشود:
معرفی زبانهای باستانی و مدرن و ضرورت آموختن آنها
منابع آموزش زبان
مراحل آموختن زبان
ترفندهایی برای درک مطلب
حقههایی برای آموختن زبان
حقههایی برای استفاده از متون خارجی بدون آموختن زبان







