3-ضدِّ عرفان: واکنش به خوانش تجربه گروانه از معنویت مسیحی
در اواخر سده ی بیستم، دنیس ترنر، الاهیدان کاتولیک و فیلسوف دین برجسته ی بریتانیایی، به خوانش تجربه باورانه از معنویت مسیحی حمله می برد. به باور ترنر نگاه تجربه-باورانه به نوشته های عارفان قرون وسطایی نوعی جعل و تحریف است. وی در کتاب مهم و اثرگذارش، تاریکی خداوند ، که از سال 1995 تا کنون به منبع و مستند گرایش ضدِّ عرفان بدل شده، از اساس مفهوم تجربه ی دینی و مفهوم عرفان (=mysticism) را نشانه می رود.
عین- جهان اجتماعي از طريق اراده و آگاهی افراد به وجود ميآيد و هيچ يك از انسانها به تنهايي جهان پيرامون خود را سامان نميدهد. نظامهاي معاني از مشاركت افراد در هدف ها، آرمانها، ارزشها، كنشها و معاني پيوسته با يكديگر به وجود ميآيد. هر يك از ما همواره در جهاني ديده ميگشايد كه پيش از او توسط گذشتگان پديد آمده است.