۱۳۹۸/۱۲/۲۶

رویکردها در پرداختن به زبان قرآن؛ رویکرد فلسفی در مقابل رویکردِ متنی

بدون احاطه و توجه دقیق به ویژگیهای زبانی علوم مختلف نمیتوان انتظار داشت ارتباط درستی میان آنها برقرار گردد. به زعم نگارنده، غالب آسیبهایی که قرآن […]
۱۳۹۸/۰۳/۲۴

تاملی در ارزش¬مداری شتابزدگیِ آموزشی در نظام آکادمیکِ ایران؛ نگاهی به پدیده شگفت انگیزکارشناسی حفظ قرآن کریم

یکی از مشکلاتِ اساسی در نظام آموزشی ایرانِ معاصر، ارزشی است که در مجامع آکادمیک و غیرآکادمیک برای شتابزدگیِ آموزشی قائل هستند. این اررش را می­توانید […]
۱۳۹۷/۰۸/۱۳

میان رشتگی خارج از قلمروِ آکادمیکِ رشته هاست؟! بیانِ دو تجربۀ آکادمیک

یک نگاهِ عمده در مجامع دانشگاهی و آکادمیک وجود دارد که موجب شده است مطالعاتِ میان رشته ای به انزوا کشیده شوند و مهجور باشند. این […]
۱۳۹۷/۰۶/۰۴

تحلیل گفتمان انتقادی، مطالعات فمینیستی، و رویکردی انتقادی در مواجهه با قرآن

در تحلیل گفتمانِ انتقادی، به­شکل ویژه رویکردِ ون­دایک(Van Dijk ) ، ایدئولوژی­ها و بازنمایی­های اجتماعیِ ناشی از این ایدئولوژی­ها، تحلیل اجتماعیِ کنش­گران را سامان می­دهند(فاضلی، ۱۳۸۳: […]
۱۳۹۷/۰۵/۲۱

عصب زیبایی شناسی؛ کمی سازیِ ادراک های زیبایی شناختیِ قرآن

ابعادِ زیبایی شناسانه قرآن در زمرۀ مهمترین ابعادی بوده¬اند که از دوران صدر اسلام تاکنون مورد توجه ادیبان و قرآن پژوهان بوده است. عدمِ امکانِ ارائۀ […]
۱۳۹۷/۰۵/۰۱

ارزیابیِ نقدها به کاربستِ زبان شناسی شناختی در مطالعات قرآنی

رویکردِ میان رشته ای در ایران مقولۀ عجیبی است: دائماً در فرود و فراز و افراط و تفریط است. گاهی رویکرد به یک حوزه دانشی مثل […]
۱۳۹۷/۰۴/۲۰

مغزِ قلب در علوم شناختی و قلبِ متفکر در قرآن (تعاملِ ادراکیِ دوسویۀ مغز و قلب انسان)

یکی از جدیدترین تحقیقاتی که در علوم شناختی صورت پذیرفته است بر تعاملِ ادراکیِ دوسویۀ مغز و قلب انسان دلالت دارد. موسسه heartmath در تحقیقی مستقل […]
۱۳۹۷/۰۴/۱۶

F1000research مدل بسیار خوبی برای از بین بردنِ فسادِ سازمان یافته و رانت پژوهش در آکادمیای ایران

  اخیراً به واسطه یکی از دوستان خوبم در معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با یک سایت بسیار خوب و مهم برای پذیرش و چاپ مقالات […]
۱۳۹۶/۰۳/۱۶

عصب شناسی الهیات و  نقشِ آن در شناختِ ادراکِ مفسرانه

عصب شناسی یکی از مهمترینِ علومِ شناختی محسوب میشود. در اواخر دهۀ 50 قرن بیستم شاهد دست-آوردهای اساسی ای در عصب شناسیِ شناختی بودیم.

۱۳۹۶/۰۱/۰۵

لایه های معناشناختی متن(۲): کارکردِ الگوی چامسکی در مطالعات قرآنی

در بخش اول این یادداشت به دو نگرش متفاوت به متن پرداختیم: نگاه تک ­لایه ­ای و نگاه چندلایه ­ای. همچنین بیان کردیم که نگاه تک لایه­ ای با انقلاب معناشناختیِ چامسکی به شکل ویژه ای مطرح گردد

۱۳۹۵/۱۰/۱۹

لایه های معناشناختیِ متن – بخش اول: کارکردِ روی آوردهای اساسیِ معناشناسی در فهم متن

نگاه منظومه ای و کل نگر  به روی آوردهای متفاوت در معناشناسی و آگاهی بر کارکردهای اساسیِ هر یک از این روی آوردها، ابزاری تلفیقی و بسیار تاثیرگذار را برای فهم متون در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.

۱۳۹۵/۰۹/۰۱

علم حاکم است یا سیاست؟: نگاهی به نقش سالبۀ وزارت علوم در زوال دانش در ایران

سالهاست که ضعف جامعۀ آکادمیک ایران به خصوص در علوم انسانی به شدّت خودنمایی می کند. نشستها، سخنرانیها، همایشها و جلسات متعددی برای استخراج آسیبهای جامعۀ علمی در ایران تدارک دیده شده است و نسخه های متعددی نیز برای درمان آن پیچیده شده که هیچ کدام نتوانسته درمانی برای دردِ این بیمارِ در حالِ احتضار باشد.

۱۳۹۵/۰۷/۱۷

تامُّلی روش شناختی در منازعات پیرامون تحریف قرآن-بخش دوم

در یادداشت پیشین به یکی از مغالطه های مهمی که معمولا در استدلال ها علیه تحریف به کثرت دیده شده است اشاره کردیم. مغالطه "پاسخ ناهمجنس با سوال" از مهمترین اشکالاتی بود که از جهت روش شناختی به آن اشاره کردیم. گفتیم که جنس و ماهیتِ مباحثِ حوزۀ تحریف قرآن از نوع تاریخی است اما عمدتاً مخالفان تحریف قرآن به جای اینکه با بررسی های تاریخی به ابهاماتِ مدعیانِ تحریف پاسخ دهند، به آوردن تعداد محدودی استدلال کلامی اکتفا می کنند.

۱۳۹۵/۰۶/۱۶

تامّلی روش شناختی در منازعات پیرامونِ تحریف قرآن (۱): عقیم یا موجّه بودنِ استدلال ها

سالهاست که در لابلای متون، به رصد شیوۀ استدلال دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی پیرامون موضوع "تحریف قرآن" پرداخته ام. اما همیشه با سوالات جدی ای روبرو بوده ام؛ سوالاتی که هیچ وقت پاسخی برای آن در میان این نزاع ها نیافته ام. این سوالات به اعتقاد نویسندۀ این سطور بسیار با اهمیت محسوب می شوند و بی توجّهی نسبت به آن ها می تواند موجب بی اعتباری استدلال ها به سود و یا به ضرر تحریف قرآن باشد.

۱۳۹۵/۰۵/۲۵

عقلانیت نابخردانه: تامّلی بَر “عقلانیت” از دو مَنظرِ متفاوتِ اقتصاد و جامعه شناسی

عقلانیت یکی از مهمترین دست آوردهای مهم برای انسانِ مدرن محسوب می شود. عقلانیت در ابتدا ارتباط عمیقی با اومانیسم و سکولاریسم داشت. انسان محوری رکنی اساسی بود که مولفه های عقلانیت را می شد بر اساس آن مرتب کرد.

۱۳۹۵/۰۴/۲۲

از زبان شناسی شناختی تا زبانشناسی فرهنگی: ترسیم جهان بینی قرآنی با استفاده از استعاره های مفهومی

ترسیم جهان بینی قرآنی مبتنی است بر نگاهی کل نگر و جامع نگر به متن قرآنی که با رویکردهای ساخت گرا و یا سیستمی سازگاری دارد. شاید در دورانِ معاصر اولین کسی که به تفصیل و با جزئیات قصد استخراجِ جهان بینی قرآنی را داشت ایزوتسو بود. او در مقدمۀ کتاب ارزشمندِ خود، خدا و انسان در قرآن، انگیزۀ اصلیِ خود را استخراج جهان بینی قرآنی دانست.

۱۳۹۵/۰۳/۲۶

جستاری دربارۀ انگارۀ «مطالعات» و کارکرد ناصحیح آن در گفتمان آکادمیکِ معاصر

تفکّر و توجهِ فیلسوفانه و منتقدانه به جهانِ اطراف همیشه یکی از مهمترین دغدغه­ های اندیشمندان در سرتاسرِ دنیا بوده است. چنین توجهاتی موجب میشود که موضوعات و مسائل بسیار زیادی برای یک اندیشمند به ­وجود بیاید که غالباً نیز به ­دلیل فاصلۀ این موضوعات با برنامه ­های پژوهشیِ در دستِ انجام، امکان پرداختنِ به آنها به شکل کامل و مستوفی وجود ندارد.