Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه –
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • زبان‌شناسی
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • مدارس فصلیمدارس فصلی دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار می‌شوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه می‌شود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور می‌تواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکت‌کنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینه‌های مدرسه (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینه‌ها می‌کنند معمولا از دسته‌ای هستند که انتظار دارند شرکت‌کنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • تلفیق دانش (قاسم درزی)
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۴)
۱۳۹۸/۰۳/۲۴
الروضه الفردوسیه آقشهری، مفصّل‌ترین تک‌نگاری درباره بقیع، و اشاره به زیارت‌نامه‌ای شیعی با رویکرد تقریبی
۱۳۹۸/۰۳/۲۴
تاملی در ارزش¬مداری شتابزدگیِ آموزشی در نظام آکادمیکِ ایران؛ نگاهی به پدیده شگفت انگیزکارشناسی حفظ قرآن کریم
  دسته بندی ها: مطالعات قرآنی، مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی، فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
۱۳۹۸/۰۳/۲۴
نویسنده: تلفیق دانش

یکی از مشکلاتِ اساسی در نظام آموزشی ایرانِ معاصر، ارزشی است که در مجامع آکادمیک و غیرآکادمیک برای شتابزدگیِ آموزشی قائل هستند. این اررش را می­توانید در امور مختلفی مشاهده کنید. بحث شتابزدگی مفرطِ آکادمیک در تالیف مقاله و کتاب یکی از جنبه های این موضوع است که بسیار به آن پرداخته شده است. اجمالا باید اشاره کرده که جامعه علمی ما ارزش فراوانی برای تعداد مقالات قایل شده و دانشجویان را از سنین جوانی و در دوره مقطع وادار میکنند تعداد بسیار زیادی مقاله پژوهشی و کتاب داشته باشند. بی آنکه آفات چنین شتابزدگی و تعجیلی را ارزیابی و وارسی کرده باشند. امّا در اینجا میخواهم به بُعدی دیگر اشاره کنم: فارغ التحصیلی زودهنگام و ثبت رکوردهای متعدد برای تسریع در اتمام مقاطع تحصیلی. یکی از نمونه­های حیرت انگیز برای این موضوع که نشان می­دهد چنین ارزش­مداری­ای در عالی­ترین سطوح تصمیم­گیری جمهوری اسلامی نفوذ پیدا کرده است، پدید شگفت­انگیزی است با عنوان «کارشناسی حفظ قرآن کریم».

این پدیده شگفت­انگیز به­خوبی نمایش­گر عُمق فاجعه در نظام آموزشی آکادمیک در ایران است و مرزهای تصمیم­گیری­های پوپولیستی برای نظام آموزشی را کیلومترها جابجا کرده است. این مدرک، که یک مدرک معادل دانشگاهی محسوب می­شود بر اساس مصوبه مجلس اجرایی شده است. گویا دکتر محمد علی لسانی فشارکی جزء افرادی محسوب می­شود که با پیشنهادشان چنین طرحی در مجلس پیشنهاد و به تصویب رسیده است. چنین مصوبه­ای از جهتِ تصویب و اجرا دارای ویژگی­های عجیب و حیرت­انگیزی است که به آنها اشاره می­کنم:

۱- اعطای یک مدرکِ دانشگاهی و تعیین فرآیند علمی و اجرایی آن هیچ ارتباطی به مجلس شورای اسلامی ندارد و نمایندگان مجلس به­هیچ روی صلاحیتِ صلاحیتِ تحمیل چنین مباحثی به دانشگاه را ندارند. همانطور که می­دانیم عموماً نمایندگان مجلس از تحصیلات عالیه برخوردار نیستند و وضع چنین قوانینی، آنهم با چنین شتابزدگی و بدون استعلام از مراجع مطلع و کارشناسان، نیازمند تخصص و مهارتهای لازم است. طرح و تصویب چنین قوانینی باید از خاستگاه خود، یعنی دانشگاه باشد و سیاسی کردن مدارج دانشگاهی غیر از ابتر کردنِ نهاد علم نتیجه­ای در بر نخواهد داشت؛

۲- به فرآیندِ اعطای این مدرک نگاهی گذرا داشته باشیم تا ببینیم چگونه بدین­وسیله نهاد علم و دانشگاه به ابتذال کشیده شده است: هر فردی که حافظ کل قرآن کریم باشد، بدون در نظر داشتن مقطع تحصیلی، می­تواند در آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کند و در صورت آوردن حد نصاب لازم، موفق به دریافت مدرک کارشناسی رشته قرآن و حدیث خواهد شد. اجازه دهید که با دقیق­تر شدن در این فرآیند، کمی بیشتر به عُمق فاجعه پی ببرید:

۲-۱- تنها معیار برای صلاحیت داشتن برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، حافط کل بودن قرآن است؛ بنابراین حتی اگر یک کودک ۲ ساله هم حافظ قرآن باشد میتواند در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شود؛

۲-۲- بنابراین بر اساس این قانون، اساساً تمامی مقاطع تحصیلی تا پیش از کارشناسی ارشد عبث و بیهوده تلقی می­شوند و صِرف اینکه فردی سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و از مباحث کنکور کارشناسی ارشد قرآن و حدیث نیز سر در بیاورد و بتواند از پَس تست­زنی برآید، شایسته دور زدنِ تمامی مقاطع تحصیلی است.

۳- بنابرآنچه در بند ۲ آمد، مدرک کارشناسی حفظ قرآن کریم، یکسره به­معنای بی­هویت بودنِ تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی و دوره کارشناسی است. به عبارت دیگر این ۱۶ سال تحصیلی قرار نیست به­غیر از آموزش خواندن و نوشتن و فراگرفتن چند کتاب محدود به منابع ارشد قرآن و حدیث چیز دیگری به دانشجویان بیاموزند و دور زدن آنها نیز اتفاقی را برای دانشجو رقم نخواهد زد.

تا جایی که راقم این سطور مطلع است چنین شیوه­ای برای دور زدنِ علم و دانش در هیچ کجای دیگرِ این عالم خاکی مسبوق به سابقه نیست.

خوب است به موارد مشابه نگاهی بیاندازیم:

در ارتباط با المپیادهای جهانی، دانش­آموزان در صورت رتبه­آوردن، تنها مجاز خواهند بود بدون آزمون کارشناسی وارد این مقطع شوند. در زمینه جوایز جهانی و المپیک در مسابقات ورزشی نیز همینگونه است؛ یعنی شما میتوانید بدون گذراندن کنکور کارشناسی وارد مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه های معتبر شوید. این تنها امتیازی است که از بالاترین جوایز جهانی نصیب نخبگان علمی-ورزشی میشود. به عبارت دیگر چنین جوایزی حتی نمیتوانند جایگزین یکی از مقاطع دبیرستانی شوند چه برسد به دوره کارشناسی با آن همه اهمیت.

اکنون میتوانید به دقت متوجّه حیرت انگیز بودن مدرک کارشناسی حفظ شوید. به عبارت بهتر، حفظ قرآن میتواند جایگزین تمامی مقاطع تحصیلی تا پیش از کارشناسی ارشد شود. این حجم از بی تدبیری و و بی فکری در تصویب یک قانون را باید به عنوان شاهکار قرن معرفی کرد.

البته میتوان چنین مصوبه ای را محصول ارزش مداری بالایی دانست که جامعه ما برای شتابزدگی در اخذ مدارک قائل است. متاسفانه چنین ارزشمداری به قدری بها داده میشود که افراد به دنبال رکورد زدن در این زمینه هستند: جوان ترین دانشجوی دکتری ….، جوان ترین فارغ التحصیل دکترای ….، جووان ترین … . به راستی این رکوردها چقدر در جهان علم اهمیت دارند و آیا میتوان علم را دور زد؟ آیا راه میانبر در مسیر علم معنادار است؟ به نظر نمیرسد برای این رکورد بتوان ارزشی قائل شد و مسیر علم مسیری است که با صبر و حوصله و گذرانِ زمان و دیدن استاد میسر میشود. بدونِ طی چنین طریقی نمیتوان امیدوار بود نتیجه قابل حصولی عاید شود.

دوره کارشناسی زمانی است برای فراگرفتن دیسیپلیین علمی

یکی از نکاتی که در دوره کارشناسی باید فراگرفته شود دیسیپلین دانش مرتبط است. این دیسیپلین در بر گیرنده اساسی ترین مبانی، مبادی، اصول، پیش فرضها، و روشهاست. فراگرفتن چنین چیزی نیازمند صبر و حوصله و گذر زمان است. آگاهی بر موارد فوق الذکر به دانشجو می آموزد که چگونه در فضای علمِ مرتبط بیاندیشد و به تحقیق بپردازد. چگونه اندیشیدن و تسلط بر اصطلاحات و زبانِ یک دانش چیزی نیست که بتوان با شتابزدگی به آن دست یافت؛

دوره کارشناسی دوره فراگرفتن نگاهِ میان رشته ای و مهارت زیستن

امّا نکته بسیار مهم دیگری که در دوره کارشناسی مطرح است امّا در فضای آکادمیک ایران به کلی از آن غفلت میشود، دست یابی به نگاه میان رشته ای و مهارت زیستن است. این نکته اخیر مهمترین نکته ایست که مورد نظر بهترین دانشگاه های دنیا از جمله هاروارد میباشد. هدف از گذراندن دوره کارشناسی فقط ارائه یکسری داده های آموزشی به دانشجویان نیست. در این دوره، با گذراندنِ دوره های عمومی، دانشجویان با بینشهای موجود در دیگر رشته ها آشنا میشوند و نگاه میان رشته ای به دست می آورند. مهمتر آنکه در این دوره باید مهارت چگونه زیست را بیاموزند. اساتید علاوه بر آموزش مباحث نظری باید چگونگی زیست و درست زیست کردن را نیز به دانشجویان بیاموزند. واضح است که چنین چیزی نیز هیچ ملازمه ای با تعجیل و شتابزدگی آموزشی ندارد.

 

  برچسب ها: قاسم درزی، مطالعات میان رشته ای، مطالعات قرآنی
١٤٩ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۱/۰۹/۰۷

کارگاه مهارت‌های پژوهش میدانی درباره تشیع در اروپا


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۶/۱۹

کارگاه آشنایی با موسسه «DAAD»؛ مهمترین مجرای ارتباط دانشگاهی با کشور آلمان


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۱۱

کارگاه تدوین (سطح مقدماتی تا متوسط): تدوین تلویزیونی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

عضویت در خبرنامه

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تماس با ما


    [recaptcha]

    تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.