با گسترش علوم انسانی معاصر و پدید آمدن روشهای نوین نقد، معیارها و روشهای جدیدی در نقد حدیث پدید آمده است. در رهیافتهای نوین، نقد حدیث صرفاً به معنای جدا کردن حدیث صحیح از ضعیف نیست، بلکه نقد مفهومی گستردهتر دارد و به «مطالعه»، «تحلیل» و «تفسیر» متون شباهت پیدا میکند.
نگاه منظومه ای و کل نگر به روی آوردهای متفاوت در معناشناسی و آگاهی بر کارکردهای اساسیِ هر یک از این روی آوردها، ابزاری تلفیقی و بسیار تاثیرگذار را برای فهم متون در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.
به اهتمام مرتضی سلمان نژاد
واقعیت قضیه این است که نقد متن سابقهای طولانی دارد یعنی تا زمانی که بوده و تاریخی بوده نقد متن هم بوده است. حتّی در قدیمیترین نوشتههای تاریخی که از یونان باستان در اختیار داریم بحثهای نقد متن را داریم. امثال هرودوت، گزنفون و دیگران به مناسبتهای مختلف درگیر بحث نقد متن هم شدهاند و راجع به نقد متن بحث کردهاند.
به اهتمام مرتضی سلمان نژاد
بر اساس پاسخ به این دو سوال، نقد متن به دو حوزه تقسیم میشود. نقد متنی که به سوال اول پاسخ میدهد و در مورد هویت آن بحث میکند نقد بیرونی مینامند و نقد متنی که به سوال دوم پاسخ میدهد نقد درونی.
به اهتمام مرتضی سلمان نژاد
بعد از این که گفتیم نقد متن چیست باید بگوییم که نقد متن به بررسی دو سوال اساسی میپردازد که این دو، نقد متن را به دو شعبه تقسیم میکنند.
به اهتمام مرتضی سلمان نژاد
حوزه ی نقد متن و همچنین روش مطالعات تاریخی (روش شناسی تاریخ) کاملاً حالت روشی و متودی دارند و این دو حوزه ارتباط مستقیمی با روش تحقیق دارند. بحث نقد متون در حوزهی رشتهی تاریخ بسیار حساس است به دلیل این که رشتهی تاریخ به شدّت درگیر متون است و باید از متن استفاده کند.