Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه –
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • زبان‌شناسی
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • تاریخ و نسخ خطی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • مدارس فصلیمدارس فصلی دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار می‌شوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه می‌شود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور می‌تواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکت‌کنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینه‌های مدرسه (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینه‌ها می‌کنند معمولا از دسته‌ای هستند که انتظار دارند شرکت‌کنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • طاوس (سعید طاوسی‌مسرور)
درد دل علمی
۱۳۹۷/۰۶/۰۳
انگاره ی حسن و قبح در قرآن کریم
۱۳۹۷/۰۶/۰۳
امام علی (ع) به روایت آثار زیدیه
  دسته بندی ها: تاریخ و نسخ خطی
۱۳۹۷/۰۶/۰۳
نویسنده: طاوس

ابتدا تبرکا می‎خواهم به روایتی اشاره کنم و بعد به بحث بپردازم. در خبر از معصوم علیه السلام چنین مضمونی وارد شده که هرکس به نوشته‎ای که در آن فضایل امیرالمؤمنین (ع) است نگاه کند خداوند گناهان چشمش را می‎آمرزد هرکس با دستش فضائل امیرالمؤمنین علیه‎السلام را بنویسد خداوند گناهان دستش را می‎بخشد هرکس قدمی بردارد در ترویج مکتب اهل بیت (ع) خداوند گناهان پایش را می‎بخشد، هرکس به فضائل علی بن ابی طالب علیهما السلام گوش دهد خدا گناهان گوشش را می‎بخشد که درواقع با این گوش‎ها هم گناهان زیادی می‎شود و انواع غیبت و تهمت گوش می‎دهیم؛ موسیقی حرام گوش می‎دهیم. در روایت هم هست که هرکس بیان کند فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام گناهان زبانش بخشیده می‎شود.

بحثی که امروز انتخاب کردم شاید یک مقدار عجیب باشد ولی به دلم این بحث افتاد و جایی هم ارائه نکردم و به نظرم فواید زیادی به آن مترتب باشد و آن سیمای علی علیه السلام در میراث زیدیه است به عنوان یکی از مذاهب اسلامی که درواقع مذهبی ا‎ست بین شیعه و سنی. این‎ها از این نظر که به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام اعتقاد دارند و امامت را فقط در سادات می‎بینند به شیعه نزدیک می‎شوند و از این نظر که فقه‎شان به فقه حنفی نزدیک است و کلام‎شان به کلام معتزلی به سنی نزدیک می‎شوند. یک چیزی مثل آیین سیک هستند در هند که بین اسلام و هندوئیسم است. مناطق اصلی مذهب زیدیه در ایران و یمن ‎بوده. در شمال ایران قرن‎های قرن مردم به مذهب زیدی بودند. در گیلان و گرگان و طبرستان که مازندران فعلی است که بعدا قدرت‎شان به یمن منتقل می‎شود. آثار بسیار زیادی را علما و ائمه زیدیه به نگارش در آوردند که حجم قابل توجهی از این آثار در دفاع از حقانیت امیرالمؤمنین علیه السلام و اثبات ولایت و امامت آن حضرت است. متاسفانه ما چندان با میراث زیدی آشنایی نداریم و از آن برای بیان اعتقادات‎مان و حتی استفاده‎های تاریخی و حتی فقهی بهره نمی‎بریم. در اهل سنت هم همین طور است. یک جهل و عدم درک صحیح از زیدیه وجود دارد. ضعف تاریخی وجود دارد. برای نمونه خیلی از آثار زیدی هستند که اهل سنت این‎ها را از آثار خودشان می‎دانند مثلا المصنف عبدالرزاق صنعانی که چندین جلد است یا المصنف ابوبکر بن ابی شیبه کوفی که آن هم بالغ بر چندین جلد است همواره اهل تسنن آن‎ها را جزء متون خودشان می‎دانستند، در صورتی که هر دو نویسنده زیدی هستند. تفسیر فرات کوفی در بین ما همین وضعیت را دارد، نویسنده‎اش زیدی است و ما آن را امامی می‎دانیم. ما به این‎ها خیلی دقت نمی‎کنیم و این کتاب‎هایی ا‎ست که ما می‎شناسیم. کتاب‎های فراوانی هستند که از وجودشان هیچ اطلاعی نداریم و مطالب بسیار نافعی در آن‎ها یافت می‎شود.

یکی از حضار: ابوالفرج مؤلف مقاتل الطالبین هم زیدی است؟

ابوالفرج زیدی بودنش ثابت نشده. ابوالفرج نوه مروان است و در آن دوران هرکس از طالبیان دم می‎زد به او اتهام زیدی بودن می‎چسباندند. در واقع نگاهی که من به ابوالفرج دارم این است که او کتاب مقاتل الطالبین را به جهت حب اهل بیت ننوشته بلکه برای بغض بنی عباس نوشته. یعنی می‎خواسته بگوید اگر یزید امام حسین علیه السلام را کشت، بنی عباس خیلی بیشتر کشته‎اند. موسی بن جعفر را کشتند، علی بن موسی را کشتند، سادات حسنی را قتل عام کردند درواقع به عنوان نوه مروان می‎خواسته بنی عباس را بد جلوه دهد. تحلیل بنده این است.

هر پژوهشی در حوزه تاریخ تشیع بدون مراجعه به متون زیدی ناقص است حتی اگر در حوزه امامیه انجام شود. مثلا بنده پژوهشی انجام دادم در مورد حارث همدانی که از بهترین یاران امیرالمؤمنین علیه السلام است که خطبه‎های حضرت را می‎نوشته. درباره ایشان در کتب زیدیه مطالبی پیدا کردم که نه در کتب اهل سنت بوده و نه در کتب شیعه امامیه اما از طریق زیدیه منتقل شده بود. حالا چرا یک سری مطالب در بین کتب زیدیه بوده که ما نداریم یعنی امامیه آن‎ها را ندارد؟ چون اهل سنت به آثار امامیه اثنی عشری حساس بودند. آثار ما را از بین می‎بردند یا خود شیعیان آثارشان را مخفی می‎کردند و آثارشان از بین می‎رفت. مثلا جابر جعفی که شاگرد امام باقر علیه السلام است ده کتاب داشته که تنها یکی از آن‎ها الان مانده. چون روی زیدیه خیلی حساسیت نداشتند آثارشان باقی می‎ماند. معمولا وقتی اهل سنت می‎گویند روافض و رافضی یعنی ما و نه زیدیه و زیدیه را رافضی نمی‎گویند. می‎گویند که این‎ها نوعی از اهل سنت هستند که بیشتر از ما به اهل بیت و به علی بن ابی طالب (ع) اهمیت می‎دهند. پس مطالبی در کتب آن‎ها ثبت شده و به یادگار مانده تا به امروز که در آثار ما از بین رفته. به این جهت است که ما باید به آثار این‎ها بپردازیم. کتاب‎‎هایی را من با خودم آورده‎ام این‎ها برای نمونه است. از مهمترین آثار زیدیه انتخاب کردم که خدمت شما معرفی کنم. یکی این کتاب است که در ایران چاپ شده به نام رسائل فی الامامه [تهران: شمس الضحی، ۱۳۸۳ش]. این حاوی هفت رساله در اثبات امامت امیرالمؤمنین علیه السلام است. دو رساله از امام یحیی الهادی است که مهمترین امام زیدی است و مؤسس دولت زیدیه یمن در نیمه دوم قرن سوم بوده. یعنی بزرگترین شخصیت زیدی تاریخ، امام یحیی الهادی هست. او دو رساله در ثابت کردن امامت امیرالمؤمنین نوشته که این‎جا چاپ شده و پنج کتاب دیگر. در انتهای کتاب هم اشعاری از بزرگان زیدیه و ائمه‎ آنان درباره امیرالمؤمنین (ع) آمده. برای نمونه اگر بخواهم به مطالب این کتاب امام یحیی الهادی اشاره کنم مثلا تقریبا به تفصیل ماجرای حمله به بیت امیرالمؤمنین (ع) را نقل می‎کند و فجایعی که درباره حضرت زهرا (س) اتفاق می‎افتد. این یک منبع خیلی مهم از قرن سوم است در صورتی که برخی از تیپ روشن‎فکری برشان داشته منکر این قضایا می‎شوند در حالی که ما در بین آثار زیدیه از قرن سوم در این باره سند داریم. انتقادات جدی به سه خلیفه نخست وارد می‎کند و مشروعیت آن‎ها را زیر سئوال می‎برد و با استفاده از روایات نبوی و دلایل مختلف امامت امیرالمؤمنین (ع) را اثبات می‎کند. در  ادامه به حدیث منزلت اشاره می‎کند که یک حدیث متواتر است و این‎که امام علی علیه السلام با هارون مقایسه شده هیچ وجهی جز وصایت نمی‎تواند داشته باشد و نکته جالبی که در تفسیر وی از برخی آیات دیدم این است که در تفسیر سوره هود، آیه هفده آن‎جا که می‎فرماید که کسی که کتاب بر او نازل شده (و یتلوه شاهد منه)، این «شاهد منه» را یقین داریم که امام علی علیه السلام است. دلیلش هم روایت علی منی و انا منه است که من از علی هستم و علی هم از من است و بعد این را کسی نمی‎تواند انکار کند و بعد هم به آیه السابقون السابقون استناد می‎کند که که مراد از آن امام علی علیه ‎السلام است. در انتهای کتاب که برخی اشعار بزرگان زیدی نقل شده برای نمونه و تبرک من یکی از شعرها را می‎خوانم؛ از محدث احمد مسوحی:

مذهبی حب علیّ   / وأبی کان قدیما

کل من حبّ علیا / قط لا یخشی جحیما

کسی که علی را دوست دارد چه ترسی از جهنم دارد. البته می‎دانید دوستی علی بن ابی طالب (ع) به ادعا فقط  نیست و با عمل است. این دو بیت را برای نمونه خواندم اشعار بسیار لطیفی در آن‎جا آمده است.

کتاب دیگر که بسیار اهمیت دارد نزهه الابصار ومحاسن الاثار است این کتاب چاپ ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. معمولا آثار زیدی‎ها در یمن و بیروت و ایران چاپ می‎شود. این کتاب از ابوالحسن علی بن مهدی مامطیری طبری است. مامطیر جایی است نزدیک بابل که الان هم هست. یک روستایی است. ایشان اهل آن‎جا بوده است. هرچند زیدی بودن مؤلف ثابت نیست و برخی گفته‎اند که شافعی بوده؛ ولی از قرائن مختلف برای من احراز می‎شود که ایشان زیدی بوده است. از این کتاب یک نسخه  در دسترس است که آن را یک کاتب یمنی نوشته است. ارزش کتاب به این است که حاوی کلمات، خطب و نامه‎های امیرالمؤمنین علیه السلام است و به علاوه درباره شرح زندگی حضرت، جنگ‎های حضرت و نسب، شرف و فضیلت ایشان اطلاعات بسیار ذی‎قیمتی می‎دهد. مخصوصا بخش خطب، ‎نامه‎ها و کلمات قصار که ممکن است کسی بگوید با وجود نهج البلاغه اهمیت این چیست؟ ارزش این کتاب در این است که اقدم بر نهج البلاغه است و قبل از نهج البلاغه نوشته شده است. سید رضی در بغداد که نهج البلاغه را می‎نوشته ایشان حدود پنجاه سال قبل در شمال ایران داشته این کتاب را می‎نوشته نه ایشان سیدرضی را می‎شناخته و نه سیدرضی ایشان را. نکته مهم در مورد این کتاب این است که این کتاب یک تک نسخه دارد به خط یک کاتب یمنی که زیدی بوده و جالب این است که بدانیم این تک نسخه کجا نگهداری می‎شود. این تک نسخه در واتیکان نگهداری می‎شود در کتابخانه پاپ و این یکی از آثاری است که در کتابخانه پاپ نگهداری می‎شود. مرحوم علامه شیخ محمدباقر محمودی رضوان الله علیه، کسی که عمرش را گذاشت مستدرک نهج البلاغه (یعنی خطبه‎ها و روایاتی که از حضرت علی علیه السلام است و در نهج البلاغه نیامده است. چون سیدرضی قصدش جمع آوری تمام خطب نبوده است و می‎خواسته کتابی ادبی بنویسد) را در هشت جلد جمع کرد. این عالم بزرگوار که علامه شهید مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه به تجلیل از او یاد می‎کند، موفق می‎شود عکس این کتاب را از واتیکان بگیرد و برای اولین بار در جهان چاپ کند. متأسفانه در این سه چهارسالی که چاپ شده اولا کسی این را نمی‎شناسد ثانیا کسی حاضر نشده این کتاب را به فارسی ترجمه کند که مردم بتوانند از آن بهره ببرند.

کتاب بعدی که معرفی می‎کنم الافاده فی تاریخ الائمه الساده از امام ابوطالب هارونی است [تصحیح و تحقیق محمدکاظم رحمتی، تهران: میراث مکتوب، ۱۳۸۷ش]. امام ابوطالب هارونی (متوفی ۴۲۴) امام زیدیان ایران بوده است. زیدی‎ها به چند امام در یک زمان قائلند یعنی در یک زمان زیدیان ایران امام خودشان را داشتند و زیدیان یمن امام خودشان را. امام ابوطالب هارونی این کتاب را در معرفی امامان زیدیه از آغاز تا زمان خودش نوشته است. اولین امام، امام علی علیه السلام است که نزد زیدیه از طریق نص خفی به امامت می‎رسد. زیدیه می گویند حدیث غدیر صراحت خیلی واضحی ندارد و نص خفی است اما در این که امام را به امامت تعیین کرده یقین آور است. اما نزد زیدیه حسنین به نص جلی به امامت می‎رسند زیرا رسول خدا (ص) درباره امام حسن و امام حسین (ع) فرموده «امامان»، اما در حدیث غدیر فرموده مولا. مولا ۲۷ معنی دارد ولی امامان دیگر ۲۷ معنی ندارد [البته بر خلاف نظر زیدیه، مرحوم علامه امینی در الغدیر ثابت کرده اند که در این روایت هیچ معنایی جز مقام ولایت آن حضرت صحیح نیست]. به هر حال اولین امام‎شان امام علی بن ابی طالب، دوم و سومین امام‎شان امام حسن و امام حسین علیه السلام و امام چهارم‎شان امام زید است نه امام علی بن الحسین (ع) و بعد هم بقیه امامان که کاری به آن نداریم و نمی‎خواهیم این‎جا مذهب زیدیه را بشناسیم. الان بحث ما زیدی شناسی نیست و می‎خواهیم درباره امیرالمؤمنین (ع) در آثار زیدیه صحبت کنیم. نکات بسیار جالبی در این کتاب دارد. در ابتدای کتابش ماجرای ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام در کعبه را مطرح می‎کند و در مورد فضائل مادر حضرت صحبت می‎کند که چقدر بانوی شریفی بوده و این‎که امیرالمؤمنین (ع) اولین کسی است که پدر و مادرش هر دو هاشمی بودند مثل امام باقر (ع) که پدر و مادرش هردو فاطمی هستند. بحث قشنگی در مورد نجف و مشهد  در کتابش آورده است. امام علی بن موسی الرضا علیه السلام نزد زیدیه امام است یعنی بعد از علی بن ابی طالب و حسنین (ع) از بین امامان مورد قبول ما، تنها امامی که زیدیه، او را به امامت قبول دارد، امام رضا (ع) است. نکته‎ای که این‎جا مطرح می‎کند این است که در مورد این‎که قبر علی علیه السلام در نجف است یا نه، برخی از اهل تسنن شبهه آفریده­اند. می‎گفتند کی گفته؟ معلوم نیست. از کجا معلوم در مسجد کوفه یا در خانه‎اش نباشد؟ این شبهه، شبهه ای تاریخی است و سید احمد بن طاووس به این شبهه جواب داده و کتابی نوشته بنام فرحه الغری فی تعیین قبر امیر المؤمنین  علی. این کتاب آن قدر باارزش بوده که علامه مجلسی در دوره صفوی آن را به فارسی ترجمه می‎کند. پس شکی نداریم در این‎که نجف باشد و ایشان می‎گوید که چرا مخالفان دارند شبهه می‎کنند. نکته‎ای که این‎جا مطرح می‎کند جالب است. اولا ثابت می‎کند که قبر آن حضرت در نجف است و می‎گوید امام حسن علیه السلام گواهی داده، جعفر بن صادق رضی الله عنه به تعبیر او گواهی داده، زید بن علی گواهی داده و همین برای ما کافی است. اما می‎گوید چرا مخالفین این شبهه را مطرح می‎کنند و پاسخ می دهد که «تنفیرا للناس عن الزیاره»؛ برای این‎که مردم به زیارت علی (ع) نروند و دور قبر علی (ع) شلوغ نشود. «واغتیاظا من اجتماع الناس فی المشهد المقدس»؛ غیظ پیدا می‎کنند که مردم آن‎جا جمع شوند و آن‎جا به ذکر آل رسول الله (ص) آباد باشد و نکته قشنگی که مطرح می‎کند این است که می‎گوید برخی بنا را به مخالفت با اهل بیت (ع) گذاشتند «حتی فی مواضع قبورهم». یعنی از نظر آنان اهل بیت خودشان نمی‎دانند قبر پدرشان کجاست و حتی در این هم، با آن‎ها مخالفت می‎کنند. اما نکته‎ای که راجع به امام رضا علیه السلام مطرح می‎کند این است که با وجود این‎که در زمان نویسنده یعنی امام هارونی هنوز بنی عباس بوده‎اند، قبور خلفای عباسی پیشین کجاست؟ اما دربارهقبر علی بن موسی الرضا که می‎خواستند او را زیر پای هارون دفن کنند که مثلا بگویند ایشان شأنش از هارون پایین‎تر است، می‎گوید: چه کسی از هارون یاد می‎کند؟ اصلا همه می‎گویند مشهد الرضا. چه کسی می داند که این‎جا هارونی هم دفن است و حتی اگر بداند به لعن و نفرین است. می‎گوید کل خراسان و آن منطقه به اسم امام رضا علیه السلام است در حالی که بنی عباس هنوز هستند. پس کسی که خدا بخواهد او را مطرح کند کسی نمی‎تواند او را بپوشاند و کسی هم که خدا ذلیلش کند هیچ کس نمی‎تواند او را عزیز کند.

کتاب بعدی فضائل الطالبییین است که اسم کاملش تنبیه الغافلین عن فضائل الطالبیین است. این کتاب تالیف حاکم ابی سعد محسن بن کرامه جِشُمی بیهقی (متوفی ۴۹۴) است. این مؤلف از خراسانی‎ها و از زیدیان ایران است و آدم پر تالیفی هم هست که متأسفانه ما این‎ها را نمی‎شناسیم و اسم‎شان را هم نشنیده­ایم. ایشان کتابی دارد به نام التهذیب فی التفسیر القرآن در بیست جلد. در کتاب فضائل الطالبیین، آیاتی که مربوط به اهل بیت علیهم السلام است را جمع‎آوری کرده و تفسیر کرده است. برای نمونه اگر بخواهم به برخی اشاره کنم مثلااز نظر وی، مصداق بارز و واقعی سوره والعصر، امام علی علیه السلام است. در مقدمه هم بسیاری از روایات در مورد امیرالمؤمنین را اشاره می‎کند که چون زمان تنگ است به آن نمی‎پردازم. برای نمونه اگر بخواهیم باز هم از آیات بگوییم مثلا آیه هفت سوره آل عمران «الراسخون فی العلم» می‎گوید علی بن ابی طالب است. بعد می‎گوید دلیلش هم روایت نبوی انا مدینه العلم و علی بابها است و این‎که پیامبر (ص) فرمود افضلکم علی؛ فاضل‎‎ترین فرد این امت، علی بن ابی طالب علیه السلام است و در ذیل سور مختلف همین طور این موارد را مطرح کرده که این آخرین نمونه که از این کتاب بگویم در سوره قمر ذیل آیه ۵۵ می‎گوید: امام ابوطالب هارونی نقل می‎کند از جابربن عبدالله انصاری که پیامبر به علی فرمود هرکس تو را دوست داشته باشد و ولایت تو را هم بپذیرد خدا او را در بهشت با ما همنشین می‎کند بعد می‎گوید ثم تلا رسول الله؛ پیامبر (ص)  آیه ۵۵  سوره قمر را تلاوت کرد: «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر».

کتابی هم که در نوع خودش بی نظیر است و این آخر عرایض من باشد، کتابی از سید هادی بن ابراهیم بن علی وزیر از علمای زیدی یمن در قرن نهم است به نام البروج فی اسماء الامیرالمؤمنین [قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۷ش]. در این کتاب اوصاف، کنیه‎ها و لقب‎ها و اسامی حضرت را گردآوری کرده  که ۲۹۰ عنوان شده و این تعداد همه مستند است؛ یا دلیل قرآنی برای آن ذکر کرده یا روایی یا تواتر که مثلا ما اگر بخواهیم از روی همین فهرستش بخوانیم مثل ابو الریحانتین، امین، باب المدینه و تمام نعمه الله و همین طور جامع القرآن، الجواد بالنفس و المال، حبیب رسول الله، حلیف القرآن، حمید الافعال، خاتم الوصیین، خلیل الرساله، دعوه رسول الله، دمار الشرک و… . هرکدام به یکی از وجوه سیره، حیات و شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره دارد مثلا الکبریت الاحمر، لسان الحق الناطق، مولی المسلمین، مطعم الطعام، المخصوص بالکرامات، الوصی، الولی، الوضی، الوزیر، واسع الصدر و نفس رسول الله که از آیه مباهله برداشته، النجم الثاقب، النبأ العظیم که این‎ها را از قرآن برداشت کرده، صالح المؤمنین، الصادق، صاحب لواء الحمد و نهر الکوثر، العالم، العابد، العفیف، العدل فی القضاء، العارف باسرار الملاحم و همین طور الی آخر که این کتاب در نوع خودش بی نظیر است. امیدوارم که این ایام و این ماه برکاتش بر ما نازل و واصل شود و بهره‎مند شویم و ان شاء الله مروج فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام و پیرو مکتب آن بزرگوار باشیم.

آنچه خواندید متن سخنرانی بنده بود در موسسه اشراق در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ . این متن پیش از این در سایت پیشینه (pishine.ir) منتشر شده است.

  برچسب ها: زیدیه، اقلیت های مسلمان
١٩٥ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۱/۰۴/۱۱

کارگاه تدوین (سطح مقدماتی تا متوسط): تدوین تلویزیونی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۵

خدمات کاربردی آکادمی طومار اندیشه در راستای حضور بهتر و بیشتر دانش‌پژوهان ایرانی جهت عرضه آثار پژوهشی در آکادمیای بین الملل


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی (پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، پروژه و …)


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : [email protected]

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

عضویت در خبرنامه

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تماس با ما







[recaptcha]
تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.