Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • ایسلند
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • فقه و حقوق
          • زبان‌شناسی
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • کوچ نشینی
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • خیلی گذشته، خیلی حالا (عادل هاشمی)
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۲)
۱۳۹۷/۱۰/۲۲
باختین و هستی شناسی فضا و زمان در بافت منطق گفت و گویی
۱۳۹۷/۱۰/۲۲
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۳)
  دسته بندی ها: مطالعات ادیان و اسلامی
۱۳۹۷/۱۰/۲۲
نویسنده: خیلی گذشته، خیلی حالا

مردن به خاطر پاک سازی و سعادت دوباره قوم؛ این بود آنچه در قسمت قبلی مطرح شد در مورد نظر نویسندگان بایبل پس از تخریب اورشلیم توسط بابلیان و شروع آوارگی و رنج و بدبختی های وارثان و فرزندان ابراهیم؛ اینکه کشته شدن و تبعید و مصائب پدید آمده از جانب خدای آنان بوده و تن دادن به آن لازم بود تا رابطه بین خدا و قومش پس از نافرمانیهای آنان بهبود یابد و آنها دوباره از ذلت و خواری نجات پیدا کنند. این قضیه احتمالا چیز تازه ای برای آنان نبوده و در بخش های قبلا نوشته شده (؟) بایبل هم به موضوع مرگ (گناهکاران) برای سعادت قوم اشاره شده بود: قصه پرستش گوساله طلایی که در بخش ۳۲ کتاب خروج (Exodus) مطرح شده(۱) (چند ثانیه این بحث شهادت رو نگه دارید تا برای درک بهتر تحولش در حد چند جمله و خیلی سر سری به محتوای ماجرای گوساله در بایبل بپردازیم، صرف نظر از اینکه متون مقدس بعدی و تفسیر های آیندگان چه خوانشی از ماجرا دارند).

متن این ماجرا به خصوص پیچیده و چند لایه هست و تنش و رقابت بین پادشاهی جنوبی و شمالی اسرائیل نیز در شکل گیری متن نهایی تاثیر داشته است. و البته، بر اساس نظر بسیاری از محققان امروزی بایبل، مثل سایر متون تورات احتمالا ترکیبی از حدود دو تا چهار منبع یا ویرایش مختلف هست که توسط نویسندگانی با جهتگیرها و فاصله های زمانی و مکانی متفاوت نوشته شده اند(۲) (البته اصل این نظریه، که امروز Documentary hypothesis نام داره و از قرن ۱۸ کم کم توسط منتقدان خوانش سنتی بایبل شکل گرفت، به صورت وجود چهار منبع کاملا مستقل و مشخص، از اواخر قرن بیستم تقریبا از اجماع خارج شده و شکلهای دیگر کمتر صفر و یکی از آن مطرح شده اند ولی همچنان نکات زیادی از پیش فرضها و نتیجه گیریهایش معتبر هستند). (۳)

اینکه اون گوساله طلایی نماد چی بوده بحثهای بیشتری می خواد که اینجا محل و فرصتش نیست: مثلا اینکه اصلا چرا گوساله، نه چیز دیگه ای مثل شتر یا بز یا پلنگ؟ آیا مردم به دنبال پرستش خدای دیگه ای بودند؟ یا فقط می خواستند حضور خدا (یهُوَه‌) رو بهتر حس کنند؟ یا می خواستند خدایی رو به تصویر بکشند که وعده های یهُوَه‌ رو براشون عملی کنه؟ یا اینکه پس از غیبت طولانی موسی (کسی که اونا رو از دست مصریان نجات داده بود) دنبال چیزی بودند تا در نبودش به او اتکا کنند؟ یا اینکه می خواستند تصویری از موسی رو در نبودش در ذهن مجسم کنند؟ و چیزهایی شبیه اینا. (۴)

اما بر اساس Documentary hypothesis، مثلا در ورژن اولیه داستان (منبع اول) از یهُوَه‌ به عنوان خدای مهربان و توبه پذیر یاد میشه که به راحتی از گناه ساخت گوساله طلایی چشم پوشی می کنه، یهُوَه‌ و موسی عصبانی نمی شوند و خشم و غضب ندارند بلکه در آرامش و با متانت مساله پرستش گوساله رو حل می کنند. موسی مردم دوست هست و برای بخشش مردمش با خدا چونه میزنه، هارون ولی فردی خود بزرگ بین نشون داده میشه که قادر هم نیست جلوی خواست مردم برای ساختن گوساله مقاومت کنه (شایسته نبودن برای رهبری). اما در ویرایش بعدی خدا غضب ناک و کوبنده نشان داده شده و قصد نابودی تمام بنی اسرائیل رو یکجا با هم داره؛ موسی در این برداشت با عصبانیت و چهره ای برافروخته لوحها رو بر زمین می زنه و از قومش به شدت شاکی هست. هارون (اولین کاهن اعظم) اما با چهره ای بهتر از قبل و بی تقصیر یاد میشه، به عنوان رهبری که در شرایط سخت و بحرانی به بهترین نحو عمل می کنه، چرا که پس از ساخت گوساله (که تقاضای اکثر مردم بود) قربانگاهی هم در کنارش به یاد خدا بنا می کنه و از مردم می خواد که برای او (یهُوَه‌) قربانی کنند، نه برای گوساله یا خدای دیگری (به عبارتی می خواست گمراهی مردم رو به سمت و جهت درست هدایت کنه بدون برخورد تند و خشن). بنابراین، گرچه در این متن هارون گوساله رو میسازه و مردم رو به قربانی کردن نزد گوساله دعوت می کنه، ولی اصلا بحثی از خطای احتمالی او و مجازات در خورش نیست، ویرایش کنندگان متن که بر اساس این نظریه جزو کاهنان بودند طبعا هارون رو گناهکار نمی دونستند.

در ویرایشی که زمان پادشاهی شمالی اسرائیل (۹۳۰ -۷۲۰ BCE) انجام شده، به عنوان مجازات، تمام مردم از به تن کردن جواهرات و زینت آلات منع شدند چرا که برای ساخت گوساله طلایی از اونا استفاده کرده بودند. اما نکته اصلی در ویرایش دیگه ای که در پادشاهی جنوبی اسرائیل (پادشاهی یهودا، که سرانجام در سال ۵۸۲ توسط بابلیان نابود شد و آوارگی بنی اسرائیل شروع شد.) نوشته شده، بحث تاثیرگذار مجازات هدفمند (و نه نابودی تمام بنی اسرائیل و سوختن تر و خشک در یک بلا و عذاب عمومی) بود؛ موسی به هم قبیله ایهایش (فرزندان لِوی) که گویا در ماجرای گوساله وارد نشده بودند و به عهد قبلی خود با یهُوَه‌ وفادار مونده بودند دستور می ده که شمشیر بردارند و خیمه به خیمه، کو به کو بروند و دوستان و برادران و همسایه های گناهکار خود رو بکشند و در نتیجه برکت نصیب آنها شود؛ و اینگونه میشه که از آن به بعد کاهنان قوم فقط از این قبیله انتخاب میشوند. در این ویرایش از کشته شدن سه هزار نفر از بنی اسرائیل یاد میشه! (دادن آمار و اعداد نسبتا دقیق از خصوصیات این ویرایش یا منبع هست).

یه نکته مهم هم اینکه این برای اولین بار هست که خدا برای مجازات طغیانگران و تخطی کنندگان از فرمانش مستقیم و با فرستادن آتش و مرض و مارهای آتشین بنی اسرائیل رو عذاب نمی کنه ، بلکه به جایش اِعمال مجازات توسط عوامل انسانی و به دستور شخص موسی انجام میشه. همچنین از متن برداشت میشه که در مقابل این کشتار مخالفتی انجام نشد و مردم برای حفظ جان خود دست به دفاع نزدند، یعنی مردن خود رو ناعادلانه ندیدند و احتمالا داوطلبانه به آن تن دادند. این ماجرای کشتار، تحولی قابل توجه هست در بحث شهادت و به نوعی راه رو برای تولد مفهوم شهادت انتخابی باز می کنه که بحثش در نوشته های بعد پیش میاد. همین تفاوت با روند معمول اتفاقات در بایبل و مسایلی دیگه البته باعث شده که عده ای از محققان دهه های اخیر وقوع این تکه از داستان و حتی کلا اصل ماجرای گوساله طلایی رو تاریخی در نظر نگیرند و جزو اضافات متاخر بایبل حساب کنند که جای بحثش اینجا نیست.(۵) و البته برای کار من در این مطالعه پیش رو هم مهم باور جمعی مردمان هر عصر هست و نه صحت تاریخی یا اصالت متن.

اما اینکه کشتن افراد و یا مجازات های عمومی مطرح شده در ویرایش های قبلی در بخشایش قوم موثر بوده اند یا نه به صورت مستقیم در متن چیزی در این مورد نیست. ولی سیر وقایع که در متن نهایی قرار داده شده این احتمال رو قوی میکنه، چرا که صبح فردای بعد از ماجرای کشتار که دوباره موسی در کوه سینا به دیدار خدا میره و طلب بخشش و مغفرت قومش رو داره خدا تقاضایش رو راحت قبول می کنه و وعده رسیدن بنی اسرائیل به سرزمین موعود رو تضمین می کنه. یه نکته جالب این وسط هم اینه که موسی به قومش نمی گه توبه کنید و از خدا طلب بخشش کنید، بلکه در عوض بهشون می گه که شما واقعا گناه بزرگی مرتکب شدید و من به ملاقات خدا میرم تا ازش بخوام شما رو ببخشه!! (مقایسه کنیدش با اندیشه های دینی پیچیده تر شده دورانهای بعد).

در ویرایش احتمالا نهایی متن، موسی، قبل از اینکه به سمت قومش بره تا گوساله رو از بین ببره، تلاش می کنه که خدا رو از نابود کردن کل بنی اسرائیل توسط یک عذاب الهی دسته جمعی (به شیوه سابق) منصرف کنه، چیزی که در نهایت اتفاق میفته و فقط گناهکاران به امر موسی کشته میشن. موسی در مخالفت خود با نابودی جمعی مردمش دو دلیل قانع کننده میاره. دلیل اول مضمونش این بود: آخه چرا؟ اونم بعد از اینکه با اقتدار و کلی طرح و نقشه اونا رو از چنگ مصریان نجات دادی؟ اگه همه رو بکشی بهانه دست فرعون و مصریان می دیم که با تمسخر بگن دیدید که موسی این قوم رو از مصر برد و در کوهها کلک همه رو کند و از بینشون برد، از اول هم قصد او و خدایش فساد در زمین بود و حق با ما بود. دلیل دوم موسی هم یادآوری قول یهُوَه‌ به ابراهیم و اسحاق و یعقوب مبنی بر پر شمار کردن قومشان بود به تعداد ستاره های آسمان (کتاب پیدایش فصل ۱۵)؛ قول و پیمانی که بدون شرط و شروط بود و گناه مردم باعث از بین رفتنش نمی شد؛ نکته ای که در پیمان بعدی که خدا پس از ماجرای گوساله طلایی با مردمش بست مد نظر بود: اگر بر خلاف نظر خدا عمل نکنید و مرتکب گناه نشید، خدا بر وعده اش با شما پایدار می مونه و ازتون حمایت می کنه، به عبارت دیگه، در غیر این صورت، همچنان که گذشت باید بهای آنرا با خون بدهید!
باقی بحث شهادت در قسمتهای بعد…

_________________________________________________
۱) ترجمه فارسی قسمت گوساله طلایی در کتاب خروج رو اینجا بخونید:
https://www.wordproject.org/bibles/fa/02/32.htm#0

۲) Lewy, Immanuel. “The story of the golden calf reanalysed.” Vetus Testamentum 9, no. Fasc. 3 (1959): 318-322.

۳) برای توضیح مختصر در مورد این نظریه وجود چهار منبع مختلف اینو بخونید:
https://www.smp.org/dynamicmedia/files/9f86f9ff327c4e2eb3a9f985b135a6ff/TX001002_1-content-The_JEPD_Theory.pdf

۴) Janzen, J. Gerald. “The character of the calf and its cult in Exodus 32.” The Catholic Biblical Quarterly 52, no. 4 (1990): 597-607.

۵) Walzer, Michael. “Exodus 32 and the Theory of Holy War: the History of a Citation.” Harvard Theological Review 61, no. 1 (1968): 1-14.

  برچسب ها: تاریخ فکر، تاریخ اندیشه، مطالعات ادیان
١٨٥ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین‌شناسی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.