Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • ایسلند
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • فقه و حقوق
          • زبان‌شناسی
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • کوچ نشینی
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • خیلی گذشته، خیلی حالا (عادل هاشمی)
بدعت (بخش سوم)
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۶)
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۵)
  دسته بندی ها: مطالعات ادیان و اسلامی
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
نویسنده: خیلی گذشته، خیلی حالا

پس از ماجرای یونس میرسیم به نقطه عطفی در داستان شکل گیری مفهوم شهادت: قیام خاندان مکابی (۱) در حدود ۱۶۶ پیش از میلاد که در نهایت منجر به تشکیل سلسله حشمونیان، عمده ترین حکومت خودمختار اسرائیلیان (۱۱۰ تا ۶۳ قبل میلاد) پیش از تاسیس کشور اسرائیل در قرن گذشته شد. داستان پیش و پس و خود قیام در سه تا از کتابهای مکابی شرح و بسط داده شده است (اصلش در کتاب ۱و ۲ و توضیحات حاشیه ای و اضافه کردن نمک و فلفل بیشتر داستان در کتاب ۴ دیده میشه). جالب هست که کتابهای مکابی با وجود محتوای ملی گرایانه یهودی در کتاب مقدس عبری (همان عهد عتیق به قول مسیحیان) وجود ندارند و فقط کتابهای یک و دو در ضمیمه کتاب مقدس کاتولیکها اضافه شده. این در حالی هست که حنوکا، جشن سنتی یهودیان که هشت روز طول می کشه (هر سال در نوامبر یا دسامبر) به پاس پیروزی مکابی ها در قیام خود علیه سپاه سلوکیان (۲) و استقلال یهودیان برگزار میشه.

اما خلاصه ماجرا این هست که در زمانی که آنتیوخوس چهارم در امپراتوری سلوکی به قدرت رسید (۱۷۵ تا ۱۶۴ پیش از میلاد) به دلایلی در فلسطین که تحت حاکمیت سلوکیان بود نزاعی شکل می گیره بین یهودیان سنتی و یهودیان هلنیستی (۳) (یا به عبارت ساده تر، یهودیان به قول سنتی ها غربزده و به قول خودشون اصلاحطلب که در آن زمان یعنی یهودیانی که مایل به تاثیر گرفتن از فرهنگ فراگیر یونانی و ترکیب آن با آموزه های سنتی یهودی بودند). آنتیوخوس چهارم از اصلاحات هلنیستی میان یهودیان حمایت می کنه و حتی با شدت بیشتر و اِعمال سیاستهای ضد یهودی اجرای احکام دین یهود رو از بیخ ممنوع می کنه. آنتیوخوس همچنین سپاه امپراتوری رو به سمت فلسطین میفرسته تا یهودیان سنتی رو سرکوب کنه. حمله آنتیوخوس به فلسطین ماجرا رو پیچیده تر می کنه و نزاع داخلی بین دو گروه یهودی تبدیل به حمله تمام عیار و اشغال و سرکوب نظامی توسط حکومت مرکزی غیر یهودی میشه. توصیف کتاب مکابی ۱ از این قضیه اینگونه هست که جنگی سخت بین یهودیان مؤمن و متعد و نیروهای اشغالگر پادشاه کافر سلوکی و نیز یهودیان منافق حامی او شکل شکل میگیره. بر اساس آن کتاب، آنتیوخوس چهارم بسیاری از سنتهای یهودی (از جمله ختنه پسران و بزرگداشت روز «سبت» و آیین قربانی کردن برای خدای اسرائیل) رو به زور کشت و کشتار و تهدید ممنوع و حتی داشتن کتاب تورات رو جرم بزرگ شایسته اعدام قلمداد کرد.

بنابراین اگه تشبیهی بخواهیم بکنیم، از نظر نویسندگان کتابهای مکابی، آنتیوخوس چهارم یزید زمان بود برای یهودیان سنتی. با وقوع این فجایع، به ادعای کتاب مکابی ۱، کاهن پیری از تبار پاکان (۴) با دلی پر خون از سیاستهای یهود ستیزی و پس از دیدن یکی از یهودیان به قول او غربزده که می خواست در پای بتی از خدایان یونان زبان بسته ای رو قربانی کنه برآشفته میشه و او رو در جا می کشه! و به همراه پنج پسرش به کوههای اطراف فرار می کنه و هسته اولیه قیام مکابی رو شکل می دهد. بعد از یک سال که پدر پیر در مخفیگاهشان فوت می کنه، در نهایت یکی از پسرانش به نام یهودا مکابی (۵) رهبری قیام رو به عهده میگیره و با انجام چندین عملیات چریکی موفق به مرور نیروهای سلوکی رو در محدوده فلسطین شکست میده و پایه ریز حکومت مستقل یهودی و سلسله حشمونیان میشه.

آنچه در کتابهای مکابی آمده شرح و تاریخچه قیام مکابی و علل آن و نیز توصیف محاکمه و اعدام خشن و سوزناک یک پیرمرد یهودی و هفت پسر مؤمن یک مادر توسط آنتیوخوس چهارم هست که در نوشته های بعدی به بحث مرگ شهادت گونه آنها می پردازم. اما حالا بریم سر ادامه بحث های گذشته در مورد مرتکب گناه شدن و حس اینکه برای پاک شدن نیاز به ریخته شدن خون هست و نقش آن در شکل گیری مفهوم شهادت در قرن اول و دوم پس از میلاد. در این راستا شروع بحث مکابی ها رو از قسمتی از اواسط ماجرا و در زمان حمله های چریکی سپاه یهودا مکابی شروع می کنم. نویسنده کتاب مکابی ۲، ابتدا (با منطقی که برای ما خیلی آشنا هست!) وقوع مصیبت های وارد شده بر یهودیان توسط پادشاه سلوکی رو به دلیل گناه مردمان و زیر پا گذاشتن سنتهای الهی می دونه ولی در همین حال آنها رو به عنوان رحمت خاص خدا بر قوم بنی اسرائیل توجیه می کنه:
«در واقع، این (مصایب) نشانه لطف بزرگ خدا به ما هست که گناهکار را سریع مجازات میکنه. چرا که در مورد مردمان دیگر خدا در عذاب کردن گناه کاران تعلل می کنه تا به صورت کامل درگناه فرو روند…. اما خدا این کار را با ما (بنی اسرائیل) انجام نمیده و در عذاب کردنمان تعلل نمی کند تا گناهان ما انباشته نشوند. بنابراین، خدا هیچوقت رحمت خودش را از ما دریغ نمی کند. گرچه خدا ما را با عذاب و مصیبتها تادیب می کند ولی مردمانش (بنی اسرائیل) را از یاد نمی برد.» (۶)

در ادامه متن به قسمت بسیار جالبی مرتبط با بحث پیش رو میرسیم. پس از یکی از جنگهای مکابیان علیه سپاه سلوکیان، وقتی یهودا مکابی با یارانش در حال جمع آوری و دفن کشته شدگان از نیروهایش بود کشف شگفت انگیزی می کنه: سربازان به خون غلطیده هر یک زیر لباس بتی برای تبرّک، زینت و محافظت از خود همراه داشتند! در متن کتاب مکابی ۲ آمده است که با فهمیدن این موضوع: «برای همه آشکار شد که این (همراه داشتن بتها) دلیل کشته شدن آن سربازان در جنگ بوده است.» سپس همه به درگاه خدا دعا و استغفار کردند. یهودا نیز در انتها از سربازانش می خواهد که از آلوده شدن به گناه دوری کنند چرا که همه با چشمان خود دیده بودند چه اتفاق مهلکی برای آندسته از سربازان گناهکار (مشرک) افتاده بود. (۷)
پس بر اساس این متن، احتمالا در آن زمان انتظار این بود که مؤمنانی از جمع سپاهیان ( جبهه حق علیه باطل!) که مرتکب گناه نشده بودند به دلیل پاک بودن زنده از جنگ بر گردند. در واقع، کشته شدن در جنگ (بخوانید جهاد) در راه خدا به نوعی مایه شرمساری بود چرا که نشانه آلوده بودن فرد به گناه بوده است.

در عین حال، کشته شدن در جنگ کفاره گناهان سربازان یهودا و نیز مسبب رستگاری جمعی یهودیان محسوب شد. کتاب مکابی ۲ چنین بیان می کنه که با کشته شدن و ریخته شدن خون سربازان و سایر کشته شدگان آن دوران خشم خدا از گناهان مرتکب شده فروکش میکنه و همین باعث آغاز پیروزی های نهایی سپاهیان یهودا مکابی میشه (به عبارت دیگه، خون کشته شدگان (بخوانید شهیدان) بی ثمر نماند و نه تنها موجب بخشیده شدن گناهان خود قربانیان جنگ شد بلکه باعث پیروزی نهایی سپاهیان یهودا مکابی هم بود. این رابطه گناه و لزوم کشته شدن به خاطر آن بعدا هم در زمانی که مفهوم شهادت به صورت فراگیر ساخته و پرداخته میشه در سرگذشت و ریشه یابی کشته شدن چند تن از برجسته ترین خاخام (ربای) های یهودی شهید در دو سه قرن اول میلادی هم به صورت واضح دیده میشه که در نوشته بعدی به اونا هم نگاهی میندازیم. تا بعد.
——————————————–
پینوشت:
۱) Maccabees
۲) پس از اسکندر مقدونی، حوزه قلمرو او به دو تقسیم شد. قسمت شرقی که شامل ایران فعلی و نیز محدوده فلسطین هم بود به دست سلوکیان افتاد .
۳) Hellenizing Jews
۴) Mattathias
۵) Judas Maccabeus
۶) ۲Maccabees 6:13-16
۷) ۲Maccabees 12:39-42

  برچسب ها: تاریخ اندیشه، مطالعات ادیان
١٣٩ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین‌شناسی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.