Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • ایسلند
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • فقه و حقوق
          • زبان‌شناسی
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • کوچ نشینی
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • خیلی گذشته، خیلی حالا (عادل هاشمی)
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۵)
۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مناسک‌نامه شیعی کهنی در بحار الانوار
۱۳۹۸/۰۵/۱۲
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۶)
  دسته بندی ها: مطالعات ادیان و اسلامی
۱۳۹۸/۰۵/۱۲
نویسنده: خیلی گذشته، خیلی حالا

در قسمت قبلی و در ادامه بحث نقش مفهوم «گناه» در شکل گرفتن مفهوم «شهادت» به داستان قیام مکابی ها رسیدم و اینکه، به باور نویسندگان کتاب مکابی ۲، سربازان کشته شده از سپاه یهودا مکابی به دلیل همراه داشتن زیورآلات بت مانند مستحق کشته شدن در جنگ با کافران بودند در حالی که مومنانی که آلوده به گناه شرک نبودند از «ننگ و بدنامی» کشته شدن در جنگ (حق علیه باطل!) در امان ماندند. شاید فکر کنیم این نوع تلقی از مرگی که امروزه با نام شهات می شناسیم مربوط به دوران پیش از شکل گیری این مفهوم هست. اما اینگونه نیست! پیش از ادامه داستان مکابی ها این بار به سده اول و دوم میلادی سر میزنیم در زمانی که اصطلاح «شهادت» در میان یهودیان و مسیحیان تازه ابداع و رایج شده بود. در این سفر میریم پیش دو سه تن از رَبای (خاخام) های معروف یهودی که «شهید» شدند و به این صفت شناخته میشوند و یا تا دم شهادت پیش رفتند، تا از نزدیک پای صحبت آنها و یا پیروان و هم ترازان آنها بنشینیم و از فلسفه و چرایی شهید شدنشان سر درآوریم. بلی، تعجب نکنید. باز هم پای گناه در میان هست!

رَبای الیزر [۱] یکی از مهمترین رَبای های یکی دو قرن اول میلادی بود که اندیشه ای بسیار سنتی و محافظه کارانه داشت و به همین دلیل در اواخر عمرش از سوی هم رده هایش طرد شد و به اجبار کنج عزلت گرفت و سرانجام در تنهایی و سن پیری درگذشت! اما چرا رَبای الیزر اینجا مطرح شد در حالیکه به طور معمولی از دنیا میره؟ موضوعی که داستان او رو به نوعی به بحث پیش رو مرتبط می کنه اینه که او توسط رومیان به جرم کفرگویی و اتهام عضویت در گروه تازه شکل گرفته مسیحیان (که به مسیحیان یهودی شناخته می شدند) دستگیر میشه ولی با زیرکی و دو پهلو حرف زدن در محضر قاضی تبرئه و از کشته شدن خلاص میشه. اینجا از جزئیات محاکمه و نیز نقش و جایگاه او در اندیشه یهودی رد میشم و فقط می پردازم به استنباط خودش از چرایی دستگیری و محاکمه شدنش که همانطور که خواهیم دید در راستای تفکر رایج در آن زمان بود. نقل هست که پس از ماجرای دستگیری و اتهام به کفرگویی، رَبای الیزر شدید غصه دار میشه و دلجویی شاگردانش هم فایده نداره تا اینکه متوجه میشه اون ماجرای دستگیری و تا مرز اعدام رفتن به خاطر گناهی بوده که قبلا مرتکب شده بوده. چه ربطی داشت؟ این برداشت به خاطر اعتقادش به عدل خدا بود و اینکه هیچ مصیبتی الکی پیش نمیاد و هر آنچه به سرش اومده حقش بوده. در «توسفتا»[۲] (ضمیمه تورات زبانی) [۳] می خوانیم که رَبای الیزر، در گفتگو با شاگردش یادش میاد که زمانی جذب سخنان یکی از مسیحیان اولیه میشه! و همین اندک لغزش دل رو انحراف از سنت یهودی واقعی و خودش رو مستحق عذاب (دستگیری به جرم کفرگویی/کشته شدن) توسط رومیان می دانست. (البته سه نقل نسبتا مختلف هست از داستان و نیز اینکه اون برخورد رَبای با فرد مسیحی توسط شخصی دیده میشه و به اطلاع فرماندار رومیان میرسه و به همین دلیل به جرم مسیحی بودن دستگیر میشه.)

اما در داستان ربای هنینا [۴] که او نیز در قرن دوم میزیست نگرش به رابطه بین گناه و شهادت (که دیگه رسما در آن زمان این عنوان ابداع شده بود) واضحتر دیده میشه. او که از رَبای های بسیار برجسته و مدرس تورات بود، علیرغم ممنوع بودن تدریس و خواندن تورات، به صورت علنی در فضای عمومی با در دست داشتن طومارهای کتاب مقدس به تعلیم و تبلیغ تورات می پرداخت و به همین جرم به همراه همسرش توسط رومیان دستگیر و اعدام میشه و با عنوان «شهید» شناخته میشه. نقل هست که رَبای هنینا رو با همون طومارهای تورات لوله پیچش کردند و به آتش کشیدند و برای اینکه زجر ببیشتر بکشه پشم خیس روی سینه اش گذاشتند تا مدت طولانی تری زنده بمونه و در آتش بسوزه. اما نکته اصلی اینکه در منابع آمده که شکنجه و شهیدشدن رَبای هنینا توسط کافران رومی مجازات الهی بوده چرا که او تلفظ واقعی اسم خدا (یَهُوَه) رو استفاده کرده بود (که این کار در میان یهودیان سنتی حرام هست)! و نیز همسرش به این دلیل مستحق شهید شدن بود که رَبای هنینا رو از این کار (به زبان بردن اسم واقعی خدا) منع نکرده بود![۵] قضیه از این قرار هست که مفهوم و اصطلاح «شهادت» تازه در قرن اول و دوم ابداع شده بود و هنوز جنبه قهرمانانه و عرفانی آن در تعریفش نهادینه نشده بود بنابراین مثل داستان کشته شدن سربازان یهودا مکابی که در قسمت قبلی مطرح کردم، در مورد شهادت رَبای هنینا هم همه دنبال توجیه بودند که آخه چرا آدم به این با حالی، پاک، معلم تورات و مرد خدا باید توسط رومیان کشته/شهید بشه! اینگونه بود که در توجیه آن گشتند و گشتند تا یک عامل گناه گونه خیلی پیش پا افتاده در رَبای هنینا و همسرش پیدا کردند تا خیال همه راحت باشه که: «آهان! پس چون رَبای هنینا اسم کامل خدا رو تلفظ می کرد شهید شد تا کامل پاک شده باشه.»

نمونه بعدی، داستان شهادت دو رَبای معروف دیگه که در همون قرن اول و دوم میزیستند: ربای اسماعیل و ربای شمعون. [۶] نقل است که پیش از اعدام/شهادت توسط رومیان، در زندان این دو رَبای در مورد اینکه چرا باید کشته شوند گفتگو می کنند، و بله، این بار هم پای گناه در میان بوده و صد البته گناهی پیش پا افتاده و جزئی:

«وقتی رَبای اسماعیل و رَبای شمعون به سمت محل اعدام هدایت می شدند، رَبای شمعون به رَبای اسماعیل گفت: “آقای من، … قلبم به درد آمده…. چرا که نمیدونم برای چی باید اعدام شوم.” رَبای اسماعیل پاسخ داد: “شاید یک روزی یکی اومده بوده پیشت برای قضاوت و گرفتن فتوا یا مشورت ولی تو دم در معطل نگهش داشتی تا یه لیوان آبی بخوری یا صندلت رو از پایت دربیاری یا اینکه تالیت [شال مخصوص دعا خواندن] خودت رو تا کنی؛ و مگر در کتاب خروج فصل ۲۲ نخوانده ای [که خدا گفته] “و هر گاه‌ بر او ظلم‌ کردی‌، و او نزد من‌ فریاد برآورد، البته‌ فریاد او را مستجاب‌ خواهم‌ فرمود.”[۷] (با شنیدن این استدلال) رَبای شمعون پاسخ داد که: “آقای من، با این سخنت من رو آرام کردی [و حالا می دونم برای چه به سمت کشته شدن پیش میروم].» [۸]

بلی اینگونه است! به قول دَنیل بویارین،[۹] محقق برجسته (و خوش مشرب) بایبل و مورخ دین، که خدا حفظش بکنه، بسیاری از یهودیان و مسیحیان اولیه، آمرزش گناهان رو دلیل اصلی وقوع شهادت و سرکوب و شکنجه مومنان یهودی و مسیحی می دیدند. از نظر آنها قابل تصور نبود که خدا بدون دلیل کسی رو (به دست کافران) مجازات و به سمت شهادت پیش ببره. به طور خلاصه میشه گفت که در دو قرن اول میلادی که تازه مفهوم شهادت شکل گرفته بود، شهید شدن چیزی نبود که مومنان آرزوی اونو داشته باشند. برای بسیاری، شهادت تاسف انگیز و به معنی از دست دادن فرصت زندگی و نشانه ای از ارتکاب گناه بوده. با این وجود، شهادت وجهه کاملا منفی نداشت چرا که اعتقاد بر این بود که مصیبت شکنجه و شهید شدن از جانب خدا هست و منطقی الهی پشت آن نهفته است و یک مجازات و بلای رندوم و الکی نیست.

بعدا خواهیم دید رَبای اکیوا که از اکابر علمای یهود در قرن دوم بود و در انتها هم شهید شد هم تفسیر متفاوتی از شهادت رَبای اسماعیل و رَبای شمعون ارایه میده و هم با تاکید بر لزوم عشق ورزیدن به خدا، همراستا با دیگرانی از بزرگان مسیحی آن دوران، اندیشه شهادت و شهادت طلبی رو دگرگون می کنه. اما هنوز تا اونجا راه زیادی داریم. در قسمت بعدی دوباره بر میگردیم به پیش از میلاد و زمان قیام مکابی ها تا ادامه داستان رابطه آمرزش گناه و کشته شدن در راه خدا رو پیگیری می کنیم. تا بعد….
—————————————————-

۱) Rabbi Eliezer
۲) Tosefta Hullin, 2:242
۳) Oral Torah
۴) Rabbi Hanina ben Teradion
۵) Ra’anan S Boustan, From Martyr to Mystic: Rabbinic Martyrology and the Making of Merkavah Mysticism, vol. 112, Texts and Studies in Ancient Judaism (Tübingen: Mohr Siebeck, 2005), 67-68.
۶) Rabbi Ishmael and Rabbi Shimon bar Yochai
۷) قبل و بعد این آیه در کتاب خروج اینگونه است: « بر بیوه‌ زن‌ یا یتیم‌ ظلم‌ مکنید. و هر گاه‌ بر او ظلم‌ کردی‌، و او نزد من‌ فریاد برآورد، البته‌ فریاد او را مستجاب‌ خواهم‌ فرمود و خشم‌ من‌ مشتعل‌ شود، و شما را به‌ شمشیر خواهم‌ کشت‌، و زنان‌ شما بیوه‌ شوند و پسران‌ شما یتیم‌.»
۸) Ra’anan S Boustan, 64.
۹) Daniel Boyarin

  برچسب ها: تاریخ اندیشه، احمد پاکتچی، مطالعات ادیان
١٥٦ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین‌شناسی


بیشتر بخوانید

2 دیدگاه ها

  1. احمد میرزائی گفت:
    ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ در ۱۲:۰۳ بعد از ظهر

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    بنده همه شماره های این بحث شما را د مورد تاریخچه شهادت مطالعه کردم
    اجمالا در بحث تاریخچه حتما مد نظر داشته اید و دارید که اگر منبع معتبری از گذشته خبر بدهد ولو در مدارک اهل کتاب نباشد خوب است استفاده شود
    خوب است به آیه مبارکه۶۱ سوره بقره توجه کنید: «وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسى‏ لَنْ نَصْبِرَ عَلى‏ طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذی هُوَ أَدْنى‏ بِالَّذی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ وَ الْمَسْکَنَهُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ (۶۱)»
    آیه خبر میدهد که علت مشکلی که اینها داشتند چند چیز بود و از جمله آنها این بود که این بنی اسرائیل نبیین را میکشتند.
    به نظرم این آیه خبر میدهد که پس یک عده از خوبان بدون هیچ زمینه گناه و اشتباهی(چون نبی بودند) کشته شده اند! و علت این هم ظلم بوده است.
    حالا فرض کنیم این مفهوم قرآنی را بنی اسرائیل در طول تاریخ به خاطر اینکه بر ضررشان بوده است، حذف کرده باشند!
    آیا از نظر علمی برای یک محقق مسلمان صحیح است که به چنین آیه ای که دقیقا مسأله ای که دارد گزارش میدهد مربوط به زمانی است که شما در حال تحقیق آن هستید، جا ندارد که توجه شود؟!
    در ضمن به نظرم خیلی عجیب است! شما مثل اینکه پیش فرض گرفتید که تا این زمان کسی از خوبان، بدون جرم و جنایت کشته نشده است! مثلا ماجرای هابیل و قابیل را چه طور تفسیر میکنید!؟ حتما آن هم به خاطر بدی هابیل بوده است؟!
    اجمالا به نظر میآید تحقیقتون خیلی یک طرفی و با منابع خیلی محدود است.
    امیدوارم خدا توفیق معرفت به حقوق شهدای حقیقی عنایت کند
    البته میدانم که شما هنوز به جمع بندی نرسیدید ولی به نظرم داستان هابیل کاملا در راستای بحث شماست که نبود
    این داستان قرآنی هم همین طور…
    یا علی

    پاسخ
  2. احمد میرزائی گفت:
    ۱۳۹۸/۰۶/۳۰ در ۲:۰۰ بعد از ظهر

    همین طور این آیات مبارکه سوره آل عمران
    وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ (۱۴۶)
    وَ ما کانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فی‏ أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ (۱۴۷)
    فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَهِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ (۱۴۸)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.