Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه –
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • زبان‌شناسی
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • تاریخ و نسخ خطی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • مدارس فصلیمدارس فصلی دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار می‌شوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه می‌شود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور می‌تواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکت‌کنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینه‌های مدرسه (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینه‌ها می‌کنند معمولا از دسته‌ای هستند که انتظار دارند شرکت‌کنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • طاوس (سعید طاوسی‌مسرور)
قضاوت های امام علی (علیه السلام)
۱۳۹۷/۰۹/۰۳
بازخوانی اعتباریات علامه طباطبایی رحمه الله علیه در پرتو نظریه ی اومولت
۱۳۹۷/۰۹/۰۳
راهکارهای مقابله با سیاست توهین غرب به اسلام به ویژه تشیع
  دسته بندی ها: مطالعات ادیان و اسلامی، شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
۱۳۹۷/۰۹/۰۳
نویسنده: طاوس

متن کامل مصاحبه با مجله خیمه درباره راهکارهای مقابله با توهین غرب به اسلام که با عنوان «سازمان ملل،‌ توجیه‌گر ظلم ظالمان» در شماره ۱۰۸ این مجله (مهر ۱۳۹۳) به چاپ رسیده است:

 

  1. نقش عنصر اتحاد و انسجام مسلمانان را در مقابله با توهین غرب به مقدسات مسلمانان چگونه تحلیل می کنید؟

اتحاد و انسجام مسلمانان در مقابله با توهین غربیان بسیار مهم است و حتی می تواند از آن پیشگیری کند. هر چه دشمنی و اختلاف در بین مسلمانان بیشتر باشد، غرب بیشتر جرات و جسارت توهین به مقدسات مسلمانان را پیدا می کند. وقتی ما مسلمانان به عنوان اهالی یک خانه با خودمان در حال دعوا هستیم دیگر فرصت پاسخ دادن به توهین فردی که از کوچه عبور می کند را نخواهیم داشت. چون در برابر دشمن صدای واحدی از مسلمانان شنیده نمی شود و حتی متاسفانه دولت های برخی کشورهای اسلامی دست در دست دشمنان اسلام مانند صهیونیست ها دارند، دشمن هر روز جسورتر می شود و مستقیما  اصل اسلام را مورد اهانت قرار می دهد. اگر دل های امت اسلامی به هم نزدیک شود و ارزش های اسلامی مانند ظلم ستیزی و استکبار ستیزی مبنا قرار گیرد، چنین دولت هایی نمی توانند با سوء استفاده از نام اسلام ادامه حیات دهند تا آب به آسیاب دشمن بریزند. حج امسال نزدیک است و چنان که رهبر معزز انقلاب دامت برکاته تاکید کرده اند حج به عنوان یک فرصت بی نظیر برای ایجاد همدلی بین مسلمانان نباید از دست برود.

  1. رسانه های جهان اسلام چه نقشی می توانند در مقابله با سیاست غرب در توهین به پیامبر و به مقدسات مسلمانان داشته باشند؟

چون توهین به مقدسات مسلمانان مانند شخصیت پیامبر اعظم (ص) بیشتر از طریق رسانه صورت می گیرد، بار اصلی مقابله با آن نیز به دوش رسانه ها است. رسانه های مختلف ما باید سیمای زیبای حضرت رحمه للعالمین (ص) را پیش روی چشم جهانیان قرار دهند. زیبایی ها و نورانیت قرآن کریم و ائمه اطهار (ع) را تبیین کنند. از روش های جذاب مانند ساخت فیلم (داستانی یا مستند) استفاده کنند. بنا بر تحقیق فریک باکر در کتاب

The Challenge of The Silver Screen  تا کنون ۱۵۰ فیلم درباره حضرت عیسی مسیح (ع) ساخته شده اما تنها دو فیلم درباره حضرت محمد (ص) ساخته شده است. ما در جنگ رسانه ای از غرب عقب مانده ایم. با این که بزرگان اسلام در این باره هشدار داده اند اما ما کار جدی و کافی نکرده ایم. برای نمونه امام راحل در وصیتنامه خود هشدار می دهد که دستگاه تبلیغاتی غرب گاهی ناشیانه و گاهی موذیانه سعی می کند اسلام را دینی ناکارآمد و مرتجع نشان دهد و بعد می فرمایند: «قدرت تبلیغاتی ما بسیار ضعیف و ناتوان است و می دانید که امروز جهان روی تبلیغات می چرخد».  با توجه به همین جمله امام خمینی رضوان الله علیه اهمیت نقش رسانه در مبارزه با توهین های غرب روشن می شود.

  1. چرا در جهان اسلام به طور کامل، اراده ای در جهت مقابله با این سیاست وجود ندارد؟

متاسفانه جهان اسلام دچار انواع مشکلات درونی است که انرژی فراوانی را صرف این مشکلات می کند. در حالی که می توانست این انرژی را در مواجهه با دشمن و دفع دشمنی وی به کار گیرد. البته برخی مشکلات درونی جهان اسلام خود توسط دشمنان خارجی به جهان اسلام تزریق شده است. مثلا جریان های تکفیری و تروریستی مانند داعش و جبهه النصره که آمریکا با هدف سرنگون کردن دولت بشار اسد علنا به آنان کمک نظامی کرده است و فراتر از کمک نظامی به نظر می رسد این گروه ها از اساس دست پرورده امثال صهیونیست ها باشند. اختلاف افکنی بین گروه های مختلف مسلمان هم از دیگر سیاست های دشمنان غربی است. برای مقابله با آن، اتحاد باید استراتژی همه مسلمانان باشد نه تاکتیک مقطعی.

  1. به نظر شما می توان وجود خلأهای قانونی را در زمینه سازی توهین به پیامبر اسلام دخیل دانست؟ یعنی می توان از لحاظ قانونی اقدامی صورت داد؟ مثلاً علیه خاطیان اعلام جرم کرد؟

به نظرم در شرایط فعلی و با وجود امثال این سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل که خود توجیه گر ظلم ظالمان است و انواع ظلم هایی که با توجیه قانونی بودن (مثلا بنا بر مصوبه شورای امنیت) صورت می گیرد مثلا تحریم های بی رحمانه علیه ایران، بهتر است مسلمانان خیلی وقت خود را در این زمینه تلف نکنند و به مقابله فرهنگی و رسانه ای با این دست اقدامات بپردازند تا اساسا زمینه توهین به مقدسات مسلمانان از بین برود و افکار عمومی دنیا توهین کنندگان را محکوم کنند.

  1. به اعتقاد شما بازشناسی آموزه های قولی و فعلی پیامبر، چه تاثیری می تواند در مقابله با این سیاست داشته باشد؟

تبیین درست سیره نبوی برای مخاطب جهانی قطعا در جلوگیری از این توهین ها بسیار موثر است. متاسفانه در منابع روایی و تاریخی مسلمانان بعضا مطالب سخیفی درباره رسول خدا (ص) آمده است که با عصمت و عظمت شخصیت آن حضرت (ص) سازگار نیست. در دوره بنی امیه به جهت این که خلفا دچار انواع فسادها بودند، سعی کردند با کمک گرفتن از محدثان و سیره نویسان سرسپرده خود، از عظمت رسول خدا (ص) بکاهند و چهره نورانی ایشان را تخریب کنند. از این رو دست به تحریفی گسترده و هدفمند در باره آن حضرت زدند. در این دوره و ادامه آن در دوره عباسی هزاران حدیث پدید آمد که بسیاری از آن ها یا از اساس جعل شده یا در اصل روایت تحریف شده بود. گروه های مختلف به انگیزه های گوناگون سیره رسول خدا (ص) را مطابق خواست خود و به دلخواه خود روایت می کردند. می توان به کتاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه با عنوان زبیریان و تدوین سیره نبوی اشاره کرد که در آن چگونگی ارائه سیره نبوی توسط آل زبیر تبیین شده است. بنابراین اگر دشمنی بخواهد به رسول خدا (ص) جسارت و توهین کند متاسفانه ابزار آن در منابع مسلمانان فراهم است؛ مانند فیلم موهن اخیر که برخی سکانس های آن را می توان در تاریخ طبری یافت. از این رو بر علمای اسلام است که به بازشناسی سیره نبوی بپردازند و با استناد به اصولی چون قرآن کریم، سنت قطعی و عقل پیرایه ها را از گزارش سیره نبوی بزدایند و راه سوء استفاده را بر دشمنان اسلام ببندند.

  1. چگونه می توان با نشان دادن چهره ای بی پیرایه از اسلام، با این سیاست مقابله کرد؟

اگر چهره اسلام واقعی را ارائه کنیم، از آنجا که فطرت انسان ها حق طلب و حقیقت جو است، روز به روز به گروندگان به این دین مبین افزوده خواهد شد. البته عرضه و تبلیغ اسلام واقعی نباید فقط در مقام حرف و شعار و رسانه باشد بلکه باید هر مسلمانی بداند که او نماینده ای از دین اسلام است و  زندگی او تبلیغ عملی اسلام باشد. امام خمینی رحمه الله علیه، ایران را چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن مملکت و کشور امام صادق (ع) می ­داند و در پیام به حجاج در سال ۱۳۶۵ ضمن رهنمودهایی اخلاقی از آنان چنین انتظاری دارد: «آنچنان کنید که معلوم شود شما از کشور امام صادق- سلام الله علیه- آمده ‏اید و این خودیک خدمت شایان به اسلام و جمهورى اسلامى و هم میهنان عزیز است». امام خمینی به ما تذکر می دهد که هر شیعه جعفری در نظر دیگر مسلمانان منتسب  به آن حضرت است و باید اخلاق او هم جعفری باشد.

  1. نقش زدودن خرافات و برچیدن ناهنجاری ها از چهره اسلام را کمکی به مقابله با سیاست توهین به مقدسات اسلامی می دانید؟

چنان که در پاسخ به دو سوال قبل بیان شد، بنده زدودن خرافات و برچیدن ناهنجاری ها از چهره اسلام را بسیار موثر می دانم. هر چند ممکن است باز هم عده ای پیدا شوند که به مقدسات ما توهین کنند اما اگر ما کار خود را درست انجام داده باشیم، توهین کننده در افکار عمومی خوار و حقیر و پست جلوه خواهد کرد.

  1. به اعتقاد شما، ترغیب غرب به مطالعه در باب وجوه گوناگون اسلام و تمدن آن، چه تاثیری می تواند در مقابله با این سیاست داشته باشد؟

حتما باید در این زمینه فعالیت جدی کنیم. متاسفانه درباره برخی شخصیت های تاثیرگذار امت اسلام یا درباره تمدن درخشان اسلامی کم کار کرده ایم و حتی گاهی آن قدر میدان را خالی کرده ایم که غربیان درباره آن ها نوشته اند و ما ترجمه کرده و خوانده ایم. مثلا می توان به کتاب پرفسور اتان کولبرگ درباره سید بن طاووس اشاره کرد که ترجمه فارسی آن در قم چاپ شده است. چرا در قم چنین کتابی نوشته نشده تا نیازمند به کتاب یک صهیونیست نباشیم؟ بنده و استادم دکتر عباس احمدوند کتابی نوشته ایم با عنوان فیض کاشانی از منظر خاورشناسان که در سال ۱۳۸۸ مدرسه عالی شهید مطهری آن را چاپ کرده است. مقالات شیعه پژوهان غربی درباره فیض را گردآوری کردیم و ترجمه و نقد کردیم. من خودم فکر نمی کردم درباره فیض کاشانی چنین کمیت و چنین کیفیتی از آثار در غرب داشته باشیم. ما خیلی باید در عرصه شناساندن اسلام و تمدن اسلامی به جهانیان کار کنیم. یکی از کارهایی که می توان کرد این است که آثار خوبی که خود غربیان درباره پیامبر (ص)، اسلام و تمدن اسلامی نوشته اند را شناسایی کنیم و تبلیغ کنیم که در غرب خوانده شوند تا مخاطب عام غربی که غالبا متون ضد اسلامی و تبلیغات واهی علیه اسلام ذهنش را پر کرده متوجه شود که در خود عرب کسانی بوده اند که پیرایه ها را کنار زده و به چهره تابناک پیامبر (ص) نگاه کرده و شیفته او شده اند. مثلا می توان به کتاب محمد رسول خدا از آنه ماری شیمل اشاره کرد که حسن لاهوتی آن را به فارسی ترجمه کرده است. یا کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن از جان دیون پورت است که در سال ۱۸۶۹م در لندن منتشر شد و مرحوم استاد سید غلامرضا سعیدی، آن را به فارسی ترجمه کرده است. یا کتاب خورشید الله بر فراز مغرب زمین از زیگرید هونکه که این کتاب هم به فارسی ترجمه شده و درباره شکوه تمدن اسلامی و تاثیر آن بر تمدن غرب است.

  1. چه نوع اقدامات فرهنگی را در مقابله با این سیاست پیشنهاد می کنید؟

اقدامات فرهنگی مختلف و متنوع اما استوار و تاثیرگذار و نه کارهای ویترینی و نمایشی. از تالیف کتاب گرفته تا تولید فیلم و سریال و حتی کارهایی مانند کاروان آسیایی کمک به غزه که تشکل امت واحده چند سال پیش برگزار کرد و از کشورهای مختلف آسیا و از ادیان و مذاهب مختلف برای کمک به غزه رفتند. این کار یعنی عده ای غیر مسلمان فرصت پیدا کردند در کنار مسلمانانی خیرخواه و نیکوکار باشند و این روحیه اسلامی را از نزدیک مشاهده کنند. حتی می توان توریست به ایران آورد که از نزدیک ببینند ایرانیان آن کسانی نیستند که رسانه های غربی می گویند به شرط این که این فرصت با اعمال غلط برخی، به تهدید مبدل نشود.

  1. چگونه می توان افکار عمومی را در مقابل این هجمه کم سابقه هوشیار و آگاه ساخت؟

من هیچ وقت فیلم موهن به ساحت مقدس رسول خدا (ص) را کامل  ندیدم. با آن که فیلم آن به دستم رسید. محتوای کلی را در رسانه ها خواندم و اندکی از تصاویر فیلم را هم دیدم تا متوجه شوم فیلم در چه سطحی است. متاسفانه گاهی ما با اقدام رسانه ای گسترده اما حساب نشده علیه این فیلم ها، باعث می شویم که این فیلم ها حتی در بین مسلمانان بیشتر و بیشتر دیده شوند و این همان چیزی است که دشمن می خواهد. مثالی بزنم اگر کسی یک نوار کاست ۳۰ دقیقه ای پر کرده باشد و سراسر به شما و خانواده شما فحش داده باشد آیا تمام نیم ساعت آن را گوش می کنید؟ پس چگونه عده ای حاضرند یک فیلم در توهین به رسول خدا (ص) را کامل ببینند؟ مثلا درباره یک فیلم موهن، بهتر است به مردم آگاهی داده شود و اطلاع رسانی شود و حتی بخش هایی از فیلم نمایش داده شده و نقد شود تا این که در مردم عطش دانلود فیلم از اینترنت ایجاد شود و بعد بنشینند و کل فیلم را ببینند. البته بستگی دارد حجم توهین چقدر باشد. گاهی بهتر است اصلا ما آن را در رسانه های داخلی خود نگوییم تا بین خودمان بیش از پیش پخش نگردد و در رسانه های برون مرزی جواب دشمن را بدهیم و مخاطب اصلی آن فیلم را نسبت به آن آگاه کنیم. باید در هر شرایطی بهترین روش را اتخاذ کرد.

  1. به اعتقاد شما، نمود اسلام در کشورهای غربی باید به چه صورت باشد که مفاهیم بد القا نکند؟

در غرب اسلام هراسی و شیعه هراسی وجود دارد. باید با این هراس کاذب مقابله کرد. گروه هایی مانند طالبان و داعش و حوادثی مانند یازده سپتامبر باعث شده که نام اسلام با خشونت، ترور و جنایت گره بخورد. باید این تصویر را در هم شکست. حقیقتا این رفتار پیامبر (ص) با اسرای جنگ بدر در تاریخ بی نظیر است و می درخشد. این که هر کس به ده مسلمان سواد یاد بدهد آزاد می شود، هر کس سواد ندارد فدیه بدهد و آزاد شود، و هرکس نه سواد دارد و نه پولی که فدیه دهد رسول خدا (ص) بر آن ها منت نهاده و آزادشان کرده است. آیا رفتار امیرالمؤمنین علی (ع) با اسیری که او را به قصد کشتن ضربت زده بود، به گوش غربیان رسیده است؟ آیا این شعر شهریار را شنیده اند: به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من / چو اسیر تو است اکنون به اسیر کن مدارا. اگر نشنیده اند کوتاهی ما بوده است یا آنان؟

  1. توجه به پشت پرده و نیت واقعی عاملان توهین به پیامبر، چه کمکی به حل مشکل توهین به پیامبر و در کل مقدسات اسلام می کند؟

در آگاه سازی مردم باید به پشت پرده ها توجه کرد و آنان را نسبت به نیات شوم دشمنان آگاه کرد. مبادا حرف هایی باطل و پوچ از سوی دشمنان غربی کادوپیچ و طلاکوب عرضه شود و عده ای از روی نا آگاهی فریب بخورند. مردم باید بدانند به هر سخنی گوش فرا ندهند و پای هر چیزی نشینند. ماهواره ابزار جنگ نرم دشمن است که تا عمق خانواده های ما نفوذ کرده است و گاهی به طور مستقیم و معمولا و غالبا غیر مستقیم به مقدسات اسلام و ارزش های اسلامی حمله می کند. اگر مردم مطمئن شوند که فیس بوک ابزار صهیونیست ها است با توجه به شناختی که از خوی این رژیم غاصب دارند ممکن است کمتر و کمتر به سراغ فیس بوک بروند.

مسئولان و دست اندرکاران امر باید از طرق مختلف دشمن شناسی مردم را بالا ببرند. آن گاه توهین ها نه به عنوان یک دعوای مذهبی بلکه به عنوان گامی از سیاست دشمن در ایجاد ازخودبیگانگی در بین مسلمانان یا تحریک برخی مسلمانان به خشونت علیه دیگران فهمیده می شود. غرب می خواهد که مسلمانان را خشن نشان دهد؛ از این رو به مقدسات مسلمانان توهین می کند تا برخی از مسلمانان واکنش های خشن نشان دهند و معمولا همین گونه هم می شود و غرب به هدف خود می رسد مانند حمله خونبار به سفارت آمریکا در لیبی. ما باید آن قدر چهره زیبای مقدساتمان را عرضه کنیم که اصلا توهین ها دیگر دیده نشود و به چشم نیاید.

  برچسب ها: تشیع، جهان غرب، شیعه، اسلام
٢٥٦ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۱/۰۴/۱۱

کارگاه تدوین (سطح مقدماتی تا متوسط): تدوین تلویزیونی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۵

خدمات کاربردی آکادمی طومار اندیشه در راستای حضور بهتر و بیشتر دانش‌پژوهان ایرانی جهت عرضه آثار پژوهشی در آکادمیای بین الملل


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی (پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، پروژه و …)


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : [email protected]

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

عضویت در خبرنامه

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تماس با ما







[recaptcha]
تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.