Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • ایسلند
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • فقه و حقوق
          • زبان‌شناسی
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • کوچ نشینی
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • طاوس (سعید طاوسی‌مسرور)
دستور تطبیقی زبان های سامی
۱۳۹۷/۰۵/۰۷
سنت شفاهی در دین یهودی و مسیحی
۱۳۹۷/۰۵/۰۷
سیری کوتاه در تاریخ نوابان شیعه رامپور و آشنایی با کتابخانه رضا مهم ترین یادگار آنان
  دسته بندی ها: شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی، تاریخ و نسخ خطی
۱۳۹۷/۰۵/۰۷
نویسنده: طاوس

بخش رامپور با مساحتی حدود ۲۳۱۸ کیلومتر مربع در شمال هند و شمال غربی ایالت اوتارپرادش قرار دارد و مرکز آن شهر رامپور، واقع در ۱۸۰ کیلومتری شرق دهلی است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۱ م براساس آمار در حدود ۲۸۰۰۰۰ تن بوده است. ۶۷ درصد اهالی شهر رامپور به زبان اردو، ۳۲ درصد به زبان هندی و ۱ درصد به زبان پنجابی تکلم می­کنند. اهالی رامپور هندو و مسلمان­اند که اقلیتی از این مسلمانان را شیعیان تشکیل می­دهند، که به لحاظ تعداد، بعد از مرکز ایالت، لکنهو، مقام دوم را به لحاظ تعداد شیعیان دارا هستند.شایان ذکر است بیشتر مسلمانان این شهر حنفی هستند.

سیری در تاریخ حکومت نوابان شیعه‌مذهب

مصطفی­ آباد معروف به رامپور در گذشته قصبه کوچکی بود که در اواخر قرن دوازدهم‌ هجری قمری با تشکیل حکومت شیعه مذهب نوابان رامپور مرکز فرمانروایی قسمتی از ایالت اوده گردید. درسال ۱۱۸۷ در پی معاهده­ای که بین نواب سید فیض ­الله­ خان بهادر و نواب شجاع ­الدوله، والی منطقه اوده، منعقد گردید، نواب فیض ­الله ­خان شهر رامپور را مرکز فروانروایی خود قرار داد.

دومین نواب رامپور، نواب سید محمد علی­ خان، فرزند فیض ­الله­ خان، کمتر از یک ماه بر تخت نشست و با قتل وی برادرش نواب سید غلام ­محمد خان جانشین وی شد، اما دولت وی نیز مستعجل بود.

در دوران نواب سید احمد علی­ خان، فرزند محمد علی­ خان ، انگلستان هند را تصرف نمود، اما نواب‌نشین رامپور از طریق روابط دوجانبه با انگلیس به حیات خود ادامه داد. با وفات نواب احمد علی ­خان برادرزاده­اش، نواب سید محمدسعیدخان بهادر، به قدرت رسید و پس از وی بزرگ‌ترین پسرش نواب سید یوسف­ علی ­خان بهادر که خود شاعر، ادیب و ادب‌پرور بود زمام امور را به دست گرفت. در ایام حکومت وی نهضت­های ضد استعماری علیه انگلیس سراسر هند را فرا گرفته بود، ازاین‌رو گروهی از علما و هنرمندان به رامپور که محل امنی بود،پناه آوردند و مورد استقبال نواب رامپور قرار گرفتند.

در دوران نواب سید کلب ­علی­ خان بهادر، فرزند ارشد یوسف ­علی ­خان که شاعر و ادیبی توانا بود، رامپور در اوج شکوه علمی و فرهنگی به سر می برد. پس از وی فرزندش نواب سید مشتاق ­علی ­خان بهادر به دلیل ضعف و بیماری شدید، امور حکومت را به دست یکی از فرماندهان خود به نام اعظم­ الدین­ خان که مردی عالم و صاحب ذوق بود، سپرد.

نواب سید حامد علی­ خان بهادر، فرزند مشتاق­ علی ­خان در تبلیغ مذهب شیعه بسیار کوشید. به همین سبب در هنگام تأسیس پاکستان درسال۱۹۴۷م هندوان و پیروان مذهب سیک، جنگی شدید علیه شیعیان رامپور راه انداختند که در آن تعداد بسیاری از شیعیان کشته شدند. آخرین نواب رامپور، سید رضا­علی­ خان بهادر  نام داشت ‌که شاعر و ادیب بود و در فن موسیقی نیز کتاب­هایی تألیف کرد.

نوابان شیعه رامپور چهره­های علم­دوست و صاحب­ فضل و کمال بوده­اند و در هنگامه زوال حکومت تیموریان دهلی و تسلط بریتانیا بر هند، رامپور را در قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری (نوزدهم و بیستم میلادی) به یکی از مراکز مهم علمی و ادبی اسلامی هند تبدیل کردند؛ درنتیجه گروه زیادی از علما، فقها، ادیبان و هنرمندان دربار دهلی به دربار رامپور روی آوردند.

در قرن سیزدهم هجری برای مبارزه با بریتانیا نهضتی اسلامی به هواداری خلافت عثمانی در نقاط مختلف هند شکل گرفت که یکی از مراکز این نهضت رامپور بود. در همین قرن، یکی از علمای نجف اشرف به­نام عبدالحسین اعسم نجفی  و مؤلف آثاری چون «ذرائع الافهام إلى أحکام شرائع الاسلام »و« مدائح ومراث للائمه وللحسین(ع)» به رامپور سفر نمود و سفرنامه خود را با نام« الرحله الأعسمیه إلى الدیار الهندیه یا الزهور فی رامبور» به یادگار گذاشت که حاوی اطلاعات مفید و منحصربه­فردی از دوران حکومت نوابان رامپور است. شیخ حبیب ­بن مهدی آل شعبان نجفی (حدود۱۲۹۰– ۱۳۳۶) از دیگر علمای نجف بود که به این شهر رفته و در همان­جا مدفون شده است.

بیشتر آثار تاریخی شهر رامپور، متعلق به دوران حکومت نوابان است، که از میان آنها می­توان به مدرسه «عالیه» این شهر اشاره کرد. سابقه تعلیم و تربیت اسلامی در این شهر را مورخان، از زمان حکومت نوابان می­دانند. در مدارس اسلامی رامپور، هندسه، هیئت، کلام، صرف، نحو و … تدریس می­شده است. از نکات شاخص مدرسه عالیه رامپور که از قرن دوازدهم هجری فعال بوده، تدریس علوم عقلی همچون فلسفه و منطق در کنار علوم نقلی بوده است. شهرت فراوان این مدرسه، سبب جذب طلاب از افغانستان، بخارا و سایر نقاط هندوستان به آن گشته بود. بعضی از مشهورترین علمای شیعه هند در این مدرسه تدریس‌ یا تحصیل نموده­اند؛ دیگر مدرسه مشهور این شهر مدرسه«کالج» شیعیان است که در زمان نواب رضا ­علی ­خان سنگ بنای آن گذارده شد.از دیگر مکان­های تاریخی دیگر رامپور که از دوره نوابان به جا مانده، می توان به: مسجد جامع، کاخ خسرو باغ و کاخ خاص باغ اشاره کرد.

کتابخانه رضا میراث نواب رامپور

یکی از غنی‌ترین کتابخانه های سراسر هند کتابخانه «رضا» است، که مجموعه‌ای عظیم از معارف و هنر اسلامی در این کتابخانه وجود دارد. با توجه به شهرت جهانی این کتابخانه خالی از لطف نیست که بیشتر با آن آشنا شویم.

 

از مراکز تاریخی رامپور می­توان به کتابخانه­ رضای این شهر اشاره کرد. این کتابخانه در سال ۱۲۰۸ق/۱۷۹۴م توسط نواب سید فضل ­الله خان بهادر والی رامپور تأسیس شد و در زمان نواب احمدعلی­ خان و نواب محمدسعیدخان توسعه، و شهرت جهانی یافت و مورد توجه دولت بریتانیا قرار گرفت که با تلاش نوابان دیگر حفظ گردید و روز به روز بر غنای آن افزوده شد.

هر ۹ جانشین نواب فیض ­الله ­خان به فراخور امکانات و توانایی­های خود راه او را در غنی­ سازی و توسعه کتابخانه به بهترین وجه ادامه دادند. مقدار درخور توجهی از آثار دینی و ادبی که امروزه در این کتابخانه نگهداری می­شود شاهدی بر خیرخواهی نوابان رامپور است‌که این کتابخانه را به مرجعی مناسب برای نویسندگان تبدیل کرده است.

با استقلال هند و ملی کردن این کتابخانه­­ در اول جولای ۱۹۷۵، نام این کتابخانه به کتابخانه ملی رضا تغییر یافت. این اسم براساس نام آخرین والی رامپور، نواب سید رضا­ علی­ خان بهادر و به پاس خدمات وی تعیین گشت. امروزه، این کتابخانه به لحاظ کتاب­های خطی (حدود ۱۵۰۰۰) و چاپی (حدود ۵۰۰۰۰) به زبان­های مختلف همچون فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، ترکی، پشتو، هندی و … از کتابخانه­های ممتاز هند به‌شمار می­آید. این کتابخانه دارای مجموعه زیبایی از مینیاتورهای دوره تیموریان هند است.شایان ذکر است فهرست نسخه­های خطی فارسی، عربی و اردوی کتابخانه رضا به طور جداگانه در رامپور منتشر شده است که حجم شش جلدی فهرست نسخه‌های خطی عربی نشان‌دهنده غلبه منابع خطی عربی در این کتابخانه است. از نفایس کتابخانه می­توان به قرآن­هایی منسوب به امیرالمؤمنین(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) اشاره کرد. همچنین از میان انبوه نسخه ­های خطی آن می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:«سنن ابن ­ماجه» قزوینی (۲۷۳ق)، «احکام القرآن» از آثار ابوبکر احمدبن علی جصاص رازی (۳۷۰ق)، رساله «السعاده» و«ذکر الحجج علی جوهریه النفس » از تألیفات ابن سینا (۴۲۸ق).

  • این نوشته به قلم نگارنده پیش از این در شماره ۱۰۱ مجله زمانه چاپ شده است (تیر ماه ۱۳۹۰).
  برچسب ها: امامیه، تشیع، شیعه، تاریخ جهان اسلام
٤٤٧ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین‌شناسی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.