Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه –
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • زبان‌شناسی
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • تاریخ و نسخ خطی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • مدارس فصلیمدارس فصلی دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار می‌شوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه می‌شود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور می‌تواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکت‌کنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینه‌های مدرسه (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینه‌ها می‌کنند معمولا از دسته‌ای هستند که انتظار دارند شرکت‌کنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • طاوس (سعید طاوسی‌مسرور)
چهار کتاب حدیثی امامیه و رواج اصطلاح «الکتب الأربعه»: نقدی بر دیدگاه اندرو نیومن
۱۳۹۶/۰۴/۲۶
پیشینۀ وقف کتاب در سنت اسلامی
۱۳۹۶/۰۴/۲۶
شرح الدر النظیم؛ یادگاری از عبدالعلی بیرجندی برای پارسی زبانان
  دسته بندی ها: مطالعات قرآنی
۱۳۹۶/۰۴/۲۶
نویسنده: طاوس

مقدمه

   یکی از گونه های رایج تألیفات قرآنی، «خواص الآیات والسور» نویسی است یعنی برشمردن ویژگی­ها، فضایل و آثار آیات و سوره های قرآن کریم. برای نمونه می­توان از این آثار نام برد:

  • خمائل الزهر فی فضائل السور از جلال­الدین سیوطی (م ۹۱۱ ﻫ.ق) (سیوطی، ۱۴۱۶، ج ۲، ص ۴۰۴).
  • جامع خواص اسرار القرآن از عبدالرحمن بن علی بن احمد قرشی که نسخه­ی خطی آن با تاریخ کتابت ۱۱۰۹ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است (آقابزرگ طهرانی، ۱۴۰۶، ج ۵، ص ۵۱).
  • الدرر الثمینه فی فضائل الآیات والسور العظیمه از محمدبن محمود طربزونی مدنی (م ۱۲۰۰ ﻫ.ق) (اسماعیل باشا بغدادی، [بی­تا]، ج ۲، ص ۳۴۵).
  • رساله فی خواص السور القرآنیه وبعض الآیات از رقیه بنت میرزابن حسن­بن صالح حائری برغانی (۱۳۰۷ – ۵ رجب ۱۳۹۹) (امین، ۱۴۱۸، ج ۲، ص ۱۳۹).
  • خواص القرآن وفوائده از ضیاءالدین اعلمی (معاصر) (اعلمی، ۱۴۲۰).

   از آن جا که معمولا این کتب به زبان عربی تألیف می­شدند، گروهی از علما بر آن شدند که در این زمینه کتبی به دیگر زبان ها فراهم سازند تا عامه مسلمانان غیر عربی زبان را به استفاده بیشتر به کتاب خدا ترغیب نمایند، مانند:

  • جواهر القرآن به فارسی از احمدبن محمدبن ابراهیم تمیمی (زنده در ۹۷۲ ﻫ.ق) و منتخب آن موسوم به تحفه الغرائب از محمدبن محمد هروی (آقابزرگ طهرانی، ۱۴۰۶، ج ۳، ص ۴۵۶ – ۴۵۷، ج ۷، ص ۲۷۰؛ شهیدی صالحی، ۱۳۸۱، ص ۲۰۱).
  • مفتاح النجاه فی خواص السور والآیات به ترکی از محمودبن عثمان بروسوی لامعی (م ۹۳۸ یا ۹۴۰ ﻫ.ق)  (حاجی خلیفه، [بی­تا]، ج ۲، ص ۱۷۷۱؛ اسماعیل باشا بغدادی، [بی­تا]، ج ۲، ص ۴۱۲).
  •  منافع قرآن یا  فضیلت قرآن و فضائل سور به فارسی از  محمدباقر مجلسی (م ۱۱۱۱ ﻫ.ق) که آقابزرگ طهرانی (۱۴۰۶، ج ۲۲، ص ۳۱۱) نسخه­ای از آن را در همدان دیده است [۲].

   یکی از مهم­ترین کتاب­های عربی در این گونه، الدر النظیم فی خواص القرآن العظیم از عفیف­الدین ابومحمد عبدالله­بن اسعد یافعی یمنی شافعی (۶۹۸ – ۷۶۸ ﻫ.ق) است. نظر به اهمیت این کتاب، برخی به شرح و ترجمه­ی آن به فارسی اقدام کرده­اند مانند خواص الآیات از آقا نجفی اصفهانی (م ۱۲ شعبان ۱۳۳۲) که در ۱۲۹۹ در بمبئی به چاپ رسیده است (آقابزرگ طهرانی، ۱۴۰۶، ج ۷، ص ۲۷۰؛ شهیدی صالحی، ۱۳۸۱، ص ۳۰۴)، ترجمه الدر النظیم فی خواص القرآن العظیم (تألیف ۹۲۶ ﻫ.ق) از احمدبن محمد سکاکی طبسی و شرح الدر النظیم (تألیف ۹۲۶ ﻫ.ق) از عبدالعلی بیرجندی (آقابزرگ طهرانی، ۱۴۰۶، ج ۴، ص ۱۰۱، ج ۱۳، ص ۲۴۵) که در ادامه، معرفی شرح و ترجمه وی خواهد آمد.

شرح الدر النظیم فی خواص القرآن العظیم از عبدالعلی بیرجندی

   شرح الدر النظیم، حاوی چهار مقدمه است، در فضیلت تلاوت قرآن، در شرایط تلاوت قرآن، در معرفت مقدار قرائت و در مباحث استعاذه و بسمله. متن کتاب نیز بر اساس تر تیب سور قرآن تنظیم شده و ذیل نام هر سوره فضائل و آثار آن  سوره و یا برخی از آیاتش آمده است (بیرجندی، مقدمه مصحح، ص ۳۴). این کتاب به تازگی با عنوان اصلی خواص الآیات والسور، با تصحیح علی چلونگر، توسط انتشارات پرسش در ۱۳۸۹ ﻫ.ش در آبادان منتشر شده است.

   آقابزرگ طهرانی (۱۴۰۶، ج ۸، ص ۸۳ – ۸۵)، از کتابی فارسی موسوم به الدر النظیم فی خواص القرآن العظیم یاد نموده که در ۱۳۱۱ ﻫ.ق با حجم ۱۳۸ صفحه در بمبئی منتشر شده است. از توضیحات و مشخصاتی که آقابزرگ ارائه نموده[۳]، ظاهر می­شود که این کتاب فارسی همان شرح و ترجمه عبدالعلی بیرجندی است. بنابراین ترجمه و شرح عبدالعلی بیرجندی، ۱۲۰ سال پیش از چاپ جدید آن، منتشر شده است. هر چند تصحیح جدید با استفاده از چهار نسخه خطی، با چاپ سابق که آقابزرگ به رغم تبحرش، مؤلف آن را تشخیص نداده، قابل مقایسه نیست اما در تصحیح جدید، ضمن  اشاره­ به این گزارش آقابزرگ از چاپ بمبئی، احتمال داده شده که مؤلف این کتاب از اعلام عصر صفوی است (بیرجندی، ۱۳۸۹، مقدمه مصحح، ص ۲۰)، حال آن که با توضیحات و شواهدی که پیش از این آمد به ظن قریب به یقین، این کتاب همان شرح و ترجمه بیرجندی است. در واقع این احتمال که مؤلف در عصر صفوی می­زیسته خود مؤیدی است بر این که مؤلف آن، بیرجندی است؛ زیرا وی خود از اعلام عصر صفوی است.

     عبدالعلی بیرجندی (م ۹۳۴ ﻫ.ق)[۴] چنان که در مقدمه کتاب خود آورده، این کتاب را در ۹۲۶ ﻫ.ق تألیف نموده است (بیرجندی، ۱۳۸۹، ص ۵۰). آقابزرگ طهرانی (۱۴۰۶، ج ۲۲، ص ۳۰۷) نیز همین سال را به عنوان سال تألیف کتاب ضبط کرده است؛ اما در عین حال گزارش نموده که احمدبن محمد سکاکی طبسی که در ۹۲۶ ﻫ.ق، الدر النظیم را به فارسی ترجمه نموده، سال تألیف کتاب بیرجندی را ۹۰۱ ﻫ.ق  ذکر کرده است (آقابزرگ طهرانی، ۱۴۰۶، ج ۴، ص ۱۰۱، ج ۱۳، ص ۲۴۵). این اختلاف شاید اشاره­ای است به این که بیرجندی دو تحریر از کتاب خود نوشته است. تحریر اولیه در ۹۰۱ ﻫ.ق  و تحریر کامل در ۹۲۶ ﻫ.ق.  به نوشته­ی قاسملو (۱۳۸۶، ص ۱۵۰)، سکاکی طبسی، بر خلاف گزارش آقابزرگ، در ابتدای ترجمه­ی خود، تاریخ تألیف کتاب بیرجندی را ۹۲۱ ﻫ.ق ذکر نموده، بنابراین تاریخ تحریر نخستین کتاب، ۹۲۱ است و نه  ۹۰۱ (نک. بهمنی، ۱۳۸۶، ص ۵۵).

  ازاین­رو این احتمال که کتاب چاپ شده در ۱۳۱۱ ﻫ.ق در بمبئی، ترجمه سکاکی طبسی باشد و نه شرح بیرجندی، از نظر راقم این سطور منتفی است زیرا با آن که سکاکی طبسی ترجمه خود را بر اساس شرح بیرجندی و احتمالا تحریر نخست آن تنظیم نموده (نک. بیرجندی، ۱۳۸۹، مقدمه مصحح، ص ۱۹) بسیار بعید است که ترجمه وی با مشخصاتی که آقابزرگ از چاپ بمبئی داده و بر شرح بیرجندی منطبق است، این قدر شبیه باشد؛ زیرا وی با بیرجندی معاصر بوده و پایان ترجمه وی تقریبا هم­زمان شده با پایان تحریر دوم شرح بیرجندی.

   شرح الدر النظیم از نظر شناخت مذهب بیرجندی نیز اهمیت دارد. درباره مذهب بیرجندی از گذشته تا کنون اختلاف وجود داشته است. برخی او را حنفی و عده­ای وی را شیعه دانسته­اند (نک. قاسملو، ۱۳۷۹، ج ۵، ص ۱۵۰ – ۱۵۱). اما از نوشته­هایش خصوصا دیباچه و ترقیمات آثارش، شیعه بودنش ظاهر می­شود (نک. مولوی، ۱۳۸۳، ج ۱۳، ص ۳۷۶؛ برای تفصیل بیشتر، نک. بیرجندی، ۱۳۸۹، مقدمه مصحح، ص ۲۲ – ۲۳). برای نمونه حائری (۱۳۵۰، ج ۱۹، ص ۳۶۴) بر اساس نوشته وی درباره استخراج وقت نماز ظهر و عصر مطابق با مذهب شیعه، او را شیعه دانسته است. ازاین­رو آقابزرگ طهرانی به درستی او را شیعه دانسته (۱۳۶۶، ج ۷، ص ۱۲۵) و از آثارش در الذریعه یاد نموده است (برای نمونه، ۱۴۱۶، ج ۴، ص ۵۰ – ۵۱، ج ۶، ص ۱۱۹).

   از این کتاب بیرجندی نیز، به وضوح شیعه بودنش ظاهر می­شود. مؤلف در دیباچه خود می­نویسد: «والصلوه والسلام علی محمد الذی ارسله الی الخلق بشیرا وداعیا الی الله باذنه وسراجا منیرا وآله سیما ائمه المنتجبین الذین اذهب الله عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا اللهم صل علیه وعلیهم دائما متواترا متوالیا کثیرا» (بیرجندی، ۱۳۸۹، ص ۴۹). روشن است که تخصیص آیه تطهیر به ائمه و حضرت زهرا (س)، نظر شیعیان امامی است و نه اهل تسنن (تیجانی، [بی­تا]، ص ۶۹ – ۷۳). به­علاوه، در مقدمه دوم کتاب خود، می­نویسد: «ادا کردن سجده تلاوت بی­وضو جایز نیست پیش اکثر علمای مذاهب، اما پیش امامیه کثرهم الله جایز است» (بیرجندی، ۱۳۸۹، ص ۵۵) که دلیلی قاطع است بر شیعه بودن وی. او در سراسر کتاب نیز از امام صادق (ع) و امام رضا (ع) با عباراتی چون «از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است» و «حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) فرموده» بارها روایت نموده در حالی که الدر النظیم فاقد این روایات است (همان، ص ۲۳، ۳۴). در واقع انگیزه وی از تدوین کتاب را می­توان قابل استفاده نمودن یک متن رایج سنی برای شیعیان پارسی زبان دانست. هرچند به تصریح مصحح (همان، مقدمه مصحح، ص ۳۴)، بیرجندی، نام راویان اهل تسنن مذکور در الدر النظیم را در ترجمه خود نیاورده است اما در عین حال در متن کتاب بیرجندی به اسامی افرادی چون سفیان ثوری، ابوسلیمان دارانی و حتی کعب الاحبار برمی­خوریم (بیرجندی، ۱۳۸۹، ص ۵۶ – ۵۷، ۲۷۲). می­توان این شیوه بیرجندی در ترجمه و شرح کتاب و حتی کاستن از روایات اهل تسنن و جایگزین کردن و افزودن روایات امامان شیعه (ع) را با کار فیض کاشانی (م ۱۰۹۱ ﻫ.ق) در تألیف المحجه البیضاء فی احیاء الاحیاء در تهذیب احیاء علوم الدین غزالی (م ۵۰۵ ﻫ.ق) مقایسه نمود که آن نیز شیعی­سازی یک متن رایج سنی است (احمدوند و طاوسی مسرور، ۱۳۸۸، ص ۱۲۸ – ۱۲۹، ۱۳۸، ۲۳۶، ۲۴۸ – ۲۴۹).

   البته مؤیداتی برای اثبات حنفی بودن وی ذکر شده است مانند این که روستای بجد که زادگاه وی است، از زمان او تا امروز سنی­نشین بوده و نوادگان بیرجندی که امروزه در این روستا زندگی می کنند نیز، سنی هستند. علاوه بر این، بیرجندی شرحی بر نقایه مختصر الوقایه نوشته که اصل کتاب از صدرالشریعه عبیدالله­بن مسعود بخاری حنفی (م ۷۴۷ ﻫ.ق) است. این شرح مبسوط بیرجندی در بین مردم به فتاوای بیرجندی مشهور شده و نسخه­ی چاپ سنگی آن که بیش از یک قرن پیش در لکهنوی هند، منتشر شده، هنوز در دسترس است (سروش، ۱۳۸۶، ص ۲۷۲ – ۲۷۳).   

  به نظر راقم این سطور، سنی­نشین بودن زادگاه و محل سکونت بیرجندی و نیز اعقاب و نوادگانش نمی­تواند دلیلی محکم برای اثبات سنی بودن وی باشد آن هم در برابر شواهد بسیار از آثارش که بر شیعه بودن وی به وضوح دلالت دارند. برای نمونه شیخ صفی­الدین اردبیلی خود از اهل تسنن بود اما نوادگانش یعنی پادشاهان صفویه، مذهب شیعه دوازده امامی را در ایران رسمی نمودند (کسروی، ۱۳۷۹، ص ۷۸ – ۸۸). شرح کتابی در فقه حنفی نیز همین طور زیرا شماری از فقهای امامیه، مانند شیخ طوسی (۱۴۰۷، ج ۱، ص ۴۵ – ۴۶)، حزین لاهیجی[۵] و … بر فقه مذاهب اربعه تسلط داشتند و شماری از عالمان اهل تسنن مانند علا­ء­الدین قوشجی (م ۸۷۹ ﻫ.ق) و جلال­الدین دوانی (م ۹۰۸ ﻫ.ق) بر یکی از مهم­ترین کتب کلامی شیعه یعنی تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی (م ۶۷۲ ﻫ.ق) شرح و حاشیه نوشته­اند (نک. حاجی خلیفه، ج ۱، ص ۳۴۶ – ۳۵۱). البته از آن جاکه شرح کتابی فقهی که به مرجع مردم تبدیل شود با شرح کتابی کلامی که می­توان به بهانه شرح آن را رد نمود، بسیار تفاوت دارداین احتمال که بیرجندی ابتدا حنفی بوده و بعد به مذهب امامیه گرایش پیدا کرده[۶]، دور از ذهن و خالی از قوت نیست.  

   به نوشته­ آقابزرگ طهرانی (۱۴۰۶، ج ۲۲، ص ۳۰۶)، مظهرالدین محمدبن بهاءالدین علی قاری در ۹۶۲ ﻫ.ق کتابی به نام خزانه الاسرار نوشته که ظاهرا مطالب آن برگرفته از این کتاب بیرجندی بوده است. این گزارش حاکی از آن است که شرح بیرجندی، در کمتر از نیم قرن به کتابی مرجع در خواص آیات و سوره­ها تبدیل شده است. مؤید این مطلب آن است که ظاهرا سکاکی طبسی نیز در ترجمه خود متکی بر این کتاب بیرجندی بوده است (بیرجندی، ۱۳۸۹، مقدمه مصحح، ص ۱۹).     

بررسی و نقد چاپ جدید کتاب

   پیش از هرچیز باید گفت که انتشار این کتاب، خدمتی بزرگ به جامعه­ی علمی کشور خاصه پژوهشگران درباره­ی عبدالعلی بیرجندی و آثار اوست؛ زیرا به­جهت در دسترس نبودن چاپی از این کتاب، علی­رغم وجود نسخ خطی فراوان از آن، برخی محققان در معرفی این اثر بیرجندی دچار اشتباه شده­اند و این کتاب را عربی پنداشته­اند (قاسملو، ۱۳۷۹، ص ۱۵۲؛ مولوی، ۱۳۸۳، ص ۳۷۶). حال آن که بیرجندی، هدف از نگارش این کتاب را چنین بیان کرده است: «وچون اکثر کتب به زبان عربی مبین است و بر اکثر الناس غیر مستبین در تاریخ شهور سنه ست و عشرین و تسعمائه هجریه عبدالعلی بن محمدبن حسین وقاه الله لشر الدارین آن را به زبان فارسی ترجمه کرده تا قریب و بعید از آن مستفید گردند» (بیرجندی، ۱۳۸۹، ص ۵۰). گفتنی است از آن جا که ترجمه­ی بیرجندی از الدر النظیم، ترجمه­ای آزاد است و او تغییراتی در متن داده و بسیار به آن افزوده، کتاب وی به شرح الدر النظیم موسوم شده و نه ترجمه الدر النظیم (بیرجندی، ۱۳۸۹، ص ۳۴).

   در تصحیح متن کتاب، نسخه کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان (کتابت شده در ۱۰۶۴ ﻫ.ق) اساس قرار گرفته و با نسخ خطی شماره ۲۰۰۶ کتابخانه مجلس (کتابت شده در ۱۰۸۳ ﻫ.ق) و نسخه شماره ۶۲۷/ف کتابخانه ملی ایران (کتابت شده احتمالا در قرن سیزدهم)  مقابله شده است. علاوه بر این نسخ، نسخه خطی شماره ۶۰۴۰ کتابخانه ملک (کتابت شده در ربیع الاول ۱۲۷۵) نیز مد نظر مصحح بوده و در موارد محدودی از آن استفاده کرده است (بیرجندی، ۱۳۸۹، مقدمه مصحح، ص ۳۶ – ۳۹).

   لازم به ذکر است که نسخ خطی این کتاب منحصر به چهار نسخه­ی مورد استفاده­ی محقق نیست، بلکه نسخ متعددی از این کتاب وجود دارد که شایسته بود به آن­ها اشاره می­شد، برای نمونه در کتابخانه­ی آیت­الله گلپایگانی، ۳ نسخه­ از آن موجود است (فهرست نسخه­های خطی کتابخانه آیت­الله گلپایگانی، ج ۱، ص ۱۴۵، ج ۲، ص ۷۲، ج ۳، ص ۲۰۵). علاوه بر این می­توان از نسخه­­های شماره­ ۲۴۳ و ۳۸۳ کتابخانه بنیاد خاورشناسی فرهنگستان تفلیس یاد نمود[۷]. نسخه­ شماره­ ۷۱۲ همین کتابخانه نیز، احتمالا نسخه­ای از همین کتاب بیرجندی است[۸]. در پاکستان نیز شش نسخه خطی از شرح الدر النظیم  بیرجندی که گاه از آن با عنوان جواهر القرآن نیز یاد می­شود (بیرجندی، ۱۳۸۹، مقدمه مصحح، ص ۳۹) وجود دارد. دو نسخه در موزه ملی کراچی، یک نسخه در کتابخانه دانشگاه همدرد در کراچی، یک نسخه در کتابخانه گنج­بخش در اسلام­آباد، یک نسخه در کتابخانه دانشگاه پیشاور و یک نسخه در استان هزاره (انصاری، ۱۳۸۶، ص ۲۹)[۹].    

     محاسن چاپ جدید عبارت است از:

  • ارائه مقدمه در شرح احوال و آثار یافعی و بیرجندی و توضیح ویژگی­های لغوی و دستوری کتاب و بیان شیوه­ی تصحیح آن.
  • ارائه متن کتاب به همراه نسخه بدل­ها در پاورقی و بهره­گیری از چهار نسخه در تصحیح متن به­ویژه اساس قرار دادن نسخه کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان (کتابت شده در ۱۰۶۴ ﻫ.ق) که ظاهراً اقدم و اصح نسخ موجود است.
  • ارائه معانی لغات، ترکیبات و اصطلاحات و تنظیم فهرست­های مختلف شامل فهرست آیات، نمایه اشخاص و فهرست موضوعی مطالب کتاب که مورد اخیر در تسهیل استفاده از کتاب بسیار مؤثر است. 

   اما مهم­ترین نقطه ضعف چاپ جدید کتاب را می­توان خالی بودن کتاب از پاورقی­های تحقیقی و بسنده کردن به تصحیح و ارائه فهرست­های مختلف و معانی لغات و اصطلاحات دانست. شایسته بود منابع روایات حتی المقدور ارائه شود[۱۰] و در صورت امکان به اصل کتبی که مؤلف از آن­ها در تدوین اثر خود، استفاده نموده، مراجعه شود. دیگر این که غالب رجالی که نام آنان در متن آمده است نیاز به معرفی اجمالی دارند. برای نمونه در صفحه ۲۲۵، از ابوسعید خذاعی روایت شده که تصحیف ابوسعید خدری است[۱۱]. نمونه­ی دیگر این که مصحح در مقدمه خود می­نویسد: «در این کتاب از شیخ ابوالعباس و شیخ شرف­الدین بونی  زیاد نام برده»، در حالی که شیخ ابوالعباس همان شرف­الدین احمدبن علی بونی (م ۶۲۲ ﻫ.ق) مؤلف آثاری چون تحفه الأحباب ومنیه الانجاب فی اسرار بسم الله وفاتحه الکتاب، خصائص سر الکریم فی فضائل بسم الله الرحمن الرحیم، شرح أسماء الله الحسنى، شمس المعارف ولطائف العوارف،  علم الهدى واسرار الاهتدا فی فهم معنى سلوک أسماء الله الحسنى، فتح الکریم الوهاب فی فضائل البسمله مع جمله من الأبواب، المشهد الأسنى فی شرح أسماء الله الحسنى و موضح الطریق وقسطاس التحقیق فی شرح الأسماء الحسنى[۱۲]  است (حاجی خلیفه، [بی­تا]، ج ۲، ص ۱۰۶۲؛ اسماعیل باشا بغدادی، [بی­تا]، ج ۱، ص ۹۰ – ۹۱؛ آقابزرگ طهرانی، ج ۱۴، ص ۲۲۶ – ۲۲۷) و نه فردی دیگر. علاوه بر این­ها، به سادگی می­شد با ارائه شماره آیه مورد اشاره مؤلف در پاورقی، استفاده از کتاب را تسهیل نمود.

   تحقیق متن، هنگامی بیشتر ضرورت می­یابد که بدانیم بیرجندی منابع خود و سند روایات را بیان نکرده و در خاتمه کتاب می­نویسد: «آنچه در خواص سور و آیات بینات فرقانی مذکور شد از تفاسیر کتب معتبره نقل فرموده به جهت آن که به تطویل نانجامد در هر موضع ذکر آن کتاب منقول عنه نرفت باید که بر آن اعتماد نماید و موقوف به تصحیح نقل بدارند» (۱۳۸۹، ص ۴۱۹).  

منابع:  

  • آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، به کوشش علی­نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت، دار الاضواء، ۱۴۰۶.
  • همو، طبقات اعلام الشیعه، ج ۷ (قرن دهم)، به کوشش علی­نقی منزوی، تهران، ۱۳۶۶.
  • احمدوند، عباس و طاوسی مسرور، سعید، فیض کاشانی از منظر خاورشناسان، تهران، مدرسه عالی شهید مطهری، ۱۳۸۸.
  • اسماعیل باشا بغدادی، هدیه العارفین، استانبول، وکاله المعارف، ۱۹۵۵، افست بیروت، دار احیاء التراث العربی، [بی­تا].
  • اعلمی، ضیاءالدین، خواص القرآن وفوائده، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۲۰.
  • افکاری، فریبا، «کتابشناسی نسخ خطی آثار عبدالعلی بیرجندی موجود در کتابخانه­های مهم ایران»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶.
  • سید حسن امین، مستدرکات اعیان الشیعه، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸.
  • انصاری، محمد رضاء­الله، «آثار عبدالعلی بیرجندی در هند و اهمیت آن­ها برای علوم قرون وسطای هند»، ترجمه محمود رفیعی، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶.
  • بهمنی، غلام­رضا، «نگاهی به موقعیت اجتماعی، علمی، تاریخی خراسان بزرگ در قرن نهم هجری و عصر علامه مولانا عبدالعلی بیرجندی»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶.
  • بی­آزار شیرازی، عبدالکریم، «حزین لاهیجی و فقه مقارن در رساله خواص الحیوانات»، در: فروغ وحدت، سال اول، ش ۴، تابستان ۱۳۸۵.
  • بیرجندی، نظام­الدین عبدالعلی­بن محمدبن حسین، خواص الآیات والسور (شرح الدر النظیم فی خواص القرآن العظیم)، تصحیح علی چلونگر، آبادان، انتشارات پرسش، ۱۳۸۹.
  • تیجانی، محمد، فاسألوا اهل الذکر، لندن، مؤسسه الفجر، [بی­تا].
  • حائری، عبدالحسین، فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای ملی، تهران، ۱۳۵۰.
  • حاجی خلیفه، مصطفی­بن عبدالله، کشف الظنون، تصحیح و تعلیق محمد شرف­الدین یالتقایا و رفعت بیلگه الکلیسی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، [بی­تا].
  • سروش، محمدرضا، «گزارشی مختصر از مراحل شناسایی و کاوش باستان شناسی در گورستان تاریخی بجد به همراه بازشناسی منابع برای تعیین محل دفن عبدالعلی بیرجندی»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶. 
  • سروش، محمدرضا و زعفرانلو، رقیه، «کتابشناسی بخشی از نسخ خطی آثار علامه عبدالعلی بیرجندی موجود در کتابخانه­های جهان»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶. 
  • سید عسکری، سیده سپیده، «کتابشناسی آثار عبدالعلی بیرجندی در کتابخانه­های ایران»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶. 
  • سیدی، مهدی، «سال­های پایانی حیات علامه ملا عبدالعلی و محل دفن وی»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶.
  • سیوطی، جلال­الدین، الاتقان فی علوم القرآن، تحقیق سعید مندوب، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۶.
  • شهیدی صالحی، عبدالحسین، تفسیر و تفاسیر شیعه، قزوین، حدیث امروز، ۱۳۸۱.
  • طوسی، ابوجعفر محمدبن حسن، الخلاف، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۰۷.
  • فهرست نسخه­های خطی کتابخانه آیت­الله گلپایگانی، به کوشش سید احمد حسینی و رضا استادی، قم،  کتابخانه آیت­الله گلپایگانی، ۱۳۵۷.
  • قاسملو، فرید، «بیرجندی، عبدالعلی»، در: دانشنامه جهان اسلام، زیر نظر غلام­علی حداد عادل، تهران، بنیاد دائره­المعارف اسلامی، ۱۳۷۹.
  • همو، «گزارشی درباره زندگی و آثار عبدالعلی بیرجندی»، در: مجموعه مقالات همایش بین­المللی بزرگداشت ملا عبدالعلی بیرجندی، به کوشش محمود رفیعی، تهران، انتشارات هیرمند، ۱۳۸۶.
  • کسروی، احمد، شیخ صفی و تبارش، تهران، انتشارات فردوس، ۱۳۷۹.
  • کلینی، ابوجعفر محمدبن یعقوب، الکافی، به کوشش علی­اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسسلامیه، ۱۳۶۵.
  • مولوی، محمدعلی، «بیرجندی»، در: دائره­المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران، مرکز دائره­المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۳.
  • یافعی یمنی شافعی، ابومحمد عبدالله­بن اسعد، الدر النظیم فی خواص القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۲۴. 

 


[۲] برای نمونه­های دیگر نک. آقابزرگ طهرانی، ۱۴۰۶، ج ۷، ص ۲۷۰، ۲۷۳، ج ۱۵، ص ۲۱، ج ۲۲، ص ۳۰۷ – ۳۰۸، ۳۱۲، ج ۲۶، ص ۲۹۲.

[۳] مانند کثرت مطالب ترجمه فارسی نسبت به متن عربی خصوصا از ابتدای سوره حجرات تا انتهای کتاب و نیز نقل روایات فراوان از امام رضا علیه السلام در ترجمه بر خلاف متن عربی که حتی یک حدیث از آن حضرت نقل نشده است و نیز وجود عبارت طبقه امامیه کثرهم الله در کتاب و نقل­های متعدد از شرف­الدین بونی (م ۶۲۲ ﻫ.ق) و ابوالحسن شاذلی (م ۶۵۶ ﻫ.ق)؛ نک. یافعی، ۱۴۲۴، ص ۱۰۶ – ۱۱۶؛ بیرجندی، ص ۲۳، ۵۵، ۳۰۹ – ۴۲۲.

[۴] برای شرح حال، آثار و محل دفن وی، نک. سروش، ۱۳۸۶، ص ۲۶۳ – ۲۷۹؛ سیدی، ۱۳۸۶، ص ۹۵ – ۹۸؛ قاسملو، ۱۳۷۹، ج ۵، ص ۱۵۰ – ۱۵۳؛ همو، ۱۳۸۶، ص ۱۴۳ – ۱۵۳. 

[۵] نک. بی­آزار شیرازی، ۱۳۸۵، ص ۴۸ – ۵۹.

[۶] احتمالا پس از رسمی شدن مذهب امامیه در ایران در عصر صفوی.

[۷] http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=216098

   http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=216792

[۸]  http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=216917

[۹] برای آشنایی با دیگر نسخه­های کتاب، نک. افکاری، ۱۳۸۶، ص ۲۱۴ – ۲۱۵؛ سروش و زعفرانلو، ۱۳۸۶، ص ۲۸۲؛ سید عسکری، ۱۳۸۶، ص ۲۹۱.

[۱۰] برای نمونه، در ص ۶۳ – ۶۴، از ابن­عباس نقل شده که پیامبر (ص) فرمود: «هر که بگوید بسم الله الرحمن الرحیم ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم، بگرداند خداوند تعالی از او هفتاد نوع بلا»؛ مشابه این حدیث با کمی اختلاف به نقل از امیرالمؤمنین (ع) از رسول خدا (ص) در کافی آمده است (کلینی، ۱۳۶۵، ج ۲، ص ۵۷۳).

[۱۱] در پاورقی به این که در یکی از نسخه بدل­ها خدری آمده و در دیگری سعد جدری، اشاره شده اما در متن خذاعی ثبت شده بدون این که اشاره شود کدام یک از این­ها صحیح است. 

[۱۲] از میان آثار متعدد وی، مواردی نام برده شده که با شرح الدر النظیم بیشتر در ارتباط است و احتمال این که بیرجندی از آن­ها استفاده کرده باشد، بیشتر است.

  برچسب ها: عبدالعلی بیرجندی، الدر النظیم، سوره، حدیث، مطالعات قرآنی، قرآن
١١٣٠ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۱/۰۴/۱۱

کارگاه تدوین (سطح مقدماتی تا متوسط): تدوین تلویزیونی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۵

خدمات کاربردی آکادمی طومار اندیشه در راستای حضور بهتر و بیشتر دانش‌پژوهان ایرانی جهت عرضه آثار پژوهشی در آکادمیای بین الملل


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی (پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، پروژه و …)


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : [email protected]

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

عضویت در خبرنامه

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تماس با ما







[recaptcha]
تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.