Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • ایسلند
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بنگلادش
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قبرس
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • لیتوانی
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • فقه و حقوق
          • زبان‌شناسی
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • تاریخ و نسخ خطی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • کوچ نشینی
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه (پیمان اسحاقی)
تازه‌ها و پاره‌هایی در مطالعات فرهنگ رضوی (۱۵۱-۲۰۰)، به کوشش پیمان اسحاقی
۱۳۹۹/۰۵/۲۵
تازه‌ها و پاره‌هایی در مطالعات فرهنگ رضوی (۲۰۱-۲۵۰)، به کوشش پیمان اسحاقی
۱۳۹۹/۰۵/۲۵
پسا دکترا (Postdoc) چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟
  دسته بندی ها: زبان‌شناسی، مطالعات قرآنی، مطالعات ادیان و اسلامی، شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی، تاریخ و نسخ خطی، مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی، علوم اجتماعی، ادب و هنر، علوم سیاسی و ارتباطات، فقه و حقوق، فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت
۱۳۹۹/۰۵/۲۵
نویسنده: بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه

پسا دکترا (Postdoc) چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟

پیمان اسحاقی

 

? پسا دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولاً یک تا پنج ساله (در بیشتر موارد دو ساله) است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. این دوره‌ها در رشته‌های علوم انسانی و فنی ماهیت متفاوتی با یکدیگر دارند و آنچه در اینجا مورد اشاره قرار می‌گیرد، اساساً مربوط به رشته‌های علوم انسانی است. فرصت‌های پسا دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع پسا دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه پسا دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای پسا دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. این فرصت‌ها معمولاً بسیار رقابتی هستند.

? پسا دکترا یک مرتبه مستقل علمی نیست (مانند دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا). همچنین نمی‌توان گفت کسانی که آن را گذرانده‌اند از کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند موقعیت علمی بالاتری دارند (به عنوان مثال نمی‌توان گفت کسی که دوره پسا دکترا را گذرانده از کسی که دکترای خود را گرفته و در دانشگاه و یا بیرون دانشگاه مشغول به کار شده دارای مرتبه علمی بالاتری است)

? پذیرش در دوره‌های پسا دکترا اساساً معطوف به فرصت‌ها و بودجه‌هایی است که در دانشگاه‌های مختلف برای آن تعریف می‌شود. بنابر این معمولاً پسادکتراهای ثابتی وجود ندارند. دوره‌های پسا دکترا تعریف می‌شوند، برای آنها اعلامیه‌هایی آماده می‌شود، اطلاع رسانی می‌شود، واجدان شرایط برای آنها اقدام می‌کنند، افراد برگزیده اولیه مصاحبه می‌شوند و به فرد یا افراد نهائی شده دعوت‌نامه ارسال می‌شود.

? وظایف دانشجویان در دوره پسا دکترا متفاوت است. بر اساس تعریف پروژه برخی تدریس، برخی پژوهش و شماری هر دوی آنها را با هم انجام می‌دهند. در اغلب موارد دانشجوی پسا دکترا می‌باید روزانه در محل کار حاضر شود.

? طی کردن پسا دکترا در حقیقت مرحله‌ای بین دانشجوی دکترا و استاد دانشگاه بودن است و به نحوی از انحاء شرایط و وظایف این هر دو را شامل می‌شود. طی دوره پسا دکترا شانس اقدام‌کنندگان برای رسیدن به موقعیت استادی را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، وقتی فرصت شغلی در زمینه استادیاری ارائه می‌شوند، افرادی که دوره پسا دکترا را طی کرده‌اند نسبت به کسانی که دکترا دارند، به صورتی شانس بالاتری برای پذیرفته شدن دارند.

? یکی از نکاتی که در زمینه پسا باید در نظر داشت این است برخی از دوره‌های پسا دکترا از دانشجویان می‌خواهند که در هنگام اقدام برای آن، دکترای خود را تمام کرده و مدرک آن را در دست داشته باشند. اما برخی از دوره‌ها چنین نیست و اعلام می‌کنند که متقاضیان باید تا تاریخی مشخص و یا زمان آغاز دوره‌ پسا دکترا، دکترای خود را تمام کنند. به عبارت دیگر، در این موارد متقاضیان مصاحبه می‌شوند و پذیرفته می‌شوند به شرط اینکه تا زمان شروع پسا دکترا، دکترای خود را تمام و مدرک آن را ارائه کنند.

? دوره پسا دکترا در اکثریت قریب به اتفاق موارد یک شغل است. شغلی که از یک تا پنج سال ممکن است به طول بینجامد. بنابر این فردی که برای دوره پسا دکترا پذیرفته می‌شود، دعوت‌نامه شغلی و سپس ویزای شغلی دریافت می‌کند (تضمینی برای دریافت ویزا وجود ندارد)، بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات باید پرداخت کند و دارای سابقه کار در کشور مقصد می‌شود. دانشجویان این دوره معمولاً اجازه این را ندارند که در در کنار دوره پسا دکترا کار دیگری نیز داشته باشند. حقوق دوره‌های پسا دکترا، معمولاً از بورسیه‌های دوره دکترا بیشتر و از حقوق استادیار کمتر است و کفاف یک زندگی کاملاً ساده را می‌دهد. به این ترتیب که فرد شاغل در دوره پسا ‌دکترا، در منزلی ساده (در کشورهای اتحادیه اروپا به ازای هر نفر حدود ۱۵ متر مربع)، در محله‌ای متوسط و با رفاهی متوسط زندگی خواهد کرد.

? دوره پسا دکترا در اکثریت قریب به اتفاق موارد قابل تمدید نیست و فرد بعد از دریافت آخرین حقوق و پایان قرارداد کار، باید دفتر کار و مواد تحویلی به خود را تحویل دهد. به این ترتیب افرادی که در دوره پسا دکترا مشغول به فعالیت هستند، بعد از گذر از نیمه دوره، برای مشاغل دیگر شروع به اقدام می کنند. در مواردی بوده که افرادی دو دوره پسا دکترا را در دو دانشگاه طی کرده‌اند اما طی سه دوره پسا دکترا توسط یک نفر گزارش نشده است.

? اما عوامل تاثیرگذار در پذیرفته شدن در دوره پسا دکترا چیست؟ با دشوارتر شدن شرایط اقتصادی در بخش های عمده ای از جهان و همچنین رشد گرایش‌های نولیبرالی معطوف به کاهش تعداد شاغلان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، رقابت برای شغل‌های دانشگاهی افزایش یافته است. به این ترتیب، متقاضیان دوره‌های پسا دکترا نیز به صورت محسوسی در سال‌های گذشته افزایش داشته‌اند. لذا رقابت سختی در این زمینه در گرفته و معمولاً پنج تا درصد افرادی که برای یک دوره پسا دکترا اقدام می‌کنند، پذیرفته می‌شوند. داشتن تجربه علمی و تدریسی، تالیف، شرکت در کنفرانس‌ها، توصیه‌نامه‌هایی خوب از استادان دوره دکترا مخصوصاً‌ استادان راهنمای پایان‌نامه، دانشگاهی که فرد از آن فارغ‌التحصیل شده، ارتباط پایان‌نامه با پروژه که پسا دکترا بر روی آن تعریف شده، کیفیت پایان‌نامه ارائه شده و درخشیدن در مصاحبه از مهم‌ترین عوامل پذیرش برای یک موقعیت پسا دکترا است.

? بسیاری از دوره‌های پسا دکترا به متقاضیان این اجازه را می‌دهند که تا پنج سال بعد از دریافت دکترا نیز وارد دوره پسا دکترا شوند. به این معنا در صورتی که فرد دکترای خود را تمام کرده باشد و در سال‌های گذشته (معمولاً حداکثر تا پنج سال) را به کارهای دیگر، حتی استادی دانشگاه گذرانده باشد، نیز می‌تواند برای ورود به دوره پسا دکترا اقدام کند.

? دوره‌ها پسا دکترا معمولاً فرصت شرکت را به افرادی می‌دهند که سال‌های زیادی (حداکثر پنج سال) از فارغ‌التحصیل شدنشان از دکترا نگذشته باشد. در این موارد استادانی که حداکثر پنج سال قبل فارغ‌التحصیل شده‌اند نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند (ظاهراً وزارت علوم نیز با مرخصی دو ساله برای طی دوره پسا دکترا در خارج از کشور موافقت می‌کند).

? در اکثر کشورها دور‌ه‌های پسا دکترا به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. فرض بر این است که کسانی که برای این دوره‌ها اقدام می‌کنند،‌ در صورتی که زبان دوره انگلیسی است، انگلیسی را در حد عالی بدانند اما معمولاً‌ ارائه مدرک بین‌المللی زبان مانند آیلتس و تافل درخواست نمی‌شود اما از آنجا که پذیرفته شدن در این دوره‌ها مستلزم شرکت در مصاحبه است، کسانی که زبان انگلیسی‌شان در سطح بالائی نیست، به راحتی حذف خواهند شد.

? برای هر دوره پسا دکترا که اعلام می‌شود، مدارک مخصوصی درخواست می‌شود. بنابر این علاقه مندان به طی دوره پسا دکترا باید مدارک عمومی خود (مانند رزومه، توصیه نامه، نمونه تالیفات ترجیحاً به زبان انگلیسی، انگیزه‌نامه و امثال آن) را آماده داشته باشند.

? گرچه دوره‌های پسا دکترا اساساً‌ توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، برخی از بنیادهای علمی مخصوصاً در کشور آلمان (به عنوان نمونه بنیاد ماکس وبر) هم هستند که بودجه دوره‌های پسا دکترا را فراهم می‌کنند و دانشجویان با دریافت این بودجه‌ها می‌توانند در دانشگاهی دلخواه دوره پسا دکترای خود را تعریف کنند. البته که این بنیادها هر سال تعداد محدودی از این بودجه‌ها را ارائه می‌کنند و به این ترتیب دریافت آنها بسیار رقابتی است.

? یکی از بهترین درگاه‌ها برای کسب اطلاع از آخرین دوره‌های پسا دکترا وب سایت و کانال موسسه طومار اندیشه است که به صورت متناوب دوره‌های پسا دکترا را معرفی می‌کند.

 

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110

  برچسب ها: فوق دکترا
٢,٣٤٤ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۲/۰۷/۲۹

کارگاه الهیات سیاسی و اهمیت آن برای مطالعات اسلامی و ایرانی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ


بیشتر بخوانید

2 دیدگاه ها

  1. ساره گفت:
    ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ در ۰:۰۳ قبل از ظهر

    دوست خوب خیلى ممنو از مطلب مفیدتون
    فرصت هم با سین نیست. حتماً اشتباه سهویهحک

    پاسخ
    • مدیر پایگاه گفت:
      ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ در ۶:۲۰ بعد از ظهر

      سلامت باشید. فرسته معادل فارسی post است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : toumareandisheh@gmail.com

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.