Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه –
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • اوگاندا
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • زبان‌شناسی
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • تاریخ و نسخ خطی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • علوم اجتماعی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • مدارس فصلیمدارس فصلی دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار می‌شوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه می‌شود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور می‌تواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکت‌کنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینه‌های مدرسه (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینه‌ها می‌کنند معمولا از دسته‌ای هستند که انتظار دارند شرکت‌کنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • طاوس (سعید طاوسی‌مسرور)
تاریخ مفهوم شهادت (قسمت ۱)
۱۳۹۷/۱۰/۱۰
نظریه ی معناشناسی دستوری و زمینه ی کاربرد آن در مطالعات قرآنی
۱۳۹۷/۱۰/۱۰
پژوهش در تاریخ تشیع از ت تا ع
  دسته بندی ها: شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
۱۳۹۷/۱۰/۱۰
نویسنده: طاوس

اول تاریخ تشیع «ت» و آخر آن «ع» است. اتفاقا آنچه می خواهم درباره اش بنویسم هم با «ت» نسبت دارد و هم با «ع». ت هم اول تاریخ است و هم ابتدای تحقیق و ظاهرا همه متفقند که تاریخ را باید محققانه بررسی کرد.  اما چرا گفتم ظاهرا؟ چون باطنا این گونه نیست و برخی بیشتر از تایِ تحقیق به فکر عینِ عوامند! البته حساب محققانی که معتقدند که هر راست نشاید گفت یا از خوف عوام تقیه می کنند را باید از عوام محقق نما جدا کرد! عوام محقق نما کسی است که مثلا در کسوت استادی دانشگاه یا حتی حوزه است اما پس از مواجه شدن با دلایل روشن نیز بر باورهای عامیانه خویش تاکید می کند و اهل تحقیق را با برچسب های گوناگون مانند غرب زده و روشنفکر و لیبرال و بی سواد و پر مدعا و شهرت طلب و … مورد عنایت قرار می دهد!

آنچه در این یادداشت می نویسم یکی از هزار و مشتی از خروار است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

 

شاهچراغ – عکس از نگارنده – ۹ فروردین ۱۳۹۶

 

مشهورترین زیارتگاه شیراز، آستانه شاهچراغ است و مشهور آن است که مدفون در آن مزار احمد بن موسی بن جعفر (علیهم السلام) است و برخی محققان نیز در اثبات این قول مشهور کوشیده اند مانند جلیل عرفان منش در کتاب چلچراغ شیراز (مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، ۱۳۸۶ش) و نیز در کتاب مهاجران موسوی (تهران: امیر کبیر، ۱۳۹۱ش) اما با حفظ احترام ایشان باید گفت دلایل و شواهد ارائه شده توسط ایشان قانع کننده نیست و بنا بر تحقیق محمد مهدی فقیه بحر العلوم (هزار مزار ایران: استان خراسان شمالی، ص ۳۸ – ۴۱)، مدفون در آن مزار به استناد کتاب سر السلسله العلویه (نوشته شده در ۲۹۴) از ابو نصر بخاری (م ۳۴۱)، احمد بن موسی المبرقع است یعنی نوه امام جواد (ع) و نه پسر بلافصل امام کاظم (ع) و ظاهر آن است که احمد بن موسی الکاظم (ع)در ۴۰ کیلومتری غرب اسفراین و ۸ کیلومتری جنوب غرب روستای کوران واقع است و به امامزاده احمد رضا شهرت دارد چنان که در لب الانساب اثر شریف نسابه ابوجعفر محمد موسوی هارونی (شهید ۵۴۹) به شهادت و دفن وی در اطراف اسفراین تصریح شده است. بنابراین قول به دفن احمد بن موسی بن جعفر (ع) در شیراز از اشتباهات مشهور عوام است! (نیز نک. https://shrines.blog.ir/post/1621 )

 

مرقد امامزاده احمد رضا در حال بازسازی

تصویری قدیمی تر از امامزاده احمد رضا

امامزاده احمد رضا پس از بازسازی که بر سر در آن تابلوی آستانه مبارکه احمد بن موسی الکاظم (ع) نصب شده است

 

حال برای این که مشخص شود عین عوام مهم تر است یا تای تحقیق، توجه شما را به چند نکته جلب می کنم:

* در مجموعه هزار مزار ایران برای مزارات هر استان یک جلد اختصاص یافته که کمی بالاتر از جلد مربوط به خراسان شمالی نقل کردم که در آن، انتساب مرقد واقع در شیراز به احمد بن موسی الکاظم (ع) صراحتا رد شده است. آن وقت حسب اطلاع موثق بنده جلوی چاپ و انتشار جلد مربوط به استان فارس را گرفته اند چون مهم ترین زیارتگاه شیراز را فقط اندکی زیر سوال برده یعنی فقط تا این حد که نشان داده مزار نوه امام جواد (ع) است نه پسر امام کاظم (ع). اگر متعجب شده اید باید عرض کنم جای تعجب نیست چون یکی از اهداف چاپ و انتشار این مجموعه، توزیع آن در استان های مربوط بوده و مسلم است که کتاب مربوط به خراسان شمالی موجب خشنودی عوام در این استان خواهد بود چون ثابت کرده که برادر امام رضا (ع) در استانشان مدفون است اما انتشار کتاب مربوط به فارس موجب خشم عوام این استان خواهد شد. حال باید پرسید مگر چه شده؟ مگر شاهچراغ مدفن یکی از نسل آل زیاد و آل مروان است که این همه وحشت از بیان حقیقت برای عوام دارید. آرام آرام می شود گفت که شیراز با مدفن پیکر احمد بن موسی مبرقع معطر به نام و یاد جواد الائمه (ع) است چنان که معطر به نام و یاد باب الحوائج امام کاظم (ع) است زیرا دفن پیکر علی بن حمزه بن موسی بن جعفر (ع) در شیراز مسلم است (نک. امیر سعید الهی، «امام زاده حمزه بن امام موسی کاظم و برخی مزارات منسوب به وی»، میراث جاویدان، ش ۶۲، ص ۴۵، ۴۹، ۵۱ – ۵۲؛ جلیل عرفان منش، مهاجران موسوی، ص ۲۹۸).

مرقد علی بن حمزه بن موسی بن جعفر (ع) در شیراز

* در کتاب سر السلسله العلویه چنین آمده است: «و ولد موسى بن محمّد بن علیّ الرضا بن موسى بن جعفر علیه السّلام محمّدا و أحمد من أمّ ولد و محمّد مات من غیر ولد. و ولد أحمد بن موسى محمّد بن أحمد بن موسى أبو علیّ المبرقع مات بقم و ابنه احمد بن محمّد بن أحمد بن موسى بن محمّد بن علی بن موسى الکاظم أبی الحسن الرضا علیهم السّلام بقم، و أحمد بن موسى بن محمّد التقیّ بن علیّ الرضا مدفون‏ بشیراز مات بها بعد نقله من قم إلیها» (عبدالجواد کلیدار آل طعمه، معالم أنساب الطالبین فی شرح کتاب سر الأنساب العلویه لأبی نصر البخاری، به کوشش سلمان سید هادی آل طعمه، قم: مکتبه آیه الله العظمى المرعشی النجفی (ره)، ۱۴۲۲، ص۱۴۷). توضیح لازم این که این عبارت از اصل کتاب سر السلسله العلویه است نه از شرح عبدالجواد کلیدار بر آن.

جالب آن که این عبارت که «احمد بن موسى بن محمّد التقى بن على الرضا مدفون بشیراز مات بها بعد نقله من قُم إلیها» که نشان دهنده دفن احمد بن موسی مبرقع در شیراز است، در چاپ سید محمد صادق بحر العلوم از سر السلسله العلویه دیده نمی شود:

دور از ذهن نیست که آن عبارت بنا بر مصلحت یعنی همان خوف از عوام یا حتی نگرانی از گمراهی آنان حذف شده باشد. در حالی که می توان عوام را به تدریج و بدون هزینه گزاف ذبح تاریخ توجیه کرد. هزینه ای که متاسفانه در برخی موارد دیگر که ضرورت هم نداشته، پرداخت شده مانند انتقال بی دلیل تولد امام هفتم (ع) از هفتم صفر به ۲۰ ذیحجه که در جای دیگر درباره آن نوشته ام:

http://pishine.ir/archives/15847

* باشد که یک صدم یا یک هزارم ملاحظه عین عوام به فکر تای تحقیق باشیم تا روایت اصیل تاریخ تشیع برای آیندگان نیز باقی بماند!

دکتر سعید طاوسی مسرور

۱۰ دی ماه ۱۳۹۷

  برچسب ها: تشیع، موانع پژوهش
٥٠٨ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۱/۰۴/۱۱

کارگاه تدوین (سطح مقدماتی تا متوسط): تدوین تلویزیونی


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۵

خدمات کاربردی آکادمی طومار اندیشه در راستای حضور بهتر و بیشتر دانش‌پژوهان ایرانی جهت عرضه آثار پژوهشی در آکادمیای بین الملل


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی (پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، پروژه و …)


بیشتر بخوانید

3 دیدگاه ها

  1. احمد خامه‌یار گفت:
    ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ در ۱۰:۱۰ قبل از ظهر

    با سلام و عرض ارادت خدمت جناب آقای دکتر طاوسی عزیز
    به استحضار می‌رساند نخستین کسی که با استناد به کتاب سر السلسله العلویه ابونصر بخاری پی برده است که مزار شاهچراغ شیراز می‌تواند متعلق به احمد بن موسی مبرقع باشد، مرحوم سید محمدعلی قاضی طباطبایی (تحقیق درباره اول اربعین اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)، ص۳۲۵) است؛ نه جناب آقای بحرالعلوم. نکته دیگر آنکه مزار احمد بن موسی (ع) در اسفراین، هرچند با استناد به وجود گزارش لب الانساب، نسبت به مزار شاهچراغ شیراز ترجیح دارد، اما مرحوم سید محسن امین (اعیان الشیعه، ج۲، ص۱۹۲) و مرحوم قاضی طباطبایی (همانجا) بر این باورند که گزارش شهادت احمد بن موسی (ع) در اسفراین، داستانی جعلی و افسانه‌وار به نظر می‌رسد؛ و این مسئله نیز جای تأمل دارد که در صورت وقوع چنین قیامی در این منطقه، برخلاف قیام‌های دیگر شخصیت‌های علوی هم‌تراز احمد بن موسی (ع) همچون ابراهیم بن موسی (ع) و زید بن موسی (ع) که در همه منابع تاریخی معتبر ثبت و ضبط شده است، چرا قیام و شهادت احمد بن موسی (ع) در اسفراین از دید سایر مورخان پنهان مانده است؟

    پاسخ
  2. سعید گفت:
    ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ در ۱:۰۵ قبل از ظهر

    سعید یاوری:
    ?پاسخ به برادرم جناب آقای خامه یار

    سلام و ادب و ارادت و تشکر از توجه حضرت عالی
    اما بعد:
    بنده به هیچ وجه در پی یافتن اولین کسی که قائل به دفن احمد بن موسی مبرقع در شیراز شده، نبودم وگر نه در منابع در دسترس بنده مثل همان چلچراغ شیراز (ص ۱۱۲، پانویس ۳) به نوشته شهید قاضی طباطبایی در این باره ارجاع شده است یا در کتاب امامزادگان معتبر نوشته سید عزیز الله امامت کاشانی (بخط سید حسین قدرت، تهران: دار التحریر قدرت، [۱۳۸۳]، ص ۲۹ – ۳۰) به شهادت و دفن احمد بن موسی الکاظم (ع) در اسفراین به عنوان قولی دیگر اشاره شده است.
    نکته دیگر این که اگر گزارش شهادت احمد بن موسی بن جعفر (ع) در اسفراین را نپذیریم باید گفت که اوضاع گزارش قیام و شهادت آن جناب در شیراز از حیث منابع و مستندات به مراتب بدتر و غیر قابل پذیرش است چنان که سید محسن امین نیز در همان جا (اعیان الشیعه، ج ۳، ص ۱۹۲) گزارش فرصت الدوله شیرازی در آثار عجم درباره شهادت آن حضرت در شیراز (نک. فرصت الدوله شیرازی، آثار عجم، به کوشش منصور رستگار فسایی، تهران: امیرکبیر، ۱۳۷۷ش، ج ۲، ص ۷۴۵) را از نظر قابل پذیرش نبودن نزد عقل مانند گزارش نسابه هارونی می داند. همان گزارش سر السلسله العلویه برای مشخص شدن مدفون در شیراز که احمد بن موسی مبرقع است نه احمد بن موسی الکاظم (ع) کافی است و پذیرش یا عدم پذیرش دفن احمد بن موسی الکاظم (ع) در اسفراین تاثیری در آن ندارد.
    ابهام مطرح شده توسط شما بسیار قابل توجه است اما در دفاع از گزارش ابوجعفر محمد موسوی هارونی می ¬توان نکاتی را مطرح کرد:
    مرحوم روضاتی در جامع الانساب دو اشکال درباره نظر وی مطرح کرده است: یکی عدم تایید گزارش وی از سوی سایر مولفین تاریخ و انساب و دیگری این که گفته در اسفراین مزارش برپاست ولی برایم نامعلوم ماند و اطلاعی در این باب نیافتم (جلیل عرفان منش، چلچراغ شیراز، ص ۱۰۹ – ۱۱۰، به نقل از جامع الانساب، ج ۱، ص ۸۰). موسوی هارونی تصریح کرده که «وقبره هناک مزور» (و قبر او در آن جا زیارت می شود). اولا به فرض عدم اعتبار گزارش شهادت احمد بن موسی الکاظم (ع) در اطراف اسفراین، این قسمت از گزارش که به وجود زیارتگاه وی در آن جا تصریح شده، رد نمی شود و وجود امامزاده احمد رضا در آن منطقه نیز شاهدی بر درستی این نظر است و ثانیا به تصریح خود روضاتی، کتب معتبره انساب مانند المجدی، عمده الطالب، المشجر الکشاف وغیره درباره مدفن وی ساکتند و دفن وی در اسفراین را رد نکرده یا دفن وی در شیراز را تایید نکرده اند. بنابراین تصریح نسابه موسوی هارونی بر دفن وی در اطراف اسفراین را می توان پذیرفت فارغ از بخش اول گزارش یعنی نحوه شهادت وی. بعید نیست که نسابه هارونی که خود منتقد تبعیت از عوام بوده، ماجرای شهادت احمد بن موسی الکاظم (ع) را از افواه عامه اخذ کرده باشد به ویژه این که این نسابه در نیشابور می زیسته است و ممکن است به شفاهیات اهل خراسان اعتماد کرده باشد. اما اگر دفن آن حضرت در اسفراین را نپذیریم باید درباره محل دفن ایشان توقف کنیم اما نظر بنده همان ترجیح نظر اطراف اسفراین (همان بقعه امامزاده احمد رضا) است به جهت وجود زیارتگاهی به نام وی در آنجا دست کم از نیمه اول قرن ششم به بعد و تصدیق نسابه هارونی نیشابوری (۴۸۳ – ۵۴۹) بر این قول که به شهادت عبد الکریم سمعانی در کتاب التحبیر فی المعجم الکبیر، آگاه به انساب و مورد رجوع در این دانش بوده است (جلیل عرفان منش، چلچراغ شیراز، ص ۱۱۳ به نقل از التحبیر فی المعجم الکبیر، ج ۲، ص ۱۱۲ – ۱۱۳). والله هو العالم.
    دکتر سعید طاوسی مسرور

    پاسخ
  3. سعید گفت:
    ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ در ۳:۲۱ قبل از ظهر

    پس از نگارش این مطلب با دکتر محمد مهدی فقیه بحر العلوم گفتگو کردم و ایشان گفت چنین نیست که مانع از انتشار جلد مربوط به استان فارس از مجموعه هزار مزار ایران شده باشند بلکه آن جلد و ۹ جلد دیگر را ناشر به جهت مشکلات مالی هنوز چاپ نکرده اند. البته آنچه در مطلبم نوشته ام را فردی مطلع به من گفت و ظاهرا امر بر او مشتبه شده بوده است و بنده هم به وی اطمینان کردم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : [email protected]

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

عضویت در خبرنامه

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تماس با ما







[recaptcha]
تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.