بازشناسی متون کهن شیعه

یک نگاه اجمالی به تاریخ حدیث شیعه نشان می‌دهد که متون از دست رفته ما بسیار زیاد است. متونی که ما امروزه در اختیار داریم، بخش مهم آنها مربوط به قرن چهارم به بعد است و داشته‌های ما از سه قرن نخستین بسیار محدود است. اما آیا راه‌هایی برای بازیابی و بازسازی این متون وجود دارد؟ واقعیت این است که اگر ما اقدام جدی در راه بازسازی این متون داشته باشیم، به نتایج بسیار خوب و موفقیت‌آمیزی خواهیم رسید.
دست یافتن به متون از دست رفته به اشکال گوناگونی می‌تواند صورت گیرد. در بعضی موارد، اصلاً لازم نیست که متون از دست رفته را بازسازی کنیم. بازیابی و بازسازی، با یکدیگر تفاوت دارند. گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که یک متن کهن و قدیمی، حتی به پیکره‌اش هم لطمه‌ای وارد نشده و ظاهراً فقط نسخه‌ای از آن کتاب باقی نمانده، اما مطالب آن در یک متن دیگر و با یک تاریخ جدیدتر، اقتباس شده است و مضامین آن بدون این که خورده و شکسته شود، بازگشودنی است. به این ترتیب اگر ما بتوانیم این منبع جدیدتر را با ظرافت مطالعه و حدود منبعی قدیمی را مشخص کنیم که از کجا شروع می‌شود و به کجا خاتمه پیدا می‌کند ـ می‌توانیم کل این متن را از لابه‌لای آن متن جدیدتر استخراج و سپس کارهای تحقیقی بعدی را انجام دهیم. چنین نمونه‌هایی را در متون حدیثی شیعه فراوان داریم؛ مثلاً کتاب «بلبل الاسناد» از عبدالله بن جعفر حمیری از علمای نیمه دوم قرن سوم هجری، طوری تنظیم شده که وقتی وارد آن شویم و با سبک کتاب آشنا شویم، متوجه شباهت زیاد آن به المسند احمد بن حنبل خواهیم شد. یعنی نویسنده از به وجود آوردن هماهنگی بین روایات اجتناب داشته و بیشتر به دنبال این بوده که مجموعه‌ای از احادیث را که احساس می‌کرده با کمترین واسطه به معصوم می‌رسند، جمع‌آوری کند. بنابراین پس از جست‌وجو، چند متن ناب و درجه یک را پیدا کرده و چند نمونه از این اصول اربعمائه که سند روایی آن را داشته و سند با واسطه‌های بسیار کوتاه به معصوم می‌رسیده را در کتاب خود به ودیعه گذاشته است. به این ترتیب، زمانی که شما این کتاب را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که اصل‌ها را پشت سرهم صحافی کرده‌اند؛ در واقع هدف نویسنده هم چیزی جز این نبوده و اگر شما بخواهید تعدادی از اصول و نوشته‌های متقدم حدیثی شیعه را از این کتاب پیدا کنید، کار مشکلی نخواهد بود. در واقع شما فقط باید این متن را بازیابی کنید و احتیاجی به بازسازی ندارد. پس بازیابی بخش اول کار است که نتیجه آن به دست آوردن یک نسخه پایه است. اما در مورد بعضی دیگر از متون، کاربدین شکل نیست.
بخش مهمی از متون حدیثی که در اختیار اصحاب کتب اربعه ـ کلینی و طوسی و ابن بابویه ـ قرار گرفته است، روش آنها اقتضا می‌کرده که اجزای مختلف این کتاب‌ها را خرد کنند. در این صورت ما با متنی مواجه هستیم که منطق آن از دست رفته است و فقط مواد آن باقی مانده است. یعنی فقط احادیث داخل متن را می‌توان استخراج کرد؛ ولی منطقی که احادیث را به هم پیوند زده است، در دست نیست.

برگرفته از مجله ی پیام صادق (علیه السلام)، سال ششم، شماره ی ۳۶، ص۱۰

۱۳۹۷/۰۶/۱۹

بازسازی متون کهن شیعه

بازشناسی متون کهن شیعه یک نگاه اجمالی به تاریخ حدیث شیعه نشان می‌دهد که متون از دست رفته ما بسیار زیاد است. متونی که ما امروزه […]
۱۳۹۷/۰۶/۱۰

زمینه های دوام مذهب جعفری

زمینه های دوام مذهب جعفری  دوره ی زندگی امام صادق علیه السلام، روزگاری است که در آن شکل گیری مذاهب آغاز شده است و نقطه ی […]
۱۳۹۷/۰۶/۰۴

تحلیل گفتمان انتقادی، مطالعات فمینیستی، و رویکردی انتقادی در مواجهه با قرآن

در تحلیل گفتمانِ انتقادی، به­شکل ویژه رویکردِ ون­دایک(Van Dijk ) ، ایدئولوژی­ها و بازنمایی­های اجتماعیِ ناشی از این ایدئولوژی­ها، تحلیل اجتماعیِ کنش­گران را سامان می­دهند(فاضلی، ۱۳۸۳: […]
۱۳۹۷/۰۶/۰۳

انگاره ی حسن و قبح در قرآن کریم

انگاره ی حسن و قبح در قرآن کریم در قرآن کریم ماده ی قبح، تنها یکبار به صورت «مقبوحین» به کار رفته؛ قصص/۴۲ که ناظر به […]
۱۳۹۷/۰۶/۰۳

امام علی (ع) به روایت آثار زیدیه

متن سخنرانی دکتر سعید طاوسی مسرور در موسسه اشراق در تاریخ 22 اردیبهشت 1393 که پیش از این در سایت پیشینه (pishine.ir) منتشر شده است.
۱۳۹۷/۰۵/۳۱

درد دل علمی

  علم صادر می‌کنیم!   یکی از معیارهای ارتقای علمی در کشور ما چاپ مقاله در مجلات خارجی و غربی است. اکنون استادان و دانشجویان در […]
۱۳۹۷/۰۵/۲۵

آغاز تدوین حدیث در محافل امامیه

آغاز تدوین حدیث در محافل امامیه شواهد نشان می دهد امامان کاظم (علیه السلام) و رضا (علیه السلام) شاید به اقتضای اینکه در مکالمات بین مذاهب، […]
۱۳۹۷/۰۵/۲۱

عصب زیبایی شناسی؛ کمی سازیِ ادراک های زیبایی شناختیِ قرآن

ابعادِ زیبایی شناسانه قرآن در زمرۀ مهمترین ابعادی بوده¬اند که از دوران صدر اسلام تاکنون مورد توجه ادیبان و قرآن پژوهان بوده است. عدمِ امکانِ ارائۀ […]
۱۳۹۷/۰۵/۱۶

نسبت تاریخ نگاری و دانش حدیث در سده های نخستین اسلامی

اگر با قدری تسامح بتوان مکتب سیره نگاری محدثان مدینه را به مکتب تاریخ نگاری حجاز تعبیر نمود و آن را به نخستین مکتب تاریخ نگاری مسلمانان ارتقا داد آیا می توان ارتباط معناداری میان این مکتب و مکاتب تاریخ نگاری بعدی یافت و مدعی شد که دانش حدیث بر روش ها و شیوه های تاریخ نگاری مسلمانان اثرگذار بوده است؟