در روزهای 11 تا 16 آذر سال آتی کنفرانسی با موضوع «مکانیسمها و ساختارهای وابستگی اجتماعی در امپراطوری اسلامی متقدم»، در هشر لیدن کشور هلند برگزار میشود. هزینه ایاب و ذهاب و اقامت سخنرانان توسط کنفرانس پرداخت خواهد شد. علاقهمندان به شرکت در این کنفرانس میباید چکیده سخنرانی خود را حداکثر تا 11 بهمن ماه ارسال کنند.
دانشگاه آمستردام واقع در کشور هلند به تعدادی از دانشجویان بینالمللی متقاضی طی دوره دکترا در زمینه انتخاب اجتماعی پردازشی بورسیه در قالب شغل ارائه میکند. علاقهمندان به تحصیل در این رشته میباید مدارک خود را حداکثر تا 26 بهمن ماه به این دانشگاه ارسال کنند.
مدرسه مدیریت در دانشگاه اراسموس هلند به شماری از دانشجویان بینالمللی برای طی دورههای کارشناسی ارشد در این مدرسه بورسیه ارائه میکند. علاقهمندان به تحصیل در این مدرسه میباید مدارک خود را حداکثر تا 10 اسفند ماه به این دانشگاه ارسال کنند.
دانشگاه ماستریخت واقع در کشور هلند به شماری از دانشجویان متقاضی طی دوره دکترا با پژوهش در زمینه حقوق اسلامی، حقوق اسلامی معاصر در دولتهای اسلامی و حقوق خانواده اسلامی، بورسیه در قالب شغل ارائه میکند. علاقهمندان به تحصیل در این دوره میباید مدارک خود را حداکثر تا 6 اسفند ماه به این دانشگاه ارسال کنند.
دانشکده علوم انسانی دانشگاه لیدن به شماری از دانشجویان بینالمللی متقاضی طی دوره دکترا و فوقدکترا با پژوهش درباره پروژهای زبانشناسی بورسیه در قالب شغل ارائه میکند. علاقهمندان به پژوهش در این زمینه میباید مدارک خود را حداکثر تا 11 بهمن ماه به این دانشگاه ارسال کنند.
دانشگاه اوترخت واقع در کشور هلند به شماری از دانشجویان بینالمللی متقاضی طی دوره دکترا در این دانشگاه بورسیه ارائه میکند. علاقهمندان به استفاده از این فرصت میباید حداکثر تا 12 بهمن سال جاری، مدارک خود را به این دانشگاه ارسال کنند.
دانشگاه تونته واقع در کشور هلند به 50 دانشجوی بینالمللی برای تحصیل در رشتههای مختلف این دانشگاه، از جمله رشتههای علوم انسانی، در مقطع کارشناسی ارشد، بورسیه ارائه میکند. دورههای کارشناسی ارشد در این دانشگاه به صورت یک ساله برگزار میگردد. علاقهمندان به استفاده از این فرصت میباید حداکثر تا 12 بهمن ماه، مدارک خود را به این دانشگاه ارسال کنند.
دانشگاه ردبوند به شماری از دانشجویان بینالمللی متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه بورسیه ارائه میکند. این دورههای کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برگزار میشود و مجموعاً به 30 دانشجو بورسیه پرداخت میشود. علاقهمندان میباید حداکثر تا 10 اسفند سال جاری، مدارک خود را به این دانشگاه ارسال کنند.
در روزهای 25 تا 28 تیر سال آتی، یازدهمین کنگره بین المللی دانشمندان آسیایی در شهر لیدن هلند برگزار می گردد. در این کنگره دانشمندان مختلف متخصص در زمینه مطالعات آسیائی سخنرانی خواهند کرد و به بهترین پژوهش صورت گرفته در این زمینه، جایزه ارائه خواهد شد. علاقه مندان به شرکت در این کنگره می باید چکیده سخنرانی خود را حداکثر تا 18 مهر ماه به این کنگره ارسال کنند.
دولت هلند به شماری از دانشجویان بینالمللی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای این کشور بورسیه ارائه میکند. این بورسیه به مبلغ پنج هزار یورو به دانشجویان برگزیده ارائه میشود. علاقهمندان میباید حداکثر تا 12 بهمن سال جاری، مدارک خود را ارسال کنند.
دانشگاه لیدن واقع در کشور هلند، به دو دانشجوی متقاضی طی دوره دکترا با پژوهش در زمینه روحانیت زردشتی در دوره ساسانیان و صدر اسلام، بورسیه در قالب شغل ارائه میکند. علاقهمندان به تحصیل در این دوره تحصیلی میباید مدارک خود را حداکثر تا 16 شهریور سال جاری، به این دانشگاه ارسال کنند.
دانشگاه گرونینگن واقع در کشور هلند به شماری از دانشجویان بینالمللی متقاضی تحصیل در دکترای مطالعات محیط زیست و انرژی، بورسیه در قالب ارائه میکند. علاقهمندان به استفاده از این فرصت میباید حداکثر تا سیام ماه اوت سال جاری میلادی، مدارک خود را به این دانشگاه ارسال کنند.
در روزهای 16 تا 20 ماه ژوئیه سال آتی میلادی، مدرسه ای تابستانی با عنوان «هنر و اجرا به گونه ای دیگر» در کشور هلند برگزار و به شماری از شرکت کنندگان بورسیه ارائه می گردد. علاقه مندان به شرکت در این مدرسه تابستانی می باید حداکثر تا ابتدای ماه آتی میلادی، مدارک خود را ارسال نمایند.
دانشگاه آمستردام واقع در کشور هلند، با کمک خاندان فرمانفرمائیان، به شماری از پژوهشگران علاقه مند به تحقیق در زمینه زمینه تاریخ اجتماعی و اقتصادی ایران در قرنهای هجدهم تا بیستم میلادی، کمک هزینه ارائه می کند. علاقه مندان به استفاده از این فرصت می باید حداکثر تا سیزدهم ماه جاری میلادی، مدارک خود را به این دانشگاه ارسال نمایند.
در روزهای 14 و 15 سپتامبر سال جاری میلادی، کارگاهی باعنوان «خشونت سیاسی در سوریه: چشم اندازهای تاریخی و معاصر»، در دانشگاه اوترخت هلند برگزار می گردد. علاقهمندان به شرکت در این کارگاه میباید چکیده سخنرانی خود را حداکثر تا نیمه ماه آوریل به این دانشگاه ارسال نمایند.
استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینهای خاص، تعریف میشود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه میپردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت میکند.
برنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) میشود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه سال و غالبا فاقد درسهای اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامههای دکتری جدید در آلمان ـ غالبا درس نمرهای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دورههای دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درسهایی با نمرههای مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود میباشد. اخیرا بسیاری از برنامههای دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامههای آمریکای شمالی نزدیک کردهاند و دورههای دکتری با درسهای اجباری و مدت زمان نسبتا طولانیتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار میکنند.
کارشناسی ارشد عموماً به صورت یکساله و یا دوساله ارائه میشود. دورههای یکساله عموما فاقد پایاننامه و دورههای دو ساله دارای پایاننامه میباشد. در برخی کشورهای تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایاننامه است که میتوان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش مییابد.
وبسایتهای علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی میشوند. وبسایتها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسهای فعالیت خود را آغاز میکنند.
بودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت میشود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجههای پژوهشی به صورت رسمی اعلام میشود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال میکنند. کمیتهای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار میدهد.
بودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاهها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت میشود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجههای سفر علمی به صورت رسمی اعلام میشود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال میکنند. کمیتهای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار میدهد.
کمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینههای زندگی و یا تحصیل پرداخت میشود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف میتواند شرایط و ویژگیهای متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمیکند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابیهای دورهای است.
کمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینههای زندگی و یا تحصیل پرداخت میشود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف میتواند شرایط و ویژگیهای متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابیهای دورهای است.
جایزههای علمی، عنوان عامی برای گونههای مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایاننامه و یا مقاله صورت میگیرد. جایزههای علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه میشوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام میشود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام میکنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
دستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا میشود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروههای آموزشی در دانشگاههای مختلف جهان اعلام میشود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
دورههای غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم میکنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دورهها غالبا شرکتکنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دورهها تمام یا بخشی از هزینههای داوطلب (ثبتنام، سفر و اسکان) را برای شرکتکنندگان بر عهده میگیرند.
استادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونههای فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار میگیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار میگیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در میآیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
شغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیتآمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز میشود. شغل دکتری دستکم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری میشود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول میشود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد میشود و او موظف است در زمانهای خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیتها عرضه میشود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه میشود. دریافتکنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت بهتری برخوردار خواهند بود.
فراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست میشود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتابهای دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسلهوار چاپ میکنند، اعلام میشود.
فراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست میشود تا پژوهشها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان میتواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
فوق دکترا (Postdoc) دورهای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را میگذرانند. فرصتهای فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایاننامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام میکنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، میباید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمیکنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت میکنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاهها اعلام میشود و کمیتهای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب میکند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
کارگاهها همان دورههای کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قویتر دورههای کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائههایی که اساتید دارند با ارائههای کنفرانس و دورههای کوتاهمدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکتکنندگان را درگیر محتوا میکند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاهها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی میشود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
اجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهشها ارائه میشود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس میتواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی دهها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنلها به موضوع خاصی میپردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره میشود.
مدارس فصلی دورههای کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار میشوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه میشود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکتکنندگان میتواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور میتواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکتکنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینههای مدرسه (ثبتنام، سفر و اسکان) را برای شرکتکنندگان بر عهده میگیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینهها میکنند معمولا از دستهای هستند که انتظار دارند شرکتکنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.