آستانگی در روزمرگی/ بازنمایی هویت در فضای قرنطینگی اتوپیا - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵ این روزها از رسانههای گوناگون واژهای پر بسامد را میشنویم و میبینیم «قرنطینگی» که هر رسانهای با هر ایدئولوژیای میگوید...
رویکردها در پرداختن به زبان قرآن؛ رویکرد فلسفی در مقابل رویکردِ متنی تلفیق دانش - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ بدون احاطه و توجه دقیق به ویژگیهای زبانی علوم مختلف نمیتوان انتظار داشت ارتباط درستی میان آنها برقرار گردد. به...
تاملی در ارزش¬مداری شتابزدگیِ آموزشی در نظام آکادمیکِ ایران؛ نگاهی به پدیده شگفت انگیزکارشناسی حفظ قرآن کریم تلفیق دانش - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ یکی از مشکلاتِ اساسی در نظام آموزشی ایرانِ معاصر، ارزشی است که در مجامع آکادمیک و غیرآکادمیک برای شتابزدگیِ آموزشی...
میان رشتگی خارج از قلمروِ آکادمیکِ رشته هاست؟! بیانِ دو تجربۀ آکادمیک تلفیق دانش - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳ یک نگاهِ عمده در مجامع دانشگاهی و آکادمیک وجود دارد که موجب شده است مطالعاتِ میان رشته ای به انزوا...
عصب زیبایی شناسی؛ کمی سازیِ ادراک های زیبایی شناختیِ قرآن تلفیق دانش - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ابعادِ زیبایی شناسانه قرآن در زمرۀ مهمترین ابعادی بوده¬اند که از دوران صدر اسلام تاکنون مورد توجه ادیبان و قرآن...
ارزیابیِ نقدها به کاربستِ زبان شناسی شناختی در مطالعات قرآنی تلفیق دانش - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱ رویکردِ میان رشته ای در ایران مقولۀ عجیبی است: دائماً در فرود و فراز و افراط و تفریط است. گاهی...
عقلانیت نابخردانه: تامّلی بَر “عقلانیت” از دو مَنظرِ متفاوتِ اقتصاد و جامعه شناسی تلفیق دانش - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ عقلانیت یکی از مهمترین دست آوردهای مهم برای انسانِ مدرن محسوب می شود. عقلانیت در ابتدا ارتباط عمیقی با اومانیسم و...
از زبان شناسی شناختی تا زبانشناسی فرهنگی: ترسیم جهان بینی قرآنی با استفاده از استعاره های مفهومی تلفیق دانش - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ترسیم جهان بینی قرآنی مبتنی است بر نگاهی کل نگر و جامع نگر به متن قرآنی که با رویکردهای ساخت...
گفتمان عصری و مطالعات میان رشته ای قرآن کریم افق مبین - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷ به اهتمام مرتضی سلمان نژاد در طی يک و نيم سده اخير، همگام با برآمدن جريان های اسلامگرا و گرونده...
جستاری دربارۀ انگارۀ «مطالعات» و کارکرد ناصحیح آن در گفتمان آکادمیکِ معاصر تلفیق دانش - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ تفکّر و توجهِ فیلسوفانه و منتقدانه به جهانِ اطراف همیشه یکی از مهمترین دغدغه های اندیشمندان در سرتاسرِ دنیا بوده...