Tomat AndishehTomat AndishehTomat AndishehTomat Andisheh
  • خانه –
  • جستارها و یادداشت ها –
    • صفحات پژوهشگران
            • آستانگی
            • آگورا
            • اتوپیا
            • اسلام‌ پژوهی
            • افق مبین
            • بیاض: یادداشت هایی در مردم شناسی شیعه
            • تاریخ اندیشۀ دینی
            • تاریخ‌نگاری
            • تلفیق دانش
            • جستارهای تاریخی
            • حبه‌های نقره فام
            • خوانشها
            • خیلی گذشته، خیلی حالا
            • زبان و ادبیات قرآن
            • شاه شوریده‌سران
            • طاوس
            • سایر نویسندگان
            • فرهنگ روش
            • محمدرضا عشوری مقدم
            • مدهامّتان
            • مطالعات فرهنگ رضوی
            • مهر داد
            • مواسات
            • میراث مکتوب شیعه
            • واژه ها و معناها
            • پیشینه
            • گزارش کتاب تاریخ
    • موضوعات
          • ادب و هنر
          • اقتصاد و مدیریت
          • تاریخ و نسخ خطی
          • زبان‌شناسی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • علوم اجتماعی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلامی
          • مطالعات قرآنی
  • فرصت‌های آکادمیک –
    • کشور –
          • آذربایجان
          • آفریقای جنوبی
          • آلبانی
          • آلمان
          • آمریکا
          • اتریش
          • اردن
          • ارمنستان
          • ازبکستان
          • اسپانیا
          • استرالیا
          • استونی
          • اسکاتلند
          • اسلواکی
          • اسلوونی
          • افغانستان
          • الجزائر
          • امارات متحده عربی
          • اندونزی
          • انگلستان
          • اوکراین
          • ایتالیا
          • ایران
          • ایرلند
          • ایرلند شمالی
          • بروئنی
          • بلژیک
          • بلغارستان
          • بوسنی و هرزگوین
          • پاکستان
          • پرتغال
          • تایلند
          • تایوان
          • ترکیه
          • تونس
          • جمهوری آذربایجان
          • جمهوری چک
          • چین
          • دانمارک
          • روسیه
          • رومانی
          • ژاپن
          • سنگاپور
          • سوئد
          • سوئیس
          • سودان
          • عراق
          • عربستان
          • عمان
          • فرانسه
          • فنلاند
          • قرقیزستان
          • قزاقستان
          • قطر
          • کانادا
          • کره‌جنوبی
          • کرواسی
          • کویت
          • گرجستان
          • لبنان
          • لهستان
          • لوکزامبورگ
          • مالت
          • مالزی
          • مجارستان
          • مراکش
          • مصر
          • مغرب
          • مقدونیه
          • مکزیک
          • نروژ
          • نیوزیلند
          • هلند
          • هند
          • هندوستان
          • هنگ‌کنگ
          • ولز
          • ونزوئلا
          • یونان
    • موضوع –
          • مطالعات قرآنی
          • زبان‌شناسی
          • فقه و حقوق
          • فلسفه و روش شناسی علوم انسانی
          • شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی
          • اقتصاد و مدیریت
          • ادب و هنر
          • مطالعات منطقه‌ای
          • تاریخ و نسخ خطی
          • علوم سیاسی و ارتباطات
          • علوم اجتماعی
          • مردم­‌شناسی و مطالعات فرهنگی
          • مطالعات ادیان و اسلام
    • گونه –
          • استاد مدعو استادی موقت در دانشگاه (Non-Tenure Track Professorship/lecturer/instructor)موقعیتی تدریسی در دانشگاه است که بر اساس نیاز دانشگاه به مدرسی در زمینه‌ای خاص، تعریف می‌شود. این موقعیت تدریسی مدت زمان مشخصی دارد و در این مدت، استاد موقت به تدریس در زمینه مورد نظر دانشگاه می‌پردازد و بعد از پایان مدت تحصیل، دانشگاه تعهدی نسبت به وی ندارد. این استاد در زمان تدریس در دانشگاه ماهانه حقوق دریافت می‌کند.
          • اعلام برنامه دکتریبرنامه ای که دانشجو با شرکت در آن موفق به اخذ درجه دکتری (PhD) می‌شود. این برنامه در کشورهای اروپایی و استرالیا دست کم سه‌ سال و غالبا فاقد درس‌های اجباری است. درمواردی که چنین چیزی ـ یعنی درس اجباری برای دوره دکتری ـ وجود دارد ـ مانند برخی برنامه‌های دکتری‌ جدید در آلمان ـ غالبا درس نمره‌ای ندارد و ارائه گواهی گذراندن درس کافی است. در کشورهای آمریکای شمالی برنامه دکتری، دست کم پنج سال به طول می انجامد و شباهت زیادی با دوره‌های دکتری ایران دارد. به این ترتیب دانشجو موظف به گذراندن درس‌هایی با نمره‌های مؤثر، امتحان جامع شفاهی و دفاع از رساله دکتری خود می‌باشد. اخیرا بسیاری از برنامه‌های دکتری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، خود را به الگوی برنامه‌های آمریکای شمالی نزدیک کرده‌اند و دوره‌های دکتری با درس‌‌های اجباری و مدت زمان نسبتا طولانی‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند.
          • اعلام برنامه کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد عموماً به صورت یک‌ساله و یا دوساله ارائه می‌شود. دوره‌های یک‌ساله عموما فاقد پایان‌نامه و دوره‌های دو ساله دارای پایان‌نامه می‌باشد. در برخی کشور‌های تنها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد دو ساله و ارائه پایان‌نامه است که می‌توان دوره دکتری (PhD) را شروع کرد. در بریتانیا دوره‌ کارشناسی ارشد خاصی با عنوان (Mphil) وجود دارد که در صورت طی آن، مدت زمان تحصیل دوره دکترا قدری کاهش می‌یابد.
          • اعلام یا راه اندازی وب سایتوب‌سایت‌های علمی توسط فرد و یا افرادی برای ترویج و پیشبرد زمینه علمی خاصی راه اندازی می‌شوند. وب‌سایت‌ها گاه توسط فرد و افراد و گاه به واسطه تصمیم موسسه‌ای فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
          • بودجه پژوهشیبودجه پژوهشی (Research Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او پژوهش خاص را به سامان برساند. معمولاً بودجه‌های پژوهشی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بودجه سفر علمیبودجه سفر علمی (Travel Grant)، مبلغی است که توسط دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و فرهنگی، به دانشجو و یا استاد پرداخت می‌شود تا او در نشستی علمی شرکت کند و یا برای مدتی معلوم، به پژوهش در مکانی خاص بپردازد. معمولاً بودجه‌های سفر علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود و دانشجویان و اساتید متقاضی برای دریافت آنها، مدارک خود را ارسال می‌کنند. کمیته‌ای علمی، افرادی را انتخاب و بودجه سفر علمی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
          • بورسیه دکتراکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره دکتری برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است وهمچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. ویژگی اصلی این کمک هزینه این است که تعهّد شغلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند و دریافت کننده صرفا دانشجویی است که موظّف است با آن مبلغ تحصیل خود را به سرانجام برساند. در مواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • بورسیه کارشناسی
          • بورسیه کارشناسی ارشدکمک هزینه تحصیلی که به دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی و یا تحصیل پرداخت می‌شود. میزان و شکل پرداخت این کمک هزینه براساس تعریفی که برای آن شده است و همچنین کشورهای مختلف می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته است. درمواردی ادامه دریافت بورسیه منوط به ارائه گزارش کار و ارزیابی‌های دوره‌ای است.
          • جایزه علمیجایزه‌های علمی، عنوان عامی برای گونه‌های مختلفی از تشویقاتی هستند که ازدانشجویان، اساتید و یا پژوهشگران مستقل، به سبب ارائه برخی آثار علمی، اعم از کتاب، پایان‌نامه و یا مقاله صورت می‌گیرد. جایزه‌های علمی عمدتاً توسط موسسات و بنیادهای علمی ارائه می‌شوند و معمولاً مبلغ مشخصی پول هستند. در بسیاری موارد، ارائه جایزه به صورت رسمی اعلام می‌شود، افراد واجد شرایط برای دریافت آنها اقدام می‌کنند و در نهایت افرادی به عنوان منتخب، برنده این جوایز می شوند.
          • دستیار پژوهشیدستیاری پژوهشی (Research Associate) فرصتی است دانشگاهی که به شماری از دانشجویان مقاطع مختلف و نیز پژوهشگران غیر دانشجو اعطا می‌شود. فرصت دستیاری پژوهشی، توسط گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مختلف جهان اعلام می‌شود و کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی انتخاب شوند، موظف به همکاری با یک استاد دانشگاه در پروژه مخصوصی هستند. به دستیاران پژوهشی از محل بودجه اختصاص یافته برای آن پژوهش، دستمزد پرداخته می شود.
          • دوره های کوتاه مدتدوره‌های غالبا پژوهشی هستند که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا حتی اساتید این امکان را فراهم می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشی دیگر به مطالعه و پژوهش بپردازند. در این دوره‌ها غالبا شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند که نتایج پژوهش خود را دست کم در قالب یک یا چند سخنرانی ارائه کنند. شماری از این دوره‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های داوطلب (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند.
          • شغل استادیاستادی دانشگاه (Tenure Track Professorship) به عنوان یک شغل، یکی از مهم ترین گونه‌های فعالیت آکادمیک است. افراد دارای مدرک دکترا و یا فوق دکترا، معمولاً بر اساس فراخوانی عام توسط دانشگاه، برای در اختیار گرفتن یک موقعیت دانشگاهی، مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. همچنین پیشینه تحقیقاتی و علمی ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد منتخب ابتدائاً برای یک دوره پنج ساله آزمایشی (Tenure Track) به استخدام دانشگاه در می‌آیند و بعد از پنج سال و بر اساس رای کمیته علمی دانشکده و دانشگاه، از کار برکنار و یا به صورت دائم در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند شد. در حال حاضر در کشور آلمان ورود به کرسی استادی منوط به گذراندن دوره فوق دکتری آلمانی (habilitation) و يا دوره استادیاری آلمانی (juniorprofessorship) است.
          • شغل دکتراشغل پژوهشی ـ آموزشی است که شاغل در صورت اتمام موفقیت‌آمیز دوره شغلی خود، حائز درجه دکتری نیز می‌شود. شغل دکتری دست‌کم شامل نوشتن رساله پژوهشی دکتری می‌شود و علاوه بر آن گاهی وظایف آموزشی و حتی اداری نیز به فرد شاغل محول می‌شود. تفاوت اصلی شغل دکتری با بورسیه دکتری، تعهد شغلی و کاری است که برای دانشجو ایجاد می‌شود و او موظف است در زمان‌های خاصی در جای خاصی حضور داشته باشد. با این حال در کشورهایی که این موقعیت‌ها عرضه می‌شود، نرخ متوسط حقوق دریافتی برای شغل دکتری، از بورسیه دکتری بیشتر است. در حال حاضر شغل دکتری غالباً در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، اتریش، بلژیک، لوگزامبورگ و کشورهای اسکاندیناوی عرضه می‌شود. دریافت‌کنندگان شغل دکتری، بعد از پایان دوره، برای اخذ اقامت دائم و یا شهروندی آن کشورها، عموماً از موقعیت‌ بهتری برخوردار خواهند بود.
          • فراخوان کتابفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا کتاب خود را ارسال کنند. این فراخوان غالبا توسط ناشران کتاب‌های دانشگاهی برای سری یا موضوع خاصی که به طور سلسله‌وار چاپ می‌کنند، اعلام می‌شود.
          • فراخوان مقالهفراخوانی است که در آن از پژوهشگران مرتبط با یک حوزه مطالعاتی درخواست می‌شود تا پژوهش‌ها و مقالات خود را ارسال کنند. این فراخوان می‌تواند برای یک کتاب و یا شماره خاصی از یک مجله باشد.
          • فوق دکترافوق دکترا (Postdoc) دوره‌ای معمولا یک تا سه ساله است که دانشجویان بعد از به پایان بردن دوره دکترا، آن را می‌گذرانند. فرصت‌های فوق دکترا بعد از دریافت مدرک دکترا قابل ورود هستند، اما دانشجویان دکترا حدود شش ماه قبل از دفاع از پایان‌نامه دکترای خود. برای این فرصت اقدام می‌کنند. دانشجویان مقطع فوق دکترا، در این دوره، می‌باید به پژوهش و یا تدریس بپردازند، اما در کلاسی به عنوان تحصیل، شرکت نمی‌کنند. این دانشجویان همچنین از دانشگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ چه اینکه فوق دکترا اساساً نوعی شغل است. فرصتهای فوق دکترا، به صورت متناوب توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و کمیته‌ای علمی آنها از میان متقاضیان، انتخاب می‌کند. فرصت های فوق دکترا معمولاً بسیار رقابتی است.
          • کارگاهکارگاه‌ها همان دوره‌های کوتاه مدت با هدف آموزشی هستند که به زمان خاصی اختصاص ندارند و در آن یک نوع تعامل جمعی قوی‌تر دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد. علی الخصوص نوع ارائه‌هایی که اساتید دارند با ارائه‌های کنفرانس و دوره‌های کوتاه‌مدت متفاوت است؛ چرا که غالباً به شکلی است که به طور عملی شرکت‌کنندگان را درگیر محتوا می‌کند و از آنان خواسته میشود که کارهایی را در طول دوره با مشارکت جمعی تمرین کنند. در کارگاه‌ها غالباً تکیه کمتری بر بُعد تئوری ـ انتزاعی می‌شود و بیشتر یادگیری عملی مهارتها مدنظر است.
          • کنفرانساجتماع شماری از پژوهشگران که در آن پژوهش‌ها ارائه می‌شود. این ارائه می تواند به شکل سخنرانی ـ ارائه شفاهی و یا پوستر ـ باشد. براساس نوع، بزرگی و ماهیت، یک کنفرانس می‌تواند از یک تا چند روز به طول انجامد و در بردارنده یک الی ده‌ها پنل (بخش) باشد. هر یک از پنل‌ها به موضوع خاصی می‌پردازد و توسط دانشمندی متخصص آن موضوع اداره می‌شود.
          • مدارس فصلیمدارس فصلی دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی هستند که در بازه زمانی خاصّی (مدرسه تابستانی، بهاری، پائیزی یا زمستانی) برگزار می‌شوند. موضوعاتی که در این مدارس ارائه می‌شود بسیار متنوع و براساس نیازها، خواسته و سلیقه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد و حتی شامل مدارس تابستانی درخصوص فرهنگ و زبان یک کشور می‌تواند باشد. در مدارس فصلی گاهی شرکت‌کنندگان نیز موظف به ارائه پژوهشی در قالب یک سخنرانی کوتاه هستند و گاهی چنین الزامی وجود ندارد. شماری از مدارس فصلی تمام یا بخشی از هزینه‌های مدرسه (ثبت‌نام، سفر و اسکان) را برای شرکت‌کنندگان بر عهده می‌گیرند. مدارسی که اقدام پوشش هزینه‌ها می‌کنند معمولا از دسته‌ای هستند که انتظار دارند شرکت‌کنندگان، ارائه پژوهش و یا افزوده دیگری برای دوره داشته باشند.
  • فصلنامه آفاق شیعه –
  • خدمات –
    • کارگاه‌های مهارت افزایی
    • مشاوره
      • چاپ مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی
      • اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های بین‌المللی
      • شرکت در کنفرانس‌های و دوره‌های بین‌المللی
      • اخذ ویزا و سایر امور اداری مرتبط
    • ترجمه آثار علمی
    • ویرایش آثار علمی به زبان فارسی
    • ویرایش متون انگلیسی توسط ویراستاران بومی(Native)
  • اخبار –
  • آکادمی طومار –
  • تقویم آکادمیک –
  • تماس با ما و درباره ما –
  • سایر نویسندگان (سایر نویسندگان)
عقلانیت نابخردانه: تامّلی بَر “عقلانیت” از دو مَنظرِ متفاوتِ اقتصاد و جامعه شناسی
۱۳۹۵/۰۵/۲۹
اندیشگان هومبولت درباره رابطه زبان، اندیشه و فرهنگ
۱۳۹۵/۰۵/۲۹
پیشینه مکتوب منابع معتبر حدیثی شیعه امامیه – بخش دوم
  دسته بندی ها: شیعه‌شناسی و ایران­‌شناسی، تاریخ و نسخ خطی
۱۳۹۵/۰۵/۲۹
نویسنده: حسن طارمی راد

به اهتمام محمدرضا معینی

لف) کتابت حدیث در حضور ائمه

موارد فزون از شماری وجود دارد که راوی نقل می کند از امام سؤالی کرده و امام به او گفته اند بنویس و سپس مطلب را املا کرده اند. این موارد را محققان در پژوهشهای خود یاد کرده اند و برای نمونه یک مورد را می آوریم:

ابوبصیر روایت می کند که روزی نزد امام صادق علیه السلام رفتم، امام به من گفتند: هم اینک گروهی از مردم بصره اینجا بودند، مطالبی را از من پرسیدند و آنها را نوشتند، چرا شما نمی نویسید؟ بدان که شما نمی توانید (آموخته های خود را) نگاه دارید، مگر آنکه بنویسید.[۱]

سفارش اکید امامان به شاگردان خود نسبت به کتابت آنچه می شنوند، از رواج کتابت در محضر امامان خبر می دهد، مخصوصاً با این تعبیرات که «شما در آینده به این نوشته ها نیاز خواهید داشت» یا «اگر کتابت صورت نگیرد… علم و ادب تباه میگردد»[۲].

گزارش سیدبن طاووس در مهج الدعوات در باره اصحاب امام کاظم علیه السلام که آنها الواحی در دست داشتند و به محض آنکه امام درباره یک مساله فقهی سخن می فرمود، آن را مینوشتند، در کتابهای حدیث و رجال نقل شده است[۳].

امّا از این موارد، نمونه دیگری در کتاب کشی از عبدالله بن بکیر بن اعین روایت شده که وی درباره عموی خود، زراره نقل کرده است که یکبار او بر امام ششم وارد شد، مطلبی را پرسید و فورا الواح خود را گشود تا پاسخ امام را بنویسد[۴]. مقصود از «الواح» چنانکه از قرائن و موارد مشابه بر می آید، صحیفه ها و جزوه هایی بوده که در آن می نوشته اند[۵]. عبیدالله بن علی بن ابی شعبه حلبی، پس از تدوین کتاب خود، که مطالب آن را از امام صادق شنیده بود، آن را بر آن حضرت عرضه کرد و امام درستی آن را تأیید کردند. این کتاب از طرق مختلف روایت شده است[۶]. عبدالله بن سعید بن حیان بن ابجر که طبیب بود و خانواده او نیز در کوفه به طب شهرت داشتند، کتابی در باب دیات نگاشت که آن را از پدران خود روایت کرده بود، سپس کتاب را بر امام رضا عرضه کرد[۷].

از این مهمتر، نوشته هایی است که اصحاب امامان به صورت مکتوب از ایشان در اختیار داشته اند، این نوشتهها بیشتر با عنوان «نسخه» نام برده میشود. شمار این نسخه ها کم نیست و برخی از آنها راویان متعدد داشته اند که طبعاً اختلافاتی نیز در نقل آنها به چشم می خورد. از این قبیل است: نسخه عبدالله بن ابی اویس از امام صادق علیه السلام[۸]، نسخه احمد بن عبدالله بن احمد بن عامر از امام رضا علیه السلام[۹]، نسخه عباس بن هلال شامی از امام رضا که راویان متعدد داشته[۱۰] و نسخه محمّدبن میمون زعفرانی از محدثان عامّه از امام صادق علیه السلام[۱۱]. در باره علی بن سوید السائی (منسوب به قریه سایه از قرای مدینه) نوشته اند که رساله ای را از امام کاظم روایت کرده است[۱۲]. علی بن مهدی از مردم رقه راوی کتابی از امام رضا علیه السلام است، این کتاب را بر فرزند او قرائت کرده اند. و نجاشی از نسخه قرائت شده خبر می دهد[۱۳]. از همین موارد می توانیم رساله ای با عنوان مسائل التلامیذ را یاد کنیم، که حسن بن فضال از احمد بن حسین در باره حمّا دبن عیسی، از شاگردان نامدار امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام روایت کرده است. احمد بن حسین گفته است، کتابی را که محتوای آن نکات آموزنده و یادآوری فواید اعضا مختلف در انسان و حیوان و مباحثی در باره توحید بود، دیدم. این کتاب را جعفر بن محمد بن علی (امام ششم) تصنیف کرده بود و مسایل التلمیذ نام داشت. سپس وی می افزاید که حسین بن احمد بن شیبان قزوینی ذیل این عنوان توضیح داده است که مراد از شاگرد همان حمّاد بن عیسی است که پرسشهایی از امام صادق کرده وامام آنها را پاسخ گفته اند[۱۴].

نامه امام صادق به نجاشی والی اهواز و نیز نامه ای که به جمعی از شیعیان نوشته اند، از همین شمار است[۱۵]. محمد بن احمد بن عبدالله بن مهران (فرزند ابن خانبه) که پدرش نیز با امام رضا مکاتبات داشته، کتابی با عنوان التأدیب داشته که با عنوان کتاب یوم ولیله نیز شناخته می شود از آن رو که احکام نمازهای روزانه را بیان می کند. نجاشی در یاد کرد همین فرد از صفوانی و او از ابومحمّد نصیبی روایت کرده که ما به امام عسکری نامه نوشتیم و تقاضا کردیم برای ما کتابی بفرستد که به آن عمل کنیم. امام کتابی فرستادند. صفوانی گفته است ما این کتاب را بررسی کردیم، با کتاب التأدیب محمّد بن احمد بن عبدالله مطابقت داشت[۱۶]. بعید نمی نماید که اصل کتاب احمد نیز از امام عسکری علیه السلام بوده و به دلایلی با توجه به شرایط خاصی سیاسی، راوی کتاب به عنوان مؤلف شناخته شده است.

در هر صورت، گزارش تعداد زیادی از این گونه آثار، بدون آن که نسبت به اصل آن انکاری صورت گیرد، از وجود این سنت و وجود کتابهایی خبر می دهد. بر کسانی که با روش نجاشی و وسواس او در قبول انتساب کتب آشنایند، همین تلقی به قبول از سوی او، خود شاهد قابل توجهی است. نجاشی هرگز نمی گوید که امامان اهل نوشتن نبوده اند، هرچند به مناسبت ذکر رساله امام صادق به نجاشی والی اهواز، که جد همین نجاشی مؤلف رجال است، می گوید که از امام صادق علیه السلام جز این نوشته، تصنیف دیگری در دست نداریم (لم یرلابی عبدالله علیه السلام مصنف غیره)[۱۷]. بر این ادعای او البته مناقشه شده[۱۸] و مطالب دیگر خود او هم آن را نفی میکند، اما آنچه در این میان مطرح است، این است که به هیچ روی در اصل وجود مکتوبهایی از امامان تردید برجای نمی ماند.

ب) روایت و استنساخ کتب

همزمان با تدوین کتب از سوی شاگردان و اصحاب امامان، روایت و استنساخ آنها نیز آغاز شد، راویان آثار غالباً طبقات بعدی بودند، اما گاهی معاصران نیز این کار را انجام می دادند. از جمله: ابن ابی عمیر راوی بسیاری از آثار بوده است، مانند کتاب سلیم الفرّاء، کتاب سعد بن ابی خلف، کتاب عبدالله بن فضل نوفلی، کتاب عقبه بن محرز جعفی، کتاب علاء بن معقّد، کتاب الفرائض عمر بن محمد بن عبدالرحمن بن اذینه، کتاب معاویه بن میسره، کتاب الحج معاویه بن عمّار وکتاب فضائل الحج معاویه بن وهب بجلی[۱۹]. همه این افراد از اصحاب امام صادق علیه السلام بوده اند و دو نفر اخیر از امام هفتم نیز روایت کرده اند. این ابن ابی عمیر گاهی واسطه دوم روایت یک کتاب است؛ مثلا حریز بن عبدالله سجستانی از مردم کوفه بود که چند کتاب نوشت، از جمله کتابهای او دو کتاب الصلاه است یکی مفصل و دیگری مختصر، نجاشی این کتاب بزرگ را نزد ابوالحسین محمد بن عثمان خوانده و طریق او به کتاب را نام برده است؛ بنابر این سلسله سند، ابوالعباس عبیدالله بن احمد بن نهیک کتاب مزبور را نزد ابن ابی عمیر خوانده و او گفته بوده است که کتاب را بر حمّاد بن عیسی خوانده و او بر حریز خوانده بوده است[۲۰].

صفوان بن یحیی راوی کتابهای صبیح، محمد بن علی بن ابی شعبه حلبی و ایوب بن عطیه حذاء بوده است[۲۱]. حسن بن محبوب راوی کتاب جمیل بن صالح اسدی بوده است[۲۲] حسن بن علی بن زیاد وشاء نسخه ای از کتابهای علاء بن رزین و ابان بن عثمان را در اختیار داشت، احمد بن محمد بن عیسی (از اصحاب امام رضا علیه السلام) نزد او رفت و تقاضای دیدن دو نسخه را کرد، سپس خواستار اجازه آنها شده وشاء این خواسته را برآورد[۲۳]. حمید بن زیاد بسیاری از کتابهای اصحاب را استماع کرد و آنگاه کتاب الجامع فی الانواع الزائع و چند کتاب دیگر را نگاشت.[۲۴]

یکی از کسانی که او از ایشان استماع کتاب کرده، علی بن ابی صالح کوفی بوده است. حمید گفته که چند کتاب، مانند کتاب البداء و المشیه، کتاب النوادر و کتاب ثواب انّا انزلناه را از وی شنیده، ولی نمیداند که آیا این کتابها تألیف خود وی بوده یا آنها را از دیگران روایت کرده بوده است[۲۵]. احمد بن محمد بن یحیی العطار نیز از زمره راویان بسیاری از آثار است که گاه بیواسطه و گاه به واسطه آنها را روایت می کند[۲۶].

بسیاری از این کتب، راویان متعدد داشته اند، مانند کتابهای سی گانه حسین بن سعید اهوازی و برادرش حسن بن سعید؛ نجاشی در باره این کتابها می گوید که این کتابها نیکویند و مورد عمل اصحاب قرار گرفته اند، این کتابها از طرق متعددی روایت شده اند، و وی سپس نامه ابن نوح سیرافی را نقل میکند که در آن برخی راویان این کتابها، مانند احمد بن محمد بن عیسی، احمد بن محمد بن خالد برقی و حسین بن حسن بن ابان نام برده شده اند[۲۷].

ج) معنا و مقصود از روایت کتاب

قرائنی نشان می دهد که خبر دادن از کتاب مؤلفان یا روایت آنها همواره به معنای نسخه برداری از آنها یا خواندن آنها نزد مؤلف یا راوی اثر نبوده است. مثلاً نجاشی در باره عبدالعزیز بن یحیی جلودی میگوید که برخی از کتابهای او را دیده است، با آنکه نام تمام آنها را می برد و از استاد خود، حسین بن عبیدالله غضائری نقل میکند که اجازه تمام کتب جلودی را داشته است[۲۸]. از تعبیر نجاشی که «من این نامها را در فهرستها دیده ام»، بر میآید که اجازه ابن غضائری به معنای داشتن نسخه هایی از آنها نبوده است، زیرا در آن صورت نجاشی چنین تعبیر نمی کرد. همو ذیل نام حسن بن حمزه از نوادگان امام حسین علیه السلام می گوید که استاد ما حسین بن عبیدالله و سایر اساتیدمان از کتابهای او به ما خبر داده اند[۲۹]. همچنین ذیل نام علی بن ابراهیم قمی از حسن بن حمزه مذکور نقل میکند که علی بن ابراهیم طی نامه ای به او اجازه کتابهای خود را داده بوده است[۳۰]. همین حسن بن حمزه به واسطه علی بن ابراهیم و او به واسطه پدرش از همه کتابهای ابن ابی عمیر خبر داده است[۳۱].

گاهی دیده می شود که راوی کتابهای یک مؤلف در یک جلسه اجازه همه آنها را داده است، مثلاً علی بن اسباط از راویان کتاب محمّد بن حمران نهدی است، وی به گفته علی بن حسن بن فضال در عصر چهارشنبه چهارم شعبان سال دویست و سی کتاب محمد بن حمران را برای همین فرد و جمعی دیگر حدیث کرد[۳۲]. به نظر می رسد که منظور از حدیث کردن در اینجا اجازه کلی نسبت به کتاب بوده است.

شلمغانی بنا بر نقل نجاشی، پس از آنکه بر حسین بن روح حسد ورزید و ادعاهایی کرد که سرانجام به زندان افتاد، مدتی را ناگزیر مخفیانه می زیست. او کتابهای متعددی نوشته بود که معروفترین آنها کتاب التکلیف است که مورد استفاده عموم شیعیان بوده است. اینک نجاشی از ابوالمفضل محمد بن عبدالله بن المطلب نقل کرده که شلمغانی در زمانی که در معلثایا پنهان می زیست، برای او همه کتابهای خود را حدیث کرد[۳۳]. تعبیر «حدثنا» در اینجا با توجه به وضعیت خطیر شلمغانی، قاعدتا نباید به معنای خواندن کتابها نزد او باشد. احمد بن محمد بن عیسی هنگامی که کتاب علاء بن رزین و کتاب ابان بن عثمان را نزد حسن بن علی وشاء می بیند، از او اجازه دو کتاب را تقاضا میکند، وشاء به این شتابزدگی اعتراض کرده و از احمد میخواهد که هر دو کتاب را ببرد واستنساخ کند (سپس اجازه بگیرد)، امّا احمد پاسخ میدهد که از رویدادهای آینده نمی توان در امان بود[۳۴]. این محاوره آشکارا نشان می دهد که اجازه کتاب، غیر از استنساخ آن بوده است. ابن بابویه صدوق، آثار فراوانی داشته است. نجاشی پس از معرفی او و آثارش می گوید که پدرش علی بن احمد بن عباس نجاشی به وی از همه این آثار خبر داده و او برخی از آنها را نزد پدر خوانده است. پدر نجاشی سپس افزوده که ما هنگامی که در بغداد نزد صدوق استماع حدیث می کردیم، او به من اجازه همه کتابهایش را داد[۳۵]. نجاشی شبیه این تعبیر را در باره محمد بن احمد بن جنید اسکافی می کند و می گوید اساتید ما همگی به ما اجازه تمام کتابها و مصنفات او را داده اند[۳۶].

کسانی چون ابن ابی عمیر یا ابن نوح یا احمد بن محمد بن عیسی راوی بسیاری از کتابها هستند، و این امر خود نشان می دهد که مقصود از روایت کتاب یا اجازه آن، فقط استنساخ یا خوانده شدن نزد مؤلف یا راوی نسخه نبوده است، بلکه معنای رایج روایت کتاب این است که وجود چنین کتابی تأیید گردد و نسخهای از آن نیز در صورت لزوم شناسانده شود[۳۷]. به عبارت دیگر هدف از این کار مستندسازی نسخه های کتب مؤلفان یا تأیید انتساب کتب به مؤلفان آنهاست. همچنان که اجازه کتاب نیز همین معنا را دارد، علاوه بر آنکه غالباً از معتمد بودن شخص مجاز نزد مجیز نیز خبر می دهد.

کوتاه سخن : مؤلفان کتب راهی جز خبردادن از آثار خود و تأیید نسخههای مورد اعتماد نداشته اند، همچنان که راویان آثار نیز همین راه را ادامه می داده اند. البته همواره کوشش می شده که علاوه بر اخبار از کتاب (یا تحدیث به آن) به صورت شفاهی یا کتبی، به افراد ثقه نیز اجازه کتاب داده شود. از همین روست که نسبت به نسخه های مشهور نیازی به این اجازه نبوده است و اگر اجازه صادر می شده، به منظور حفظ سنت اجازه و تحکیم و تثبیت نسخه ها بوده است.

در همین مورد می توانیم این نکته را در نظر بگیریم که نجاشی تمام آثار شیخ مفید را ذکر می کند، او مفید را درک کرده و مفید بر وی سمت استادی داشته است، امّا هیچ تعبیری دال بر اجازه نمیکند، شاید از آن رو که این کتابها در روزگار او شناخته شده و رایج بوده اند و مستند سازی آنها ضرورت نداشته است[۳۸]. او در باره آثار شیخ طوسی و ابویعلی جعفری نیز همین روش را دارد[۳۹]. البته در معرفی استاد دیگرش حسین بن عبیدالله غضائری، کتابهای وی را نام برده و سپس میگوید که او اجازه تمام این کتابها و اجازه تمام روایاتش از مشایخ خود را به ما داد[۴۰].

یادآوری: این جستارها بازنشری است از اصل مقاله که پیشتر در «مجموعه مقالات کنگره بین المللی کتاب و کتابخانه در تمدن‌ اسلامی‌» منتشر شده بوده است.


[۱] بحار الانوار ج۲، ص۱۵۳

[۲] کافی، ج ۱ صی ۵۲، بحارالانوار، ج ۳ صی ۸۲

[۳] بحارالانوار، ج ۴۸ ص ۱۵۳ و ج ۹۱ ص ۳۲۰ (به نقل از مهج الدعوات)

[۴] اختیار معرفه الرجال، شماره ۲۶۶

[۵] تاریخ التراث العربی، المجلد الاول، جزء اول، ص ۱۲۸

[۶] نجاشی، شماره ۶۱۲

[۷] همان، شماره ۵۶۵

[۸] همان، شماره ۵۸۶

[۹] همان، شماره ۶۰۶ (نجاشی این نسخه را نزد احمد بن محمّد بن موسی خوانده است).

[۱۰] همان، شماره ۷۴۹

[۱۱] همان، شماره ۹۵۰؛ برای موارد دیگر رجوع شود به نجاشی، شماره های ۵۹۹، ۶۰۲، ۷۵۰، ۱۱۳۶، ۹۵۱، ۸۴۷، ۲۵۲، ۲۵۰ و ۲۷۱

[۱۲] همان، شماره ۷۲۴

[۱۳] همان، شماره ۷۲۸

[۱۴] همان، شماره ۳۷۰ (کتاب فکر معروف به توحید مفضل را نیز به اعتباری می توان از همین شمار

دانست، هرچند در انجا «املا» بوده است)

[۱۵] همان، شماره ۲۵۳ و ۵۵۵، کافی، ج ۸، ص ۱-۱۴

[۱۶] همان، شماره ۹۳۵

[۱۷] همان، شماره ۲۵۳ (ذیل نام خود مؤلف)

[۱۸] معجم رجال الحدیث، ج ۱۰ ص ۳۶۱

[۱۹] ر. ک. نجاشی، شماره های ۵۱۶، ۵۸۵، ۸۱۲، ۸۱۵، ۶۴۷، ۶۳۰، ۸۴۱، ۷۵۲، ۶۵۶، ۹۵۲، ۹۶۰، ۱۰۰۱، ۱۰۰۶، ۱۰۹۳، ۱۰۹۶، ۱۰۹۷، ۱۱۳۵، ۴۶۹

[۲۰] همان، شماره ۳۷۵

[۲۱] همان، شماره ۲۵۵، ۵۴۰ و ۸۸۵

[۲۲] همان، شماره ۳۲۹

[۲۳] همان، شماره ۸۰.

[۲۴] همان، شماره ۳۳۹

[۲۵] همان، شماره ۶۷۵

[۲۶] همان، شماره ۵۷۳، ۶۶۶

[۲۷] همان، شماره ۱۳۶ – ۱۳۷

[۲۸] همان، شماره ۶۴۰

[۲۹] همان، شماره ۱۵۰

[۳۰] همان، شماره ۶۸۰

[۳۱] همان، شماره ۸۸۷

[۳۲] همان، شماره ۹۶۵ (این محمد بن حمران همان است که با جمیل بن دراج کتابی را به اشتراک نوشت: نجاشی، ش ۳۲۸)

[۳۳] همان، شماره ۱۰۲۹

[۳۴] همان، شماره ۸۰

[۳۵] همان، شماره ۱۰۴۹

[۳۶] همان، شماره ۱۰۴۷

[۳۷] از موارد جالب توجه در امر اجازه کتاب، مطلبی است که ابوالعباس ابن نوح در نامه خود به نجاشی در باره طرق مختلف کتابهای حسین بن سعید اهوازی نوشته است. او این طرق را با تعبیراتی چون «روی عنه» ، «رواه عنهما» ، «أخبرنا»، «حدّثنا» و «حدثنی» ذکر کرده و در پایان تذکار می دهد که در روایت از نسخههای مختلف کتابهای حسین بن سعید، از هر نسخه که روایت می شود، همان طریق نسخه نام برده شود، نه طریق دیگر این تذکار از آن رو بوده که احتمالاً بین نسخه ها اختلاف اندکی وجود داشته و از طرفی همه طرق اتصال به کتاب حسین بن سعید هم ارز نبوده اند و طبعاً باید در منقولات احتیاط می شده است. شاید بتوان گفت در مورد کتابهایی که نسخه های یکسان داشته اند، نیازی به رعایت این احتیاط نبوده است.

[۳۸] نجاشی، شی ۱۰۶۷

[۳۹] همان، شماره ۱۰۶۸ و ۱۰۷۰

[۴۰] همان، شماره ۱۶۶

  برچسب ها: شیعه، کتاب، منابع، نسخ خطی
٤١٤ بازدید

مطالب مرتبط

۱۴۰۱/۰۲/۱۹

کارگاه فلسفۀ تخصص: آیا به متخصصان نیاز داریم؟


بیشتر بخوانید
۱۴۰۱/۰۱/۲۷

کارگاه چرا عربی را می‌خوانیم و می‌فهمیم، ولی در گفت‌وشنودش درمی‌مانیم؟ راهنمای شنیدن و گفتن به زبان عربی فصیح معاصر برای آشنایان با عربی قرآنی و کلاسیک


بیشتر بخوانید
۱۴۰۰/۱۲/۰۴

اطلاعیۀ تغییر زمانِ کارگاهِ چهارچوب‌‌های تحلیلی نوپدید در مطالعات دینی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

 

 

از مسیر ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

رایانامه : [email protected]

|می‌خواهم از طومار اندیشه حمایت کنم|

عضویت در خبرنامه

جهت اطلاع از بروزرسانی های سایت ایمیل خود را ثبت نمایید.

تماس با ما







[recaptcha]
تمامی حقوق برای طومار اندیشه محفوظ است.