اگر ۲۰ سال پیش در ایران دانشجو میبودید، برای دستیابی به یک کتاب تازه منتشر شده در -مثلاً- انتشارات دانشگاه آکسفورد، باید صبر میکردید تا کتابخانۀ دانشگاهی یا یک مرکز علمی آن را در نمایشگاهی خریداری کند و پس از آن، باید به سرعت میرفتید و آن را از آن کتابخانه به امانت میگرفتید. تازه اگر بخت یارتان بود و کسی پیش از شما آن را نگرفته بود؛ و گرنه باید نامتان را ثبت می کردید تا یک ماه دیگر پس از تحویل کتاب توسط فرد قبلی، آن را به امانت میبردید.
اما امروز داستان متفاوت است. عموم ناشران آثارشان را به صورت دیجیتال عرضه میکنند و از این رو، آگاهی از انتشار و دسترسی به آنها به مراتب سادهتر شده است. به این معنا، اگر «دسترسی به منابع» پیش از این مزیتی ويژه به حساب میآمد، امروز اینگونه نیست.
به نظر میرسد در مواجهه با منابع مجازی، امروز دو مهارت اهمیت ویژه دارد. اولاً، شما باید بدانید منابع مناسب کارتان را از کجا میتوانید شناسایی کنید و به آن دسترسی پیدا کنید. ثانیاً، به جهت افزایش چشمگیر منابع در هر رشته، شما باید بتوانید منابعتان را ارزیابی/طبقه بندی کنید و در انبوه منابعی که در موضوع مورد نظرتان مییابید، سرگشته نشوید.
در این کارگاه، تلاش خواهیم کرد با نیمنگاهی به منابع مربوط به رشته های الهیات و فلسفه، این دو مرحله یعنی مقدماتی از یافتن منابع و ارزیابی آنها را تمرین کنیم.