۱۴۰۳/۰۳/۰۶

فراخوان کنفرانس درباره آینده پس از جنگ غزه، دانشگاه دیکن، استرالیا

نهاد موسوم به مجمع مطالعات خاورمیانه در موسسه آلفرد دیکن در دانشگاه دیکن قرار است کنفرانسی با عنوان «خاورمیانه پس از جنگ با غزه: بررسی تأثیر رقابت های منطقه ای، سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده و آینده اقتدارگرایی» برگزار کند. علاقمندان تا ششم خرداد ماه برای ارسال چکیده فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
۱۴۰۳/۰۲/۲۸

فراخوان کنفرانس درباره اقتصاد تاریخی آسیا، دانشگاه هنگ کنگ، هنگ کنگ

دانشگاه هنگ کنگ برای هشتمین همایش اقتصاد تاریخی آسیا فراخوان داده است. علاقمندان تا 11 خرداد برای ارسال چکیده فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
۱۴۰۳/۰۲/۲۲

موقعیت فوق دکتری در زمینه منابع اولیه دستور عربی، دانشگاه کافوسکاری، ایتالیا

دانشگاه کافوسکاری ونیز ایتالیا برای یک موقعیت فوق دکتری یک ساله در زمینه «منابع اولیه در متون دستوری عربی نخستین» فراخوان داده است. علاقمندان تا سه […]
۱۴۰۳/۰۲/۱۸

فراخوان استادیار مهمان در زمینه تاریخ هنر، کالج کنیون، آمریکا

کالج کنیون برای یک موقعیت استادیار مهمان در زمینه تاریخ هنر فراخوان داده است. علاقمندان تا چهارشنبه، ۳ مرداد ۱۴۰۳ برای ارسال درخواست فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
۱۴۰۲/۰۷/۲۹

کارگاه الهیات سیاسی و اهمیت آن برای مطالعات اسلامی و ایرانی

در دو دهۀ اخیر توجه جدی پژوهشگران علوم انسانی به حوزۀ مطالعاتی نسبتاً جدیدی تحت عنوان الهیات سیاسی جلب شده است. بسیاری از اندیشمندان غربی در زمینه‌هایی چون فلسفه، مطالعات دین، اندیشه سیاسی و جامعه شناسی به مفاهیم و نظریاتی توجه نشان می‌دهند که برای نخستین بار از سوی متفکران حوزه الهیات سیاسی، مانند کارل اشمیت، والتر بنیامین، و ارنست کانترویچ صورت‌بندی شد. بدین معنا الهیات سیاسی صرفاً کاربست الهیات در سیاست نیست، بلکه با ارائه درک بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تری از هر دو مفهوم الهیات و سیاست، می‌کوشد به مسائلی توجه کند که کمابیش مورد غفلت قرار گرفته بودند یا به حاشیه رانده شده بودند. الهیات سیاسی، به طور خلاصه، نقش عناصر«غیرعقلانی» چون ایمان و امید در سیاست را در کانون توجه خود قرار می‌دهد و به این معنا از حوزه مطالعات دین فراتر رفته و مفاهیم و نظریه‌هایی بدیع در اختیار ما می‌گذارد تا حیات بشری و پیچیدگی‌های آن را بهتر درک کنیم.
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

کارگاه آموزشی و مهارتی نگارش علمی-پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی

در این دوره نگرش‌ها، فنون و مهارت‎های پایه‌ای پژوهش یاد داده می‌شود و کلاس روش تحقیق به معنای مصطلح نیست. همچنین روش‌های تحقیق میدانی بحث نمی‌شود. تمام جلسات کارگاه، عملی و تکلیف محور است و لازم است شرکت‌کنندگان تکالیف را خارج از کارگاه انجام و نتیجه را در جلسۀ بعدی ارائه فرمایند. در طول دوره، مدرس به صورت تمام وقت پاسخگوي سئوالات شركت كنندگان خواهد بود و در زمانِ مقررِ کلاس نیز، استاد به صورت عملی و فرد به فرد با دانش‌پژوهان کار می‌کند –ازین‌رو ظرفیت شرکت‌کنندگان محدود است.
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

کارگاه آشنایی و اقدام برای دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌های جهان (با تاکید بر دوره‌های پسادکتری در کشور آلمان) همراه با پرسش و پاسخ

پسادکتری (Postdoc) دوره‌ای معمولاً یک تا پنج ساله (در بیشتر موارد دو ساله) است که دانشجویان سال‌ آخر دکتری، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند در آن مشارکت کنند. دوره‌های پسادکتری در اغلب قریب به اتفاق موارد به عنوان یک شغل تعریف می‌شوند و پذیرفته‌شدگان حقوق دریافت می‌کنند. به سبب اینکه در نظام آموزشی کشور ما پسادکترا تقریبا تعریف ناشده است، دانشجویان, فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاهی معمولاً اطلاعی دقیق از ماهیت این دوره و چگونگی اقدام و پذیرش برای آن را ندارد. در کارگاه حاضر تلاش می‌شود تا ابعاد مختلف این موضوع برای مخاطبان علاقه‌مند به استفاده از فرصت‌های بین المللی در زمینه پسادکتری توضیح داده شود.
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین‌شناسی

در کارگاه زبان‌های مدرن و باستانی در دین شناسی به مطالب زیر پرداخته می‌شود: معرفی زبان‌های باستانی و مدرن و ضرورت آموختن آنها منابع آموزش زبان مراحل آموختن زبان ترفندهایی برای درک مطلب حقه‌هایی برای آموختن زبان حقه‌هایی برای استفاده از متون خارجی بدون آموختن زبان
۱۴۰۱/۰۹/۰۷

کارگاه مهارت‌های پژوهش میدانی درباره تشیع در اروپا

با افزایش شمارِ مهاجران شیعه‌ مذهب به کشورهای اروپایی  ـ به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران ـ علاقه‌مندی روزافزونی در میان دانشگاهیان اروپا نسبت به مطالعات تشیع شکل گرفته است. این افزایش علاقه‌مندی چالش‌های ویژۀ خود را نیز به همراه آورده است، چراکه شیعیان به عنوان یک "اقلیتِ اقلیت" ـ اقلیتی در میان مسلمانان که خود در غرب یک اقلیت به‌شمار‌می‌روند ـ بسیار آسیب‌پذیر هستند. در میان شاخه‌های مختلف علوم‌انسانی، حوزه‌های انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی به شکل ویژه دانش‌هایی هستند که با تشیع زیسته، به جای تشیع نگاشته شده (موضوع کار دانشهایی همچون تاریخ، الهیات و فقه) سر‌و‌کار دارند. بنابراین، بررسی و جستار دربارۀ تشیع زیسته با چالش‌هایی روبه‌رو است که رویکردهای دیگر به تشیع با آنها روبه‌رو نیستند.