اولین مدرسه فصلی آکادمی طومار اندیشه در پاییز ۱۴۰۳:
فرصتها و مهارتهای آکادمیک در جغرافیای بینالمللی علوم انسانی
(کارگاه شمارۀ ۳۱)
✅ ۶ استاد و ۶ ارائه | ۱۲ ساعت | فقط آنلاین
۱. فرصتها و مهارتهای حضور در آکادمیای علوم انسانی در چین
👤امیرمحمد اسماعیلی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری در مؤسسه مطالعات خاورمیانه، دانشگاه مطالعات بینالملل شانگهای، چین)
۲. فرصتهای علوم انسانی در سوئد: بررسی چالشها برای دانشجویان ایرانی
👤محمد فضلهاشمی (استاد الهیات و فلسفه اسلامی، دانشگاه اوپسالا، سوئد)
۳. چشماندازهای تعامل آکادمیک با حوزه علوم انسانی در آلمان
👤سیدمحمدهادی گرامی (استادیار پژوهشکده مطالعات قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران؛ دانشآموخته ارشد تلاقیهای فکری در جهان اسلام، دانشگاه آزاد برلین، آلمان)
۴. توانمندیهای لازم برای تجربههای آموزشی و پژوهشی در فرانسه
👤سیدکوهزاد اسماعیلی (پژوهشگر الهیات و سیاست؛ دانشآموخته ارشد مطالعات دین، مدرسه مطالعات عالی، سوربون، فرانسه)
۵. پژوهشهای ایرانشناسی و اسلامشناسی در ایتالیا
👤مینو میرشاهولد (پژوهشگر پسادکتری دپارتمان مطالعات میانفرهنگی و منطقهای، دانشگاه کپنهاگن، دانمارک؛ دانشآموخته دکتری جامعهشناسی دانشگاه تورین، ایتالیا)
۶. تحصیل، پژوهش و بورسیه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ترکیه
👤پیمان اسحاقی (دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی، دانشگاه آزاد برلین، آلمان؛ دانشآموخته ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آنکارا، ترکیه)
🕚مهلت ثبتنام: تا ۶ آذر
🕥مهلت ثبتنام زودهنگام: تا ۲۲ آبان
برای ثبتنام به تلگرام یا ایمیل آکادمی طومار اندیشه پیام دهید:
t.me/toumareandisheh
toumareandisheh@gmail.com
شهریۀ دوره:
◀️ثبتنام کل دوره: ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان
◀️ثبتنام ۳ جلسه به انتخاب خودتان: ۹۰۰.۰۰۰ تومان
◀️ثبتنام زودهنگام کل دوره: ۱.۴۴۰.۰۰۰ تومن
◀️ثبتنام زودهنگام ۳ جلسه: ۷۲۰.۰۰۰ تومان
◀️ثبتنام گروهی (حداقل ۵ نفر) برای ۳ جلسه: ۵۰۰.۰۰۰ تومان
◀️ثبتنام زودهنگام گروهی (حداقل ۵ نفر) برای کل دوره: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان
◀️ثبتنام دیرهنگام گروهی برای کل دوره: ۱.۲۶۰.۰۰۰ تومان
لطفا شهریۀ دوره را به شماره کارت یا شماره حساب زیر واریز نمایید:
۵۸۹۲۱۰۱۰۵۰۲۴۳۵۵۵
۱۰۵۰۳۰۰۳۷۸۴۱۰
بانک سپه، به نام سمیه کریمی
جهت انجام ثبتنام لطفاً موارد زیر را به ترتیب، کامل و دقیق در پیام به آیدی تلگرام یا ایمیل آکامی طومار ارسال فرمایید:
▪️ تصویر فیش واریزی
▪️ نام و نام خانوادگی (به فارسی و انگلیسی)
▪️ کد ملی و تصویر کارت ملی (در صورت تمایل به دریافت گواهی)
▪️ تحصیلات (رشته، مقطع و دانشگاه)
▪️ شماره تلفن تماس (برای ارتباط پیامکی یا مکالمهای در مواقع ضروری)
▪️ آیدی یا حساب کاربری در تلگرام
▪️ نشانی ایمیل
▪️ شهر محل سکونت (در صورت تمایل)
▪️ نحوهی آشنایی با دوره (سایت طومار، تلگرام طومار، اینستاگرام طومار، تبلیغات از سایتها و کانالهای دیگر با ذکر نام آن)
طرح درس و رزومه اساتید:
۱. فرصتها و مهارتهای حضور در آکادمیای علوم انسانی در چین
امیرمحمد اسماعیلی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری در مؤسسه مطالعات خاورمیانه، دانشگاه مطالعات بینالملل شانگهای، چین)
پنجشنبه ۸ آذر ساعت ۱۵ تا ۱۷
معرفی: امیرمحمد اسماعیلی نویسنده کتاب مهارتهای حضور در آکادمیای بینالمللی علوم انسانی است. او که سابقه حضور در آکادمیای علمی انگلستان (دانشگاه آکسفورد)، چین، سوییس، اسپانیا، ایالات متحده، قطر، ترکیه، گرجستان و عراق را در پرونده دارد، هماکنون پژوهشگر و دانشجوی دکتری روابط بینالملل در دانشگاه مطالعات بینالمللی شانگهای چین است.
طرح درس: یکی از جنبههای مغفول در حوزه علوم انسانی کشور، حضور و مشارکت در جامعه علمی بینالمللی است. اگرچه سالانه کنفرانسهای علمی، مدارس فصلی، فرصتهای پژوهشی و بورسیههای تحصیلی متعددی در سطح جهان و کشور چین ارائه میشود، اما متأسفانه دانشجویان توانمند حوزه علوم انسانی دانشگاههای ایران که دارای دیدگاههای نوینی در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستند، به علت عدم آشنایی با فرآیند بررسی، پذیرش، حضور و دریافت هزینههای مالی قادر به شرکت در این محافل بینالمللی نیستند. لذا در نظر داریم تا در این کارگاه به ارائه اطلاعاتی و انتقال تجربیاتی در این خصوص با تمرکز بر چین بپردازیم.
محورهای این کارگاه عبارتاند از:
ضرورت حضور در جامعه علمی بینالمللی
مهارت های لازم برای حضور در آکادمیای علوم انسانی
فرصتهای موجود در جامعه علمی چین و نحوه رصد آن ها
آشنایی با فرآیندهای اخذ پذیرش و دریافت بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های مالی
آمادهسازی و ارسال مدارک
ارتباط با محافل آکادمیک، اساتید و پژوهشگران جامعه علمی بین المللی و چین
ارائه برخی تجربیات حضور و مشارکت ارائهدهنده
۲. فرصتهای علوم انسانی در سوئد: بررسی چالشها برای دانشجویان ایرانی
👤محمد فضلهاشمی (استاد الهیات و فلسفه اسلامی، دانشگاه اوپسالا، سوئد)
جمعه ۹ آذر ساعت ۱۵ تا ۱۷
معرفی: فضلهاشمی تحصیلات دانشگاهی در سوئد را در سال ۱۹۷۸ آغاز کرد. در سال ۱۹۹۴ در رشته تاریخ اندیشه در مقطع دکتری فارغالتحصیل شد. در رشته تاریخ اندیشه در سال ۱۹۹۹ به مقام دانشیاری رسید و در همین رشته در دانشگاه امئو در سوئد در ۲۰۰۹ به پروفسوری نایل آمد. او از ۲۰۱۲ استاد تمام رشته الهیات و فلسفه اسلامی در دانشگاه اوپسالا در سوئد است.
کتابها:
– موضوع تز دکتری: اندیشه سیاسی ابوحامد غزالی (۱۹۹۴)
این کتاب تحقیقی در مورد دیدگاههای سیاسی غزالی در کتابهای وی المستظهری و نصیحهالملوک از دیدگاه تاریخ اندیشه است. فضلهاشمی در این کتاب به این موضوع پرداخته است که غزالی پس از اینکه در کتاب المستظهری از خلافت عباسیان حمایت میکند، اما در کتاب نصیحهالملوک به حمایت از سلاطین سلجوقی میپردازد. علل این تغییر موضع او چه بود؟ آیا او فردی فرصتطلب بود یا اینکه باید دیدگاههای سیاسی غزالی را در دیدگاههای فقهی وی جستجو نمود. پاسخ این تحقیقات این است که سرمنشأ دیدگاههای سیاسی غزالی در دیدگاههای فقهی او بوده و اتهام فرصتطلبی به او نادرست است.
– برخی دیگر از کتابهای وی: تصویر اروپا در ایران ۱۸۵۰ تا ۱۹۸۰ (۱۹۹۹)؛ غربشناسی (اوکسیدنتالیسم): دیدگاههای متفکرین مسلمان در مورد غرب (۲۰۰۵)؛ اسلام چه کسی؟ دیدگاههای متضاد مسلمانان (۲۰۰۸)؛ ایمان یا عقل در اسلام سیاسی (۲۰۱۱)؛ بهار عربی، قیامهای مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا (۲۰۱۳)؛ دوران دینامیک میانی اسلام، تاریخ اندیشه در اسلام میان دوران طلایی و اسلام سیاسی (۲۰۱۶)؛ دارالحکمه، دیدگاههای اسلامی ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ (۲۰۱۷)؛ سلفیسم شیعی؟ (۲۰۲۲)؛ ایران میان سه انقلاب؛ الگوها و ضدالگوها (۲۰۲۴).
حوزه تحقیقات پس از دکتری: پس از دوره دکتری ابتدا تحقیقاتش را در زمینه تصویر اروپا و غرب در ایران و جهان اسلام ادامه داد که نتیجه آن دو کتاب بود که در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ به چاپ رسیدند.
پس از این کتابها به تحقیقات در زمینه رشد اسلام سیاسی بعد از سقوط امپراطوری عثمانی در میان متفکرین مسلمان سنی در خاورمیانه و شمال آفریقا و سپس در ایران بعد از جنگ جهانی دوم ادامه داد.
بخش دیگری از تحقیقات ایشان در مورد مکاتب فقهی و الهیات شیعه پس از استقرار سلسله صفوی در ایران است. کتاب دوران دینامیک میانی اسلام، تاریخ اندیشه در اسلام میان دوران طلایی و اسلام سیاسی عمدتا در این مورد است.
یک بخش دیگر در مورد نواندیشی دینی در میان متفکران مسلمان معاصر در ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی بوده. در این زمینه اشاراتی به الهیات لیبرال، الهیات فمینیستی و الهیات اکولوژیک در کتابها و مقالاتش داشته است.
۳. چشماندازهای تعامل آکادمیک با حوزه علوم انسانی در آلمان
👤سیدمحمدهادی گرامی (استادیار پژوهشکده مطالعات قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران؛ دانشآموخته ارشد تلاقیهای فکری در جهان اسلام، دانشگاه آزاد برلین، آلمان)
جمعه ۹ آذر ساعت ۱۷ تا ۱۹
معرفی و رزومه سیدمحمدهادی گرامی را اینجا ببینید.
طرح درس: این کارگاه به بررسی تعاملات آکادمیک در حوزه علوم انسانی با آلمان میپردازد و چشماندازهای موجود در انتقال و تبادل علمی بین دانشجویان و دانشگاههای آلمان را مورد بحث قرار میدهد. هدف اصلی این کارگاه، آشنایی با فرصتها و چالشهای تحصیل در آلمان و شناخت ابزارهایی است که به دانشجویان در این مسیر کمک میکنند. این کارگاه فرصت ارزشمندی برای دانشجویان است که علاقهمند به تحصیل در آلمان در حوزه علوم انسانی هستند. شرکتکنندگان میتوانند با اطلاعات کاربردی درباره فرآیندهای پذیرش، تفاوتهای فرهنگی و تحصیلی، و راهکارهای موفقیت در این مسیر آشنا شوند.
موضوعات اصلی که در کارگاه پوشش داده میشوند:
۱. چرایی تحصیل در آلمان: آلمان بهعنوان یکی از مقاصد برجسته تحصیلی در جهان، برای دانشجویان علوم انسانی فرصتهای منحصربهفردی را ارائه میدهد. از سیستم آموزشی پیشرفته و امکانات تحقیقاتی گرفته تا هزینههای مقرونبهصرفهتر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، این کشور از بسیاری جهات جذابیت دارد.
۲. ضرورت و اهمیت یادگیری زبان آلمانی: یکی از کلیدیترین عوامل موفقیت تحصیلی و فرهنگی در آلمان، تسلط به زبان آلمانی است. هرچند بسیاری از دانشگاهها برنامههای انگلیسیزبان دارند، اما یادگیری زبان آلمانی امکان دسترسی بیشتر به منابع علمی، تعامل بهتر با اساتید و جامعه دانشگاهی، و موفقیت در بازار کار پس از تحصیل را فراهم میکند.
۳. بهترین دانشگاههای آلمان برای علوم انسانی: آلمان به دلیل برخورداری از دانشگاههای معتبر با رتبهبندی جهانی، مقصد ایدهآلی برای تحصیل در رشتههای علوم انسانی است. برخی از دانشگاهها، نظیر دانشگاههای هایدلبرگ، آزاد برلین، هومبولت، دانشگاه لایپزیگ و … برنامههای تخصصی و تحقیقاتی گستردهای را ارائه میدهند.
۴. تفاوت ساختارهای آکادمیک و زمینههای تعامل: سیستم آموزشی آلمان از لحاظ ساختار و روشهای آموزشی با بسیاری از کشورها تفاوتهایی دارد. در این بخش، به بررسی تفاوتهای ساختاری بین دانشگاههای آلمان و سایر کشورهای جهان پرداخته شده و زمینههای تعامل و تبادل علمی، از جمله فرصتهای تبادل دانشجو، برنامههای دوگانه تحصیلی، و همکاریهای بینالمللی در حوزه علوم انسانی مطرح میشود.
۵. بسترهای اطلاعرسانی و دسترسی به منابع: منابع و شبکههای متعددی برای اطلاعرسانی و کمک به دانشجویان بینالمللی وجود دارند. از وبسایتهای رسمی دولتی گرفته تا سازمانهای محلی، این بسترها به دانشجویان کمک میکنند تا اطلاعات لازم را درباره پذیرش دانشگاهها، شرایط اقامت و بورسهای تحصیلی به دست آورند.
۴. توانمندیهای لازم برای تجربههای آموزشی و پژوهشی در فرانسه
👤سیدکوهزاد اسماعیلی (پژوهشگر الهیات و سیاست؛ دانشآموخته ارشد مطالعات دین، مدرسه مطالعات عالی، سوربون، فرانسه)
پنجشنبه ۱۵ آذر ساعت ۱۵ تا ۱۷
طرح درس: پژوهشهای «شرقشناسانه» در مورد ایران و اسلام و سپس «مطالعات ایرانی» و «مطالعات اسلامی»، در شاخههای مختلف آن، سابقهای قدیمی، سترگ و پرنقدی در آکادمیای فرانسوی دارد. علاوه بر وضعیت درونی خود آن، مسیر تحول تحقیقات ایرانی-اسلامی این نظام علم تا به امروز، که بدون شک باید به شکلی انتقادی به آن نگاه کرد، بخشی از تاریخ علم معاصر ایران هم هست. مواجهه ایرانیان با پژوهشهای علمی در این حوزهها تا امروز بیشتر از زاویه دید تحقیقاتی صورت گرفته است که تاریخ، معیارها و منطق آن با ضرورتهای پژوهشهای دانشگاه و نظام علم ایرانی متفاوت است. با اینکه تحقیقات ایرانی و اسلامی در آکادمیای فرانسوی در دوران نزول خود قرار دارد اما همچنان که برای تاریخنگاری تاریخ علم ما و نیز برای امکانهای آموزشی و پژوهشی ما ضروری است.
در این جلسه کوتاه ضمن مرور کوتاهی از تاریخ تحقیقات ایرانی – اسلامی در فرانسه، وضعیت فعلی آن را به بحث خواهیم گذاشت و تلاش خواهیم کرد تا با نگاهی انتقادی به سابقه آموزشی و پژوهشی ایرانیان با آکادمیای فرانسه رو در رو شویم. علاوه بر این کوشش خواهیم کرد تا در مورد امکان بهرهبرداری علمی بهتر از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فرانسه در حوزههای مورد اشاره و با توجه به نیازهای دانشگاهیمان گفتگویی داشته باشیم. همچنین سعی خواهیم کرد که از زاویه تجربههای شخصی، بحثی را در مورد ضرورتها و پیشنیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران ایرانی باز کنیم.
۵. پژوهشهای ایرانشناسی و اسلامشناسی در ایتالیا
👤مینو میرشاهولد (پژوهشگر پسادکتری دپارتمان مطالعات میانفرهنگی و منطقهای، دانشگاه کپنهاگن، دانمارک؛ دانشآموخته دکتری جامعهشناسی دانشگاه تورین، ایتالیا)
جمعه ۱۶ آذر ساعت ۱۵ تا ۱۷
معرفی: مینو میرشاهولد دانشآموخته لیسانس و ارشد فلسفه دانشگاه بولونیا و دکتری جامعهشناسی دانشگاه تورین است. او هماکنون پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه کپنهاگن است. چندین مقاله از او به انتشار رسیده است؛ از جمله مقالهای که به فارسی در کتاب اجتماعات شیعی در گستره جهانی (آرما، ۱۴۰۲) منتشر شده است.
طرح درس: ایران و ایتالیا از سدههای میانه روابط فرهنگی و تبادلات بازرگانی و سیاسی داشتهاند. این تبادلات تا امروز و بهرغم مشکلات روزافزونی که در تبادلات سیاسی پیش آمده، کمابیش ادامه دارد. این کارگاه به معرفی کرسیهای اسلامشناسی و ایرانشناسی در ایتالیا میپردازد. همچنین کنفرانسها، انجمنها و اساتیدی که در این دو حوزه مشغول هستند را معرفی کرده و رویکردهای موجود به پژوهشهای اسلام و ایرانشناسی را بررسی میکند.
۶. تحصیل، پژوهش و بورسیه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ترکیه
👤پیمان اسحاقی (دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی، دانشگاه آزاد برلین، آلمان؛ دانشآموخته ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آنکارا، ترکیه)
جمعه ۱۶ آذر ساعت ۱۷ تا ۱۹
معرفی: پیمان اسحاقی دانشجوی دکترای رشته مطالعات اسلامی در مرکز تحصیلات تکمیلی فرهنگها و جوامع اسلامی در دانشگاه آزاد در آلمان است. او پیشتر در دانشگاه شیکاگو، آنکارا و تهران در رشتههای جامعهشناسی دین و انسانشناسی تحصیل کرده است. از وی آثاری درباره ابعاد اجتماعی و فرهنگی اسلام در دوره معاصر خصوصاً مسئله حج و زیارت منتشر شده است. از میان فعالیتهای علمی و دانشگاهی وی میتوان به کتاب زیارت اسلامی در جهان مدرن اشاره کرد که وی آن را به همراه یک پژوهشگر دیگر در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی به انتشار رسانده است.
طرح درس: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در ترکیه، همسایه غربی کشورمان، در دهههای اخیر، رشد قابل ملاحظهای را تجربه کردهاند و هماکنون نهادهای مختلفی در این کشور، در زمینههای دانشگاهی، در حال فعالیت هستند. در این کارگاه، درباره ابعاد مختلف تحصیل، پژوهش و فرصتهای حمایتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ترکیه بحث و بررسی صورت خواهد گرفت. به این ترتیب نظام کلی آموزش عالی کشور ترکیه و سازمانهای اصلی آن، سیاستهای کلی حاکم بر آموزش عالی این کشور معرفی و درباره
• دانشگاههای دولتی و خصوصی،
• اعتبار و ردهبندی جهانی دانشگاههای ترکیه،
• دانشگاههای ترکی و انگلیسی زبان،
• بازار کار دانشگاهی،
• فرصتهای پژوهشی در دورههای تحصیلاتی تکمیلی،
• بورسیههای تحصیلی و
• کیفیت اقدام و اخذ پذیرش در دانشگاهها
سخن گفته خواهد شد. در پایان و به اقتضای زمان، پرسشهای حاضران درباره مسائل فوق پاسخ داده خواهد شد.
🆔 تلگرام | سایت | اینستاگرام