۱۳۹۸/۱۲/۲۶ رویکردها در پرداختن به زبان قرآن؛ رویکرد فلسفی در مقابل رویکردِ متنی بدون احاطه و توجه دقیق به ویژگیهای زبانی علوم مختلف نمیتوان انتظار داشت ارتباط درستی میان آنها برقرار گردد. به...
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ تاملی در ارزش¬مداری شتابزدگیِ آموزشی در نظام آکادمیکِ ایران؛ نگاهی به پدیده شگفت انگیزکارشناسی حفظ قرآن کریم یکی از مشکلاتِ اساسی در نظام آموزشی ایرانِ معاصر، ارزشی است که در مجامع آکادمیک و غیرآکادمیک برای شتابزدگیِ آموزشی...
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ میان رشتگی خارج از قلمروِ آکادمیکِ رشته هاست؟! بیانِ دو تجربۀ آکادمیک یک نگاهِ عمده در مجامع دانشگاهی و آکادمیک وجود دارد که موجب شده است مطالعاتِ میان رشته ای به انزوا...
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ تحلیل گفتمان انتقادی، مطالعات فمینیستی، و رویکردی انتقادی در مواجهه با قرآن در تحلیل گفتمانِ انتقادی، بهشکل ویژه رویکردِ وندایک(Van Dijk ) ، ایدئولوژیها و بازنماییهای اجتماعیِ ناشی از این ایدئولوژیها، تحلیل...
۱۳۹۷/۰۵/۲۱ عصب زیبایی شناسی؛ کمی سازیِ ادراک های زیبایی شناختیِ قرآن ابعادِ زیبایی شناسانه قرآن در زمرۀ مهمترین ابعادی بوده¬اند که از دوران صدر اسلام تاکنون مورد توجه ادیبان و قرآن...
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ارزیابیِ نقدها به کاربستِ زبان شناسی شناختی در مطالعات قرآنی رویکردِ میان رشته ای در ایران مقولۀ عجیبی است: دائماً در فرود و فراز و افراط و تفریط است. گاهی...
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ مغزِ قلب در علوم شناختی و قلبِ متفکر در قرآن (تعاملِ ادراکیِ دوسویۀ مغز و قلب انسان) یکی از جدیدترین تحقیقاتی که در علوم شناختی صورت پذیرفته است بر تعاملِ ادراکیِ دوسویۀ مغز و قلب انسان دلالت...
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ F1000research مدل بسیار خوبی برای از بین بردنِ فسادِ سازمان یافته و رانت پژوهش در آکادمیای ایران اخیراً به واسطه یکی از دوستان خوبم در معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با یک سایت بسیار خوب و...
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ عصب شناسی الهیات و نقشِ آن در شناختِ ادراکِ مفسرانه عصب شناسی یکی از مهمترینِ علومِ شناختی محسوب میشود. در اواخر دهۀ 50 قرن بیستم شاهد دست-آوردهای اساسی ای در...
۱۳۹۶/۰۱/۰۵ لایه های معناشناختی متن(۲): کارکردِ الگوی چامسکی در مطالعات قرآنی در بخش اول این یادداشت به دو نگرش متفاوت به متن پرداختیم: نگاه تک لایه ای و نگاه چندلایه ای....